خوراکي‌هاي ضدآلرژي


 

ترجمه: الهه جوانپور




 

با اين مواد غذايي به جنگ حساسيت برويد
 

وقتي که مواد آلرژي‌زا، هاگ‌ها و گرده‌ها با بيني افراد مبتلا به آلرژي تماس پيدا مي‌کند، بدن اين افراد دست به حمله مي‌زند؛ به نحوي که سلول‌هاي ايمني بدن، هيستامين آزاد کرده و براي پيشگيري از ورود مواد آلرژي‌زا به ارگانيسم‌ها التهاب ايجاد مي‌کنند و در نتيجه سينوس‌ها متورم شده و از چشم‌ها اشک مي‌آيد.
هيستامين همچنين سبب خروج مايعي از بيني مي‌شود و صداي شخص را خفه مي‌کند. در برخي موارد، مصرف برخي موادغذايي مي‌تواند تسکين‌دهنده‌ آلرژي باشد و از ميزان التهاب و عکس‌العمل دستگاه ايمني بکاهد. 6 نمونه از اين مواد غذايي را با هم مرور مي‌کنيم.

1.ماهي‌هاي چرب
 

مصرف برخي ماهي‌هاي چرب مثل سالمون و ساردين مي‌تواند سبب افزايش ميزان امگا3 در بدن شده و التهاب که يکي از نشانه‌هاي آلرژي در بدن است را فرو بنشاند. بررسي‌هاي بسياري نشان داده‌اند کودکاني که از سن پايين مصرف ماهي‌هاي چرب را آغاز مي‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به انواع آلرژي‌ها قرار مي‌گيرند. درحقيقت مصرف ماهي بين امگا3 و امگا6 دريافتي در بدن تعادل ايجاد کرده و تاثير مثبتي بر کارکرد سيستم ايمني و کاهش نشانه‌هاي آلرژي دارد. در تحقيقي که در استراليا انجام شد محققان 500 کودک 8 ساله را زير نظر گرفتند و متوجه شدند کودکاني که در هفته يک بار ماهي مصرف مي‌کنند 80 درصد کمتر به گرده گل‌ها حساسيت نشان مي دهند.

2.سير
 

سير يک داروي جهاني است. اين سبزي غني از آنتي‌اکسيدان‌ بوده و تقويت‌کننده سيستم ايمني است. در ضمن تحقيقات پژوهشگران روشن کرده ميان ميزان بالاي آنتي‌اکسيدان‌ در بدن و کاهش علايم آلرژي‌ رابطه مستقيمي وجود دارد و مصرف سير به ويژه به شکل خام سبب افزايش ميزان آنتي‌اکسيدان‌ در بدن مي‌شود.

3.پياز
 

اين ماده غذايي سوزاننده دهان حاوي مقدار زياد نوعي آنتي‌اکسيدان به نام كوئرستين است که سبب کاهش التهاب و پيشگيري از آزادسازي هيستامين توسط گروهي از سلول‌هاي ايمني به نام ماستوسيت‌ها مي‌شود. در ضمن كوئرستين ميزان جذب ويتامين C و ساير آنتي‌اکسيدان‌هاي محرک سيستم ايمني را تقويت کرده و سيستم ايمني را نسبت به مواد آلرژي‌زا بي‌تفاوت مي‌کند.

4.ماست
 

باکتري‌هاي زنده موجود در برخي موادغذايي مثل ماست و کفير بر سلامت پرزهاي باکتريايي دستگاه گوارش تاثير مي‌گذارند. در محيط دستگاه گوارش انواع سلول‌هاي ايمني هم وجود دارد. ماست و کفير، دستگاه گوارش را تحريک به ساخت گلبول‌هاي سفيد و پادتن و فاکتورهاي رشد و ترکيباتي مي‌کند که مي‌توانند ميزان عکس‌العمل سيستم دفاعي نسبت به مواد آلرژي‌زا را کاهش دهند. طبق تحقيقي که در ايتاليا انجام شده، افرادي که مبتلا به آلرژي هستند اگر به مدت 4 ماه هر روز دو ليوان (500 ميلي‌ليتر) ماست بخورند، ميزان هيستامين خون آنها 2 برابر کمتر از کساني مي‌شود که روزانه شير پرچرب مي‌خورند. در ضمن نشانه‌هاي آلرژي نيز در آنها کاهش مي‌يابد. تحقيقات ديگري هم نشان داده‌اند مادراني که به طور مرتب ماست يا ديگر محصولات پروبيوتيک را طي دوران بارداري مصرف مي‌کنند، فرزندان‌شان کمتر در بزرگسالي به آلرژي دچار مي‌شوند.

5.منابع ويتامين E
 

طبق تحقيقي که در آلمان روي 1700 فرد بزرگسال انجام شده، افرادي که ويتامين E بيشتري مصرف مي‌کنند (10 تا 13 ميلي‌ليتر در روز) 30 درصد کمتر در مقايسه با افراد ديگر به آلرژي مبتلا مي‌شوند. جالب است بدانيد سبزيجات برگ‌سبز، غلات كامل، بادام و جوانه گندم حاوي مقادير بالايي از اين ويتامين هستند.

6. مرزنگوش، بادرنجبويه و رزماري
 

محققان ژاپني نشان داده‌اند برخي از گياهان وحشي، حاوي اسيد رزمارينيک هستند که خاصيت ضدالتهابي دارند و مي‌توانند علايم آلرژي‌هاي فصلي را کاهش دهند. بنابراين دم كرده آنها را هر از چند گاهي ميل كنيد.
منبع:www.salamat.com