آفتاب سوختگي


 





 
آفتاب سوختگي ، التهاب پوست است که بخاطر قرار گرفتن زياده از حد در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشيد بوجود مي آيد. افرادي که سبزه يا تيره پوست هستند بهتر مي توانند با شرايط نور آفتاب ، خود را سازگاري دهند. آفتاب سوختگي در کودکان ممکن است به حساس شدن يا آسيب پوستي منجر شود و پوست تاول زده يا ورقه ورقه شود.

ابتدا چه کار بايد بکنيد؟
 

1-لوسيون کالامين يا کمپرس سرد را بر روي هر قسمت که سفت و قرمز شده بکار ببريد تا آن را خنک نموده و از تحريک بکاهد.
2-وقتي که کودک شما در محيط بسته است هيچ گونه پوشاک بر نواحي آفتاب سوخته نباشد و بگذاريد هوا بخورد و وقتي که او را بيرون مي بريد روي نواحي سوخته شده را بپوشانيد.
3-اگر تاولها ظاهر شدند و کودک درد احساس کرد به او آسپرين بچه يا شربت استامينوفن بدهيد.
4-درجه حرارت بدن کودک خود را از نظر تب اندازه بگيريد، اگر بيشتر از 39 درجه بود فوراً با دکتر تماس بگيريد و با کمپرس آب ولرم تب را پايين بياوريد. حداقل به مدت 48 ساعت نگذاريد آفتاب به کودک شما بتابد.

شما چه کمکي مي توانيد بکنيد؟
 

ملافه را محکم روي تخت کودک بکشيد تا موجب خراش پوست حساس وي نشود. براي جلوگيري از آفتاب سوختگي، براي چند روز پوست آسيب ديده را از قرار دادن در مقابل نور خورشيد محافظت کنيد و سپس از يک لوسيون ضد آفتاب براي ماليدن آن بر روي قسمت هاي آسيب ديده بدن استفاده کنيد. بر روي لب ها و بيني کودک لوسيون ضد آفتاب بماليد و گردن او را با يک کلاه لبه پهن محافظت کنيد.
بعد از شنا کردن حتماً از پمادهاي محافظ در برابر نور خورشيد بر روي پوست استفاده کنيد. هر روز ده دقيقه او را به تدريج در معرض فضاي باز قرار دهيد. پوست کودک خود را بررسي کنيد حتي بعد از چند روز اول که وي مي خواهد با شرايط آب و هوا خو بگيرد، اگر پوست شروع به سوختن کرد به سرعت او را بپوشانيد.
منبع:نشريه کودک، شماره62.