پروتزهاي دندان


 





 
مي‌دانيد چرا در گذر سال‌هاي عمر، بعضي از افراد دندان‌ها و حتي بافت‌هاي نگه‌دارنده دندان خود را از دست مي‌دهند؟ پاسخ بسيار ساده است؛ رعايت نکردن اصول بهداشت دهان از همان آغاز کودکي موجب پوسيدگي دندان‌ها و به وجود آمدن انواع بيماري‌هاي دهان و دندان و بافت‌هاي لثه مي‌شود. البته در اين چند دهه تلاش بر اين بوده که با شيوه‌هاي نوين اطلاع‌رساني از طريق تلويزيون، راديو، کتب درسي مدارس و نشريات بهداشت اصول بهداشتي را به نسل جديد بياموزند. شايد بتوان گفت استفاده از پروتزهاي کامل در اثر پوسيدگي‌هاي دنداني در آينده به صورت افسانه فراموش شده‌اي در بيايد. در حال حاضر هزاران بيمار با بي‌دنداني کامل و عوارض ناشي از آن، راه‌چاره را در استفاده پروتزهاي کامل مي‌يابند. براي اين که نتايج درمان با پروتزها مطلوب باشد بايد پزشک و بيمار نکاتي را مدنظر قرار بدهند تا بتوانند پيش‌بيني درستي از سرانجام کار داشته باشند.
شما را با برخي از اين نکته‌ها آشنا مي‌کنيم:
1) سن: به طور معمول، بيماران جوان‌تر که از سلامت بهتري برخوردارند و مي‌توانند کنترل عصبي عضلاني دقيق‌تري داشته باشند، مورد مناسب‌تري براي پروتز هستند.
2) جنسيت: از ديدگاه پروتزکاران اغلب آقايان به علت مشغله کاري و نداشتن وقت کافي براي کنجکاوي درباره دندان مصنوعي خودشان بيماران بهتري محسوب مي‌شوند. خانم‌ها، به خصوص اگر در دوران بعد از يائسگي داوطلب پروتز باشند به علت حساسيت و زيبايي از يک سو و عوارض يائسگي مانند خشکي دهان و سوزش مخاط و اين‌گونه حس‌هاي مبهم، جزو مشکل‌ترين بيماران پروتزي محسوب مي‌شوند.
3) تندرستي عمومي: اگر بيمار عارضه مزمني به ويژه اختلالات مغزي نخاعي داشته باشد، پيش‌آگهي خوبي در پروتز ندارد.
4) دندان‌قروچه و به هم زدن دندان‌ها: عادات بيمارگونه‌اي که نتيجه نهايي آن متلاشي شدن و آسيب دندان و بافت سالم اطراف آن است مانند بروگسيزم يا دندان قروچه که همان به هم ساييدن دندان‌ها موقع خواب و يا در بيداري به هنگام کارهاي فکري و يا ناراحتي است. اين عادت نه تنها موجب سايش سطح جونده دندان‌ها شده بلکه سبب لقي دندان نيز مي‌شود. علاوه بر اين، به هم زدن دندان‌ها (کلنچينگ) نيز از جمله عادت‌هايي است که به دندان‌ها و بافت پريودنتال آسيب مي‌رساند. اين حالت در افرادي که دندان‌هايشان خيلي عميق با هم جفت مي‌شود، مشاهده مي‌شود. درمان پروتزي اين گروه بيماران، تمهيدات خاص خود را مي‌طلبد. گاهي ناراحتي حاصل از کار روزانه، شب هنگام به دندان قروچه تبديل مي‌شود. بنابراين اگر صبح که بيدار مي‌شويد، در دندان‌هاي فک پايين حس ناراحتي داريد و عضلات منقبض آن ناراحت‌تان مي‌کند بايد حتما با مراجعه به پزشک مربوطه و اقدام پيشگيرانه، دندان‌ها را از گزند بيشتر در امان نگه داريد.
منبع:http://www.salamat.com