زواياي مختلف سفر


 

نويسنده:فرشته آل علي




 
«بسيار سفر بايد، تا پخته شود خامي...»؛ بيرون شدن از خانه، از شهر، از کشور و حتي از روي اين کره خاکي چه مي‌خواهد جز عشق و عزم؟! عشق و عزمي براي ديدنِ ديدني‌هايي که گاهي زمين تا آسمان با شنيدني‌ها تفاوت دارد. سفر، عشق مي‌خواهد و البته پول هم... اما اگر مرد سفر باشي و شوق ديدن و پخته شدن و البته گاهي سوختن و يخ زدن داشته باشي، مي‌تواني تدارك يك سفر خوب، به‌ياد ماندني و كم‌هزينه را راحت فراهم كني.

مي‌خواهيد سفر خارج از کشور برويد؟
 

مسافرت به کشورهاي ديگر با محيط و آب و هوايي متفاوت از محل سکونت‌ اين احتمال را مطرح مي‌کند که در مواجهه با بيماري‌ها و خطراتي قرار بگيريد. در نتيجه بايد در مورد اين خطرات و چگونگي حفظ سلامت خود آگاهي‌ لازم و کافي به دست آوريد.
معمولا بيماري‌هايي که در مسافرت خارج از کشور بايد به آنها توجه کنيد؛ شامل تب زرد، مالاريا، هاري، تب دنگ، آنفلوآنزاي خوکي و پرندگان است اما باز هم با توجه به کشور مقصد بايد از بيماري‌هاي محتمل در آن کشور اطلاعات به دست آوريد.
در صورت لزوم با کسب اطلاعات از وزارت بهداشت در مورد واکسيناسيون در مقابل بعضي بيماري‌ها اطلاعات کسب کنيد، به خصوص اگر کودک، سالمند و يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي مزمن با خود به همراه مي‌بريد.
• اگر بيمار هستيد يا يک بيمار را همراه مي‌بريد، حتما در مورد بيمه‌ درماني در کشور مقصد اطلاعات کسب کرده و در صورت لزوم اقدامات لازم را به عمل آوريد.
• در آب و هواي گرم، مايعات فراوان به همراه داشته و دايم بنوشيد.
• در مکان‌هاي آفتابي به‌خصوص ساعات 11 صبح تا 3 عصر از ضد آفتاب مناسب استفاده کنيد.
• شماره تلفن اورژانس پزشکي را در کشور و شهر مقصد پيدا کرده و همراه داشته باشيد.
• در مسافرت‌هاي طولاني‌مدت از لباس‌هاي تنگ و چسبان استفاده نکنيد چون جريان خون و تهويه بدن را مختل مي‌کند.
• از نرمش‌ها و حرکاتي کششي استفاده کنيد تا جريان خون بدن‌تان حالت طبيعي خود را حفظ کند.
• در پروازهاي طولاني‌مدت حتما چند بار راه برويد.
• در طول پرواز مايعات کافي بنوشيد و حتي‌المقدور از مصرف نوشيدني‌هاي کافئين‌دار خودداري کنيد.
• اگر باردار هستيد و يا در 6 ماه گذشته وضع حمل داشته‌ايد، قبل از سفر با پزشک معالج مشورت کنيد.
• اگر سابقه اختلالات خوني، ترمبوز وريدهاي عمقي و يا آمبولي ريه داشته‌ايد، حتما قبلا مورد معاينه پزشکي قرار بگيريد و کسب تکليف کنيد. اين اقدام در مورد ابتلا به سرطان، بيماري قلبي و يا جراحي که اخيرا انجام شده نيز بايد صورت گيرد.
• عبارات و جملات کليدي را که در شرايط کمک پزشکي نياز داريد، ياد بگيريد تا در صورت لزوم بتوانيد مشکل‌تان را با کادر پرواز يا کارکنان بهداشتي در ميان بگذاريد. از پزشک‌تان بخواهيد قبل از سفر، خلاصه‌اي از وضعيت بيماري و اقدامات لازم را به زبان انگليسي برايتان بنويسد و آن را همواره به همراه داشته باشيد.

