ماندگاري بيشتر ويرانگري بيشتر


 





 
امروزه شاهد اين هستيم که خانم هاي بسياري به جاي استفاده از لوازم آرايش موقت سراغ انواع دايمي مي روند. چقدر به اين آرايش هاي دايم اطمينان داريد؟
خانم هايي که بدون خط لب، خط چشم و خط ابروهايي صاف از خانه بيرون نمي روند و بايد اول از آرايش صورتشان مطمئن باشند تا اعتماد به نفس لازم را به دست آورند و از خانه خارج شوند، طرف صحبت ما هستند. قطعاً اين افراد رضايت بيشتري از آرايش هاي دايم دارند؛ چرا که ديگرلازم نيست نه تنها در طول روز بلکه تامدت ها آرايش شان را تجديد کنند.
با آرايش دايم استخر مي روند، باشگاه مي روند، شب بي آن که صورتشان را با پاک کننده هاتميز کنند مي خوابند و صبح، روز جديدي راآغاز مي کنند... طبق آنچه کارشناسان و متخصصان آرايش هاي دايمي باور دارند، اينکار تا زماني که با تخصص و تبحر انجام شود و وسايل و لوازم انجام کار بهداشتي باشد، بهترين گزينه براي طرفداران آرايش است؛ در غير اين صورت ممکن است عوارضي را به دنبال داشته باشد. از آنجايي که تاثير آرايش هاي دايم بر پيگمنت هاي پوست وارد مي شود، عملکرد آن مانند تاتو است. در فرآينداينکار از سوزن هايي مخصوص براي قرار دادن رنگدانه هاي رنگي زير لايه سطحي پوست استفاده مي شود که مشابه کار تاتو است.

حساسيت و آلرژي
 

از عوارض اين نوع آرايش ها ميتوان به حساسيت ها و آلرژي ها اشاره کرد که البته خيلي رايج نيست. اين نوع آلرژي را مي توان آلرژي آماس پستي درنظر گرفت در اين نوع آلرژي نوعي التهاب پوستي ايجاد مي شودکه به خاطر برخورد هر گونه ماده اي با پوست ظاهر مي شود. در بسياري از اين موارد اينحالت حاد نيست و بي ضرر استاين حساسيت تا حدي شبيه اگزماست که با خارش، تورم وقرمزي پوست همراه است.
به گفته يکي از متخصصان پوست و مو، استفاده از اکسيدآهن براي اين کار، آلرژي کمتري به وجود مي آورد. شايد باور کردني نباشد اما ترکيبابي که حاوي عصاره و روغن هاي گياهي اند، بيشتر آلرژي ها هستند. معمولاً اين ترکيبات به دليل عطر و اسانس هاي خيلي قوي حساسيت بيشتريدر فرد ايجاد مي کنند. چنانچه در اين وضعيت حساسيت هايي ايجاد شود در دو شکل خود را نشان مي دهد.
حالت اول به صورت توده اي جمع شده زير بخشي از صورت مانند لب ظاهر مي شود و حالت دوم به صورت زخمي به سطح پوست راه مي يابد. لازم به ذکر است که نوع دوم حساسيت وآلرژي، اغلب با پاک کردن و از بين بردن آرايش هاي دايم ايجاد مي شود تا با قرار دادن پيگمنت هاي رنگي و انجام آرايش دايم. اکثر افرادي که سراغ آرايش هاي دايم مانند خط چشم و خط لب مي روند، با حساسيت هاي پوستي مانند تورم، پوسته پوسته شدن، خارج و ترک خوردن پوست مواجه مي شوند.
تحقيقات نشان مي دهد که بارزترين عارضه که آرايش دايم مي تواند در افراد ايجادکند، عفونت هپاتيت C است. وسايل و لوازم غير بهداشتي که براي اين کار استفاده مي شود، باعث انتقال هپاتيت C مي شود.

چين و چروک پوست
 

از عوارض ديگر آرايش هاي دايم که بسيار چشم گير است مي توان به پيري زودرس پوست و ظاهر شدن چين و چروک اشاره کرد. تا زماني که آرايش دايم روي چهره افراد است، اين عارضه مشخص نمي شود اما با گذشت زمان و کم رنگ شدن اين نوع آرايش ها، چين و چروک هاي اوليه در اطراف محل آرايش دايم مثلاً اطراف لب، چشمها و ابرو ظاهر مي شود.
دوام آرايش هاي دائم در افراد مختلف است، اما ميتوان گفت بعد از يک سال، اين آرايش ها کم رنگ مي شود. البته پيش آمده که در افرادي حتي بعد از 3 سال نيز رنگ آرايش ثابت مانده، اما حالت رايج و طبيعي آن اين است که بعد از يک سال، رنگ، شفافيت اوليه خود را از دست دهد. آرايش هاي دايمي که با اکسيد آهن انجام مي شود، اغلب بعد از يکسال رنگ اصلي خود را از دست مي دهند. باور غلط
بسياري از افراد بر اين باورند که درمان هايي که با ليزر انجام مي شود، مي توان اثر تاتو و آرايشهاي دايم را از بين ببرد، اما ليزر درماني هم مي تواند عوارض خاص خود را به دنبال داشته باشد.
آرايش دايم چشم (خط چشم) رايج ترين نوع آرايش دايم است و بعد از آن خط لب قرار مي گيرد. البته امروزه آرايش هاي دايم ديگر مانند آرايش پلک و گونه نيز ارايه شده اما از آنجايي که در اين نوع آرايش بخش وسيعي از صورت توسط متخصصان آرايش مي شود احتمال آلرژي و حساسيت بيشتر مي شود و به همين خاطر طرفداران چنداني ندارد و خيلي رايج نيست.
منبع:زندگي ايده آل، شماره 44.