اگر گرد وغبار به چشمتان رفت ...


 

نويسنده:دكتر محمدعلي زارع*




 
بهترين كار براي كاهش آسيب‌هاي چشمي در پي بروز پديده گرد و غبار، خارج نشدن از منزل يا استفاده از محافظ‌هاي چشمي يا عينك است. اما طبيعي است كه نمي‌توان اين نسخه را براي همه پيچيد. مثلا افرادي که مدت طولاني در محيط باز کار مي‌کنند ناچارند دنبال راه‌حل ديگري باشند. آنها مي‌توانند پس از بازگشت به منزل مژه‌ها را با شامپوي بچه، شست‌وشو دهند.
يکي ديگر از معضلات پديده ريزگرد براي چشم‌ها ورود گردوغبار به داخل آن است که ما چشم‌پزشكان با آن همانند ورود جسم خارجي به چشم برخورد مي‌کنيم.

علايم هشدار وجود جسم خارجي در چشم عبارت است از قرمزي، خارش و ترشح. در صورت وجود جسم خارجي در چشم (و همين‌طور در صورت ورود گرد و غبار به چشم‌تان)، از مالش چشم‌ها خودداري كنيد چون ماليدن چشم‌ها باعث بروز خراشيدگي، زخم و در نهايت عفونت مي‌شود.
در اين مواقع بايد چشم به خوبي شست ‌و شو داده شود و بهترين محلول براي شست ‌و شو نيز سرم فيزيولوژي است اما در صورت در دسترس نبودن سرم فيزيولوژي، مي‌توان از آب تميز يا قطره اشك مصنوعي استفاده كرد.
چنانچه با وجود اين اقدامات نيز جسم خارجي از چشم خارج نشد بايد با مراجعه به يك متخصص با استفاده از دستگاه‌هايي با بزرگنمايي بيشتر، داخل چشم رويت شود.
اما به‌طورکلي افراد مبتلا به خشكي چشم در شرايط بروز پديده گرد و غبار بيشتر در معرض آسيب‌هاي چشمي هستند.

پی نوشت ها :
 

* جراح و متخصص چشم و فوق تخصص قرنيه

منبع:www.salamat.com