فلفل نبين چه ريزه!


 





 
اگر شما هم به دنبال تنوع هستيد، پيشنهاد مي کنيم با استفاده ازيکي از اين فلفل ها طعم غذاهايتان را زير و رو کنيد.
تنوع فلفل باتوجه به اندازه وميزان تندي آن، خيلي زياد است. جالب است که معمولاً هر اندازه فلفل کوچک تر باشد، تندي آن بيشتر است. شايد به همين خاطر است که مي گويند: «فلفل نبين چه ريزه، بشکن ببيبن چه تيزه!» اين که با خوردن يک فلفلتند و تيزکوچک عرق مي کنيد و پيشاني تان خيس مي شودو ... همه وهمه به خاطر خواص معجزه آساي فلفل است. همه فلفل ها تا 80 درصد داراي طعم تندهستندکه اغلب اين تندي در دانه هاي فلفل جمع شده است. اين ويژگي باعث کاهش ميزان کلسترول، افزايش متابوليسم و پاک سازي سينوس ها مي شود. پس يک ذره تندي بد نيست.

فلفل مکزيکي سرانو
 

چيه: اين فلفل به تندي فلفل تزيين هابنارو نيست، اما باز تندي خاص خودش را دارد. اين نوع فلفل معمولاً به رنگ سبز است، اما دررنگ هاي قرمز، نارنجي و زرد هم ديده ميشود. فلفل سرانو گوشتي استب؛ به همين خاطر به راحتي خشک نمي شود.
چرا؟ فلفل سرانو سرشار از ويتامين C و ويتامين B6 است و باعث ارتقاي سيستم ايمني بدن مي شود.خواص دارويي موجود در اين فلفل نقش مهمي در تشکيل گلبول هاي قرمز دارد. ويتامين K موجود دراين فلفل نيز در حفظ سلامتي استخوان ها کارساز است.
چه جوري؟ بهترين حالت مصرف اين نوع فلفل در انواع اردوها و سس هاست.

فلفل کاليفرنيايي آناهايم
 

چيه؟ اين فلفل کاليفرنياي در مقايسه بافلفل هاي هم خانواده، تندي کم تري دارد، اما نسبت به فلفل پولاتو تندتر است.
چرا؟ اين نوع فلفل سرشار از فيبر و ويتامين C است و طرفداران بسياري دارد.
چه جوري؟ اين فلفل راخردکنيد و همراه گوجه فرنگي، خيار، وسبزيجات معطر به عنوان سالاد تابستانه استفاده کنيد.


فلفل تزيينمي هابنارو

چيه؟ اين فلفل تندترين فلفل است و بيشترين خاصيت دارويي را دارد. نوع خام آن سبز رنگ است و بعد از رسيدن، به تدريج رنگ مي گيرد. رنگ هاي راجي آن نارنجي وقرمز است، البته صورتي و سفيد آن هم به ندرت ديده مي شود.
چرا؟ نتايج تحقيقي که در سال 2006 انجام شد، نشان مي دهد که مصرف اين نوع فلفل باعث از بين رفتن سلول هاي سرطان زا مي شود و ابتلا به تومور را به حداقل مي رساند.
چه جوري؟ بهترين نوع مصرف اين فلفل در پلوهاي ترکيبي و انواع مس اتيک ها و شيپتل هاست.

فلفل مکزيکي جالاپنو
 

چيه؟ اين فلفل حدوداً 5 سانتي متر طول دارد و معمولاً به صورت تازه، کنسروي يا دودي مصرف مي شود. اگر دانه هاي اين فلفل را جدا کنيم، ميزان تندي آن به حداقل مي رسد.
چرا؟ اين فلفل کوچک و بامزه، بمب ويتامين C است که در محافظت از سلول هاي بدن معجزه مي کند.
چه جوري؟ اينروزها ذرت مکزيکي ازجمله اسنکهايي است که کلي خاطر خواه دارد شما مي توانيد کمي از اين فلفل را چرخ کرده و همراه ذرت مکزيکي تان نوشت جان کنيد.

فلفل پوبلانو، يا همان فلفل دلمه اي
 

چيه: پوبلانو طعم خيلي تندي ندارد و در اکثر غذاها استفاده مي شود. اندازه اين فلفل امکان طبخ انواع دلمه ها را به شما مي دهد طول اين فلفل معمولاً بين 10 تا 12 سانتي متر است.

چرا؟ اين فلفل سرشاز از فيبر، پتاسيم و ويتامين است.
 

چه جوري؟ به خاطر اندازه بزرگ آن، معمولاً براي انواع دلمه ها استفاده مي شود. از اين فلفل در بسياري از غذاها و سالادها نيز استفاده مي شود.
دست هايتان را بعد ازاين که در تماس با فلفل قرار گرفت، به چشم هايتان نزديک نکنيد. ماده تحريک کننده موجود در آن، باعث سوزش و التهاب چشم و پوست مي شود.
منبع: زندگي ايده آل، شماره 44 .