تيروئيد و سالمندان


 





 
تيروئيد از جمله غدد بدن است که در تمام طول عمر فعال است و با ترشح هورمون تيروئيد، اعمال حياتي مهمي را در درون بدن کنترل مي‌کند. به طور مسلم، اختلال در توليد اين هورمون ايجاد علايم و عوارض متعددي را در بدن سبب خواهد شد. عوارض بيماري‌هاي تيروئيد در سنين گوناگون، متفاوت است و در هر سن، علايم مخصوص همان سن بروز مي‌کند. همچنين اين اختلالات هورموني ممکن است در هر سني از بدو تولد تا دوران کهولت در افراد بروز کند و به علت اعمال بسيار مهم و حياتي هورمون تيروئيد در بدن افراد، تشخيص به موقع بيماري تيروئيد از عوارض خطرناک اين بيماري‌ها در بدن جلوگيري خواهد کرد.
به طور معمول، افزايش سن در افراد با بيماري‌ها و علايم جسمي خاصي همراه است که اغلب افراد به آنها آگاهي دارند. بسياري از سالمندان نيز حالات گوناگون و علايمي را که در ذهن و جسم احساس مي‌کنند، به سن بالاي خود مربوط مي‌دانند و با اين توجيه که اين علايم به دوران کهولت اختصاص دارد و اغلب درماني ندارد، به آن نشانه‌ها توجه نمي‌کنند. براي مثال، اگر يک فرد سالمند به کاهش تمرکز و يا کم‌حافظگي مبتلا شود، آن را با افزايش سن خود توجيه مي‌کند. حتي در صورت بروز تپش قلب و درد قفسه سينه، بيماري‌ قلب اولين و تنها گزينه مورد توجه شخص و اطرافيان او است. تمام اين مسايل که افزايش سن مي‌تواند موجب آن شود، در يک نگاه اجمالي منطقي به نظر مي‌رسد اما لازم به تذکر است که بسياري از علايم بيماري‌ها در دوران سالمندي با دوران ميانسالي و جواني متفاوت است و نبايد همه آنها را با افزايش سن توجيه کرد. به طور مثال، بيماري‌هاي تيروئيد از جمله بيماري‌هايي هستند که بايد در دوران سالمندي مورد توجه قرار بگيرد زيرا درباره اثر کم‌کاري يا پرکاري تيروئيد روي عملکرد شناختي سالمندان مدارک کافي گزارش شده است.

در سالمندان، اختلالات غده تيروئيد به شکل غيرمعمول ظاهر مي‌شود. براي مثال، پرکاري تيروئيد با حالت‌هاي بي‌خوابي، فراموشي و کاهش تمرکز حواس همراه است. کم‌کاري آن نيز به شکل کندي حرکات جسمي و ذهني تظاهر مي‌يابد. ضعيف شدن حافظه، کاهش تمرکز و ضعيف شدن قدرت شناخت در افراد بروز مي‌کند. برخي از سالمندان مبتلا به پرکاري تيروئيد، اغلب از دردهاي قلبي و تپش قلب شکايت مي‌کنند غافل از اينکه اين علايم به علت اختلال در غده تيروئيد فرد بروز مي‌کند و تا زماني که اين شکل درمان نشود، علايم بيماري از بين نخواهد رفت. همچنين نبايد علايم مربوط به کم‌حافظگي و تمرکز نداشتن فرد سالمند را هميشه با کهولت سن توجيه کرد. بسيار ديده شده است که درمان کم‌کاري تيروئيد در بيماران سالخورده موجب به وجود آمدن شرايط بهتر ذهني در بيمار شده است.
منبع:http://www.salamat.com