شايع‌ترين بيماري‌هاي چشم در فصل تابستان


 

نويسنده:دکتر هرمز شمس




 
ابتلا به برخي عوارض چشمي مانند ناخنك، خشكي‌ چشم و سرطان‌هاي پوستي، نتيجه مراقبت ناكافي از چشم‌ها و پوست در فصل تابستان است. بايد در فصل تابستان از چشم‌ها در برابر اشعه ماوراي بنفش و مادون قرمز محافظت كرد. در مناطق و فصول گرم سال، تنها افراد مسن به آب مرواريد مبتلا نمي‌شوند؛ بلكه در صورت محافظت نكردن از چشم، امكان ابتلا به اين بيماري در سنين پايين‌تر هم هست.
به هيچ وجه سعي نکنيد (چه در تابستان و چه در هر فصل ديگري) به خورشيد نگاه کنيد؛ زيرا خيره شدن طولاني‌مدت به نورخورشيد ممكن است به سوختگي شبكيه‌تان منجر شود. در فصل تابستان بايد استخرهاي تميز را براي شنا انتخاب كرد. بيماري‌هاي عفوني قابل‌انتقال از طريق آب، ‌مهم‌ترين بيماري‌هايي هستند كه افراد در تابستان به آنها مبتلا مي‌شوند؛ به اين شکل که آب آلوده و شنا كردن اشخاص بيمار در آن باعث شيوع بيماري‌هاي ويروسي شده و سبب ايجاد التهاب ملتحمه (التهاب و عفونت پرده شفافي که زير پلک‌ها و قسمت‌هايي از کره چشم را پوشانده) مي‌شود و اين در نهايت ممکن است به تراخم ختم شود که نياز به درمان طولاني‌مدت دارد. از طرفي، كلر زياد در آب نيز باعث تحريك چشم مي‌شود.

توصيه ديگرم اين است که حتما از عينك‌هاي ضد اشعه ماوراي بنفش استفاده کنيد و عينك‌هاي آفتابي كه ضداشعه ماوراي بنفش نيستند را خريداري نکنيد؛ چون هنگامي كه عينك روي چشم است، مردمك چشم بازتر شده و در نتيجه، اشعه‌هاي مضر بيشتري وارد آن مي‌شود. اين مساله به‌خصوص در كساني كه در محيط‌هاي باز كار مي‌كنند، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است؛ زيرا احتمال اينکه اين افراد به ناخنك مبتلا شوند بيشتر است. براي كاهش احتمال ابتلا به اين بيماري مي‌توان از عينك‌هاي آفتابي بزرگ استفاده كرد و كمتر در معرض گردوخاك قرار گرفت.

پي نوشت ها :
 

*جراح و متخصص بيماري‌هاي چشم

منبع:www.salamat.com