چرا رنگ دندان عوض مي‌شود؟


 





 

نکاتي درباره لکه‌هاي سفيد دندان
 

همه ما مي‌‌خواهيم ظاهر خوبي داشته باشيم. هيکلي متناسب، پوستي با طراوت و دندان‌هايي سفيد آرزوي اکثر ما است. داشتن دندان‌هاي سفيد بسيار جالب است اما وجود لکه‌هاي سفيد روي دندان چندان خوشايند نيست. عوامل زيادي مي‌توانند سبب بروز لکه‌هاي سفيد روي دندان شوند. گاهي اين لکه‌ها نشانه شروع پوسيدگي هستند و گاهي بر اثر جذب زياد فلورايد به وجود مي‌آيند و گاه ارثي هستند. در بسياري موارد اين مشکل در سن کودکي به وجود مي‌آيد و والدين متوجه مي‌شوند در حالي که دندان‌هاي شيري کاملا طبيعي بوده است اما دندان‌هاي دايمي کودک بعد از رويش لکه‌هاي سفيد رنگي دارند.
اين لکه‌ها در بيشتر موارد بر اثر تغييرات در مواد معدني دندان به وجود مي‌آيند، به اين معني که در اين مناطق، مينا دکلسيفيه شده است. يعني ميناي دندان (لايه خارجي دندان) در اين مناطق نازک يا تغيير شکل يافته است.
اين تغيير رنگ‌ها گاهي به رنگ زرد و يا قهوه‌اي هم ديده مي‌شوند. اغلب اين تغييرات در مواد معدني مينا در حين تکامل دندان (پيش از رويش) به وجود آمده‌اند و به ايجاد ميناي ضعيفي در اين محل‌ها منجر مي‌شوند.

چرا و چگونه؟
 

همان‌طور که گفته شد، در بسياري موارد علت بروز لکه‌هاي سفيد روي دندان‌ها، جذب زياد فلورايد هنگام تکامل دندان دايمي است. اين اتفاق اغلب در حدود شش ماهگي تا پنج سالگي به وجود مي‌آيد. يعني اگر کودک در اين حدود سني در معرض فلورايد زياد قرار بگيرد (چه در آب آشاميدني و چه به صورت خوردن قرص‌هاي فلورايد) بعد از اينکه دندان‌ها رويش پيدا مي‌کنند، روي آنها لکه‌هاي سفيد وگاه زرد رنگي ديده مي‌شود. در بعضي موارد وجود اين لکه‌ها به معني شروع پوسيدگي در دندان است. اين مورد به خصوص بعد از برداشتن پلاک‌هاي ثابت ارتودنسي زياد ديده مي‌شود. تصور کنيد بعد از چند سال دردسر و زحمت و خرج و رفت‌ و آمد براي مرتب کردن دندان‌هاي کودک خود و روزشماري براي تمام شدن دوره آن، بعد از برداشتن پلاک‌ها، لکه‌هاي سفيد رنگ واضحي را روي دندان‌هاي او خواهيد ديد که منظره ناخوشايندي را به وجود مي‌آورند. از آن بدتر اينکه دندانپزشک به شما مي‌گويد اين لکه‌ها دايمي هستند و اميد چنداني به رفع ‌آنها نيست. در اين باره پلاک‌هاي ثابت، محل خوبي براي تجمع مواد غذايي و پلاک ميکروبي هستند و از آنجا که کودکان نمي‌توانند دندان‌هاي خود را در اين مناطق به خوبي تميز کنند، اين امر سبب بروز پوسيدگي‌هايي در اين محل‌ها مي‌‌شود که در ابتدا به صورت لکه‌هاي سفيد رنگي خود را نشان مي‌دهند.
گاهي نيز اين لکه‌ها بر اثر يک سري مشکلات و بيماري‌هاي ژنتيکي پيش مي‌آيند که در اين صورت هم ميناي دندان در بعضي مناطق لکه‌دار و تغيير شکل يافته خواهند بود و چنين دنداني مي‌‌تواند استعداد زيادي براي پوسيدگي داشته باشد.

لکه‌ها مي‌آيند و مي‌روند
 

جالب اين است که بسياري از بيماران از وجود لکه‌هاي سفيد رنگي روي دندان