همسفرتان دانش‌آموز است؟
 

در صورتي که فرزند شما دانش‌آموز است و در زماني غير از فصل مدرسه به سفر مي‌رويد، سعي کنيد فرزندتان را مجبور به برداشتن کيف و کتاب اضافي نکنيد. شايد در طول تعطيلات تنها به همراه بردن پيک‌نوروزي براي کودکان کافي باشد. سعي کنيد در طول سفر بيش از درس‌هاي روتين مدرسه درس‌هاي زندگي را به کودک بياموزيد. مثلا وقتي به جنگل يا کنار دريا مي‌رويد، سعي کنيد با توضيح دادن در مورد طبيعت مسايل را براي کودکان قابل فهم کنيد. مثلا در رابطه با موضوعاتي که در کتاب‌هاي درسي آمده است مثل جزر و مد، زندگي حيوانات و ماهي‌ها، نحوه رشد گياهان، تغييرات فصل‌ها و... براي او توضيح دهيد. در کنار اين مسايل کودکان را در انجام کارهايي مثل روشن کردن آتش، پختن غذا، خريد کردن، بازي‌هاي دسته‌جمعي و... همراهي کنيد زيرا در کنار همين کارهاي به ظاهر معمولي است که فرزند شما سوالاتي که در ذهن‌اش به وجود آمده از شما پرسيده و تجربه کسب مي‌کند. توصيه مي‌کنيم حتما طي تعطيلات دسته‌جمعي با افراد فاميل يا دوستان سفر کنيد يا به خانه‌هاي آنها برويد و اجازه بدهيد کودکان‌تان رابطه‌اي نزديک با اقوام برقرار کنند تا روحيه اجتماعي در آنها نيز به خوبي شکل گرفته و قوي شود.

تنها سفر مي‌کنيد؟
 

مسافرت، آن هم به تنهايي، به اين معني است که به قلب خود اجازه نفس کشيدن بدهيد و از لذت آزادي کامل بهره ببريد. شما کاملاً اختيار خود را در دست خواهيد داشت و کسي به شما غر نخواهد زد. کسي انتظارتان را نمي‌کشد، مي‌توانيد هرچه خواستيد بخوريد و هر زماني خواستيد بخوابيد. در هنگام تنها سفر کردن براي هر کاري استقلال داريد و مي‌توانيد طبيعت را تجربه کنيد. بهترين چيز اين است که مجبور نيستيد به ميل ديگران ساک خود را سنگين ببنديد. اشخاص جديدي را مي‌بينيد، مناطق جديدي را کشف مي‌کنيد، از سر و صدا و گفتگوهاي مسافرت گروهي در امانيد. با خيال راحت گشت و گذار مي‌کنيد و هر چه‌قدر بخواهيد استراحت مي‌کنيد. به خاطر همين دلايل بي شمار که براي بودجه شما مناسب است و آرامش ذهني‌تان را به همراه دارد، خيلي از مردم تمايل دارند که به تنهايي سفر کنند اما اين کار ريسک بالايي دارد و بايد خيلي مراقب باشيد. حتي ممکن است ترسناک باشد پس شما بايد در امنيت باشيد. در اينجا نکاتي را يادآوري مي‌کنيم که هرگز نبايد قبل از سفر رفتن به تنهايي فراموش شوند:

1) درباره مقصد تحقيق کنيد.
 

بسيار مهم است که درباره مقصدتان تحقيق کاملي به عمل آوريد. در اينترنت يا مجله‌هاي مربوطه جستجو کنيد. مي‌توانيد به انجمن‌هايي در اين مورد بپيونديد و سوال کنيد. بعد از تحقيق، تمام چيزهاي مهم را در ساک خود بگذاريد. ويزا، پاسپورت و ملزومات سفر و لوازم پزشکي را در دسترس نگه داريد. ساک خود را سبک جمع کنيد و از گذاشتن وسايل غيرضروري خودداري کنيد.

2) وقت‌شناس باشيد.
 

وقتي نقشه و لوازم سفر آماده شد، زودتر به فرودگاه برويد و کنترل‌هاي مخصوص فرودگاه را زودتر بگذرانيد. هرگز استرس به خود راه ندهيد. اگر ممکن است هتل را از قبل رزرو کنيد تا قدم‌هاي بعدي را با اطمينان برداريد.

3) گوش به زنگ و ايمن باشيد.
 

