کی گفته سينوزيت درمان ندارد؟


 





 
به‌خاطر سينوزيتم، بيني‌ام کيپ شده، احساس مي‌کنم با دهان باز نفس مي‌کشم، شب‌ها خرخر مي‌کنم، دهانم مثل چوب خشک شده، ترشحات پشت حلق خسته‌ام کرده».
اينها بخشي از گلايه‌هاي مشترکي است که سينوزيتي‌ها به زبان مي‌آورند. اما آن چه به‌طور خلاصه مي‌توان گفت، اين است که افراد مبتلا به انسداد بيني دو گروه هستند:
1) کساني که واقعا انسداد بيني دارند.
2) افرادي که تنها حس مي‌کنند هوا در مجراي بيني‌شان جريان ندارد. اين گروه محدودند به مبتلايان به جذام و رينيت آتروفيک که گيرنده‌هاي حس سرمايشان از بين رفته است. انسداد بيني مي‌تواند مربوط به مشکلات آناتوميکي و بافت‌هاي پيرامون بيني باشد و يا به مشکلات مخاطي مربوط شود که هرکدام، انواع بيماري‌ها و تقسيم‌بندي‌ها را شامل مي‌شوند. در يکي از همين رده‌ها، به سينوزيت مي‌رسيم که با نام آن آشنا هستيد؛ التهاب سينوس‌ها. همان‌طور که در عکس زیر مي‌بينيد، دو جفت سينوس در پيشاني، دو جفت در ناحيه فک، تعدادي سينوس‌هاي دور چشمي و دو سينوس در پشت استخوان اسفنوئيد داريم. مخاط داخلي اين سينوس‌ها در اثر نفوذ باکتري‌ها و ويروس‌ها گاهي ملتهب شده و سينوزيت حاصل مي‌شود. کساني را مي‌شناسيم که سال‌هاست خود را مبتلا به سينوزيت مي‌دانند و معتقدند درمان ندارد. در این رابطه با دکتر کامروا، متخصص گوش و حلق و بيني گفتگو نموده ایم که در ذیل آمده است.

افرادي که سال‌هاست به سينوزيت مبتلا هستند و با اين همه دارو درماني هنوز مشکل سينوزيت‌شان رفع نشده است، می گویند سينوزيت درمان قطعي ندارد، آیا صحیح است؟
 

متاسفانه خيلي‌ها هستند که تصور مي‌کنند مبتلا به سينوزيت هستند اما واقعا اين مشکل را ندارند. ولي به دليل هم‌پوشاني علايم نزديک بيماري‌ها، تشخيص صحيح صورت نمي‌گيرد. انحراف بيني، وجود يک توده در بيني، شاخک‌هاي برجسته مانند جسم خارجي، لوزه سوم برجسته و وجود پوليپ‌ها در داخل بيني که اغلب نيازمند دستکاري‌هاي جراحي هستند، علايمي شبيه به سينوزيت دارند. در حالي که موارد ياد شده اشکالات ساختاري بيني است و سينوزيت اشکالات مخاطي بيني است. حال تصور کنيد به اين افراد که ساختمان‌ بيني‌شان مشکل دارد، دارو بدهيم! معلوم است که درمان نامناسب است چون تشخيص غلط است و سال‌ها درمان نيز او را از حالت‌هاي ناراحت‌کننده رها نمي‌کند.

بعضي علامت‌‌ها مانند سردرد که به سينوزيت ربطش مي‌دهند هم غيرواقعي است؟
 

بله، اشاره به جايي داشتيد. نشانه اصلي سينوزيت، ترشحات پشت حلق است و تصور اشتباه مردم بر اينکه سردرد علامت سينوزيت است، رد مي‌شود. اتفاقا بايد بگويم تنها 3 درصد افرادي که با سردرد مراجعه دارند، مبتلا به سينوزيت هستند و سردرد علامتي است براي التهاب بيني يا همان رينيت يا انحراف شديد بيني که گاهي با علامت سردرد همراه است. سينوزيت مزمن علامت سردرد ندارد.

از ميان اين علامت‌هاي مشابه که مربوط به بيماري‌هاي گوناگون هستند چگونه سينوزيت را تشخيص بدهيم؟
 

به دليل نزديک بودن علامت‌ها بايد حتما پزشک متخصصي که سال‌هاست تبحر دارد، شما را از روي تغيير رنگ مخاط و آزمايش و معاينه کامل بيماري بشناسد و کار خود شخص نيست. تنها روش تشخيصي، انجام سي‌تي‌اسکن است که کمک مي‌کند تا علت واقعي زمينه‌اي مشخص شود. سپس با درمان آن عامل زمينه‌اي براي هميشه از شر علامت‌هايي که آزارتان مي‌دهد، خلاص مي‌شويد. در سي‌تي‌اسکن، بسته‌بودن مجراي تخليه سينوس‌ها، انحراف بيني و غيره معلوم مي‌شود. سپس با انجام آندوسکوپي درماني در بيمارستان يا کلينيک، مشکل را مرتفع مي‌کنيم.

آيا سينوزيت اطفال و بزرگسالان يک علت دارد؟
 

نوع سينوس‌هاي درگير که ملتهب شده‌اند، تفاوت دارد. در اطفال، سينوزيت ناحيه دور چشمي است و بزرگسالان ناحيه سينوس فکي و پيشاني بيشتر درگير مي‌شود.

استفاده خودسرانه از قطره‌ها يا چکاندن چند قطره آب ليموترش در بيني، نمونه‌اي از کارهايي است که بعضي از اين افراد براي رهايي از احتقان بيني انجام مي‌دهند و همه معتقدند سينوزيت دارند، آیا این کارها صحیح است؟
 

ببينيد، به‌طور دقيق به اين مواردي که گفتيد مي‌توان استفاده بي‌رويه از آنتي‌بيوتيک‌ها را نيز، به‌خصوص در فصل سرما اضافه کرد. من به همه خوانندگان تذکر مي‌دهم به دليل طيف گسترده علايم، از هرگونه خوددرماني بپرهيزيد. يادآوري مي‌کنم برخي اختلالات مخاطي بيني علل آلرژيک دارند و به همراه گرفتگي بيني، ترشحات چشم و بيني و خارش به صورت فصلي يا در تماس با برخي مواد بروز مي‌کند. اضافه بر اين، التهابات غيرآلرژيکي بيني را نيز درنظر داريم و با اين همه گستردگي بيماري‌ها، تشخيص سينوزيت به اين سادگي نيست اما اگر تشخيص صحيح سينوزيت تعيين شود، به راحتي با برطرف کردن عامل بيماري، سينوزيت قابل درمان است. خيلي از افراد به علت گرفتگي بيني و خشکي مخاط حلق دچار گلودرد مي‌شوند و تصميم مي‌گيرند آنتي‌بيوتيک بخورند و با اين کار بيهوده، بدن‌شان در برابر انواع ميکروب‌ها مقاومت مي‌کند که ما براي درمان‌هاي لازم مجبور مي‌شويم انواع قوي‌تر آنتي‌بيوتيک‌ را استفاده کنيم.

فصل سرما و سرماخوردگي در راه است. آيا کساني که سينوس‌هاي ملتهب دارند نيازمند درمان خاص هستند؟
 

بيشتر اين سينوزيت‌هاي حاد (90 درصدشان) خود به خود درمان مي‌شوند و تجويز دارو نمي‌خواهد چون ويروسي است. آنتي‌بيوتيک خودسرانه مي‌تواند شما را به فاز تحت حاد ببرد و سينوزيت را مزمن کند.
منبع:http://www.salamat.com