پاسخ 3 سوال درباره نان


 

نويسنده:دكتر ربابه شيخ‌الاسلام*




 
نرخ بالاي ضايعات نان، ضرر قابل‌توجهي را به اقتصاد كشور وارد مي‌كند. بنابراين اصلاح وضعيت توليد و مصرف نان در كشور يكي از بزرگ‌ترين دغدغه‌هاي مسوولان حوزه آرد و نان كشور است اما به‌‌رغم تلاش مسوولان، روند اصلاح ساختار توليد و مصرف اين ماده غذايي از آهنگ مناسبي برخوردار نبوده و با كندي پيش مي‌رود.
شناخت نان، انتخاب درست، خريد و طرز نگهداري و درنهايت مصرف صحيح نان، يکي از اولويت‌هايي است که کمتر به آن بها مي‌دهيم. شايد علت اصلي آن ارزاني اين مائده الهي در کشور ماست و متاسفانه همين بي‌توجهي ضايعات نان را در کشور ما چنان بالا برده است که شايد در اين زمينه اولين کشوري باشيم که قدر اين برکت الهي را نمي‌دانيم. اين يادداشت به 3 سوال رايج مردم درباره نان‌هاي مصرفي پاسخ مي‌دهد:

• چه ناني بخريم؟
 

بهتر است نان کامل بخريم؛ يعني ناني که از آرد گندم بدون سبوس‌گيري تهيه شده باشد. ما در کشورمان بخشي از سبوس را مي‌گيريم ولي آرد مصرفي در تهيه نان سنگک و بربري نسبت به نان‌هايي که به غلط نان فانتزي لقب گرفته‌اند، سبوس بيشتري دارند. متاسفانه اين نان‌هاي خوب ايراني اغلب در نانوايي‌هايي نامناسب و گاهي کثيف توليد مي‌شود. بنابراين اگر از نانوايي‌هاي سنتي نان مي‌خريد، مراقب باشيد نانوايي تميز باشد، کارگران روپوش پوشيده و نظيف باشند و شرايط نانوايي بهداشتي و حداقل از منظر بيروني که شما قادر به ديدن آن هستيد پاکيزه باشد.

• نان را چطور گرم كنيم؟
 

اگر توستر داريد، بهتر است نان را در توستر گرم کنيد و اگر نان تازه و گرم مي‌خواهيد و اين وسيله را نداريد، مي‌توانيد يک ماهي‌تابه را روي اجاق گاز بگذاريد تا کاملا داغ شود و نان‌ها را در آن بگذاريد و در آن را ببنديد. اگر تعداد تکه‌ها زياد است به مرور آنها را گرم کنيد و قطعه‌هاي نان را روي هم نگذاريد. البته مايكروفر هم وسيله‌اي مناسب براي گرم كردن نان است.

• چطور از نان نگهداري كنيم؟
 

نان را لابه‌لاي ورقه‌هاي روزنامه حمل نكنيد. هيچ نوع ناني را داغ در کيسه پلاستيک نگذاريد زيرا رطوبت آن را به صورت خمير درآورده و آن را بيات مي‌کند و شما مجبور مي‌شويد نان‌هاي مصرف‌نشده را دور بريزيد. هرگز نان‌ها را در يخچال نگهداري نکنيد چون نان‌ها در محيط سرد و مرطوب بيات شده و در طولاني مدت کپک مي‌زنند. مي‌دانيد که مصرف نان کپک‌زده براي سلامت شما خطرناک است و حتي اگر آن را دور بريزيد ممکن است توسط عده‌اي جمع‌آوري شده و به مصرف دام برسد که آن هم خطر آلودگي را توسط محصولات دامي ‌به شما برمي‌گرداند. يادتان باشد كه چيدن نان‌هاي داغ روي هم كپك‌زدگي آنها را تسهيل و تسريع مي‌كند و ضايعات نان را شدت مي‌دهد پس از دسته كردن نان‌هاي داغ نيز بپرهيزيد.

پی نوشت ها :
 

* متخصص بهداشت عمومي و اپيدميولوژي تغذيه

منبع: www.salamat.com