يکي از مهترين موارد اين است که تا جاي ممکن گوش به زنگ باشيد. به آنچه در اطراف‌تان مي‌گذرد توجه کنيد. اگر حسي درباره اتفاق ناخوشايندي داريد، سريع تصميم درست بگيريد. مراقب دزدان و جنايتکاران باشيد. پول نقد زيادي حمل نکنيد و بيشتر چک مسافرتي داشته باشيد و در صورت وقوع دزدي، بانك کارت اعتباري و پليس را خبر کنيد. تلفن‌هاي ضروري را علاوه بر موبايل در يک دفترچه همراه داشته باشيد زيرا ممکن است مشکلات آنتن‌دهي يا خالي شدن شارژ باطري براي گوشي‌تان پيش آيد.

4) سفرتان را به ديگران اطلاع دهيد.
 

قبل از حرکت، به دوستان يا خويشاوندان خود بگوييد که قصد سفر داريد، کجا مي‌رويد و چه زماني قصد برگشت داريد.

5) به امنيت فکر کنيد
 

. هتل را خوب بررسي کنيد و سپس رزرو کنيد، اگر شهرت خوبي ندارد آن را ترک کنيد. شبها سفر نکنيد و در هنگام آشنا شدن با اشخاص جديد مراقب باشيد که جزييات سفر و اطلاعات شخصي‌تان را در اختيارشان قرار ندهيد.

6) مراقب بودجه‌تان باشيد.
 

مراقب بودجه خود باشيد زيرا تنها سفر کردن مي‌تواند حتي هزينه‌هاي بيشتري به گردن‌تان بيندازد.

مي‌خواهيد به مناطق کويري سفر کنيد؟
 

براي سفر به مناطق كويري سعي كنيد با تورهاي طبيعت‌گردي همسفر شويد، در غير اين صورت چند نكته ايمني وجود دارد كه حتما بايد به آنها توجه كرده و در سفر به كوير به خاطر بسپاريد. سفر به مناطق كويري به‌‌رغم اينكه از پرنشاط‌ترين سفرها به شمار مي‌رود، سفر اسرارانگيزي نيز محسوب شده و در صورت نداشتن آمادگي براي سفر خطراتي را نيز براي گردشگر كوير به همراه دارد.

• بي‌گدار به آب نزنيد:
 

در مورد مسيري که انتخاب کرده‌ايد شرايط فصلي و امکان‌پذير بودن سفر، با راهنماي خبره‌اي مشورت کنيد و به توصيه‌هاي او عمل کنيد. بدون وي جاده را ترک نکنيد. بهره‌گيري از راهنما و نقشه‌هاي دقيق با بزرگ‌نمايي مناسب براي سفر به كوير ضروري است.

• سلامت خودرو را کنترل کنيد:
 

با وجودي که کنترل کامل خودرو غيرعملي است ولي هرگز بدون اطمينان از سلامت خودرو به سفر نرويد. مراقب باشيد شاسي اتومبيل به گل نرود که در آن صورت بيرون آوردن آن بسيار دشوار است.
• هنگامي که فرسنگ‌ها از راه‌هاي اصلي، پمپ بنزين و مکانيک دور هستيد و از زمين‌هايي دشوار عبور مي‌کنيد، بايد تنها روي خود و امکانات خود حساب کنيد. در چنين شرايطي ضرب‌‌المثل «هرچه خوار آيد، روزي به‌کار آيد» صادق است. شايد سفرهاي زيادي را بدون نياز به تجهيزات پشت سر گذاشته باشيد، ولي حادثه رخ مي‌دهد. برخي از وسايل خودرو، بسته به نوع خودرو، اختصاصي هستند، ولي برخي ديگر مي‌توانند مورد استفاده ديگر وسايل نقليه نيز واقع شوند.

• گروهي سفر کنيد:
 

وسوسه سفر با يک خودرو را از سر بيرون کنيد. اگر موفق نشديد، بيش از هميشه احتياط کنيد. همواره کارهاي تيمي موفقيت بيشتري در بردارد.

• چيدمان خودروها مهم است:
 

در صورتي که گروهي سفر مي‌کنيد، تمامي افراد گروه به‌خصوص رانندگان بايد از روحيه همراهي و همکاري تيمي برخوردار باشند. تکروي و سرکشي همواره حادثه‌ساز است. اولين و آخرين خودرو بايد همواره مشخص بوده و ديگران نبايد بدون هماهنگي از اولين يا آخرين خودرو عبور کنند. خودرويي که پيشاپيش حرکت مي‌کند بايد با همراهي راهنما يا فردي محلي که با ناحيه آشنايي دارد، حرکت کند.
منبع:www.salamat.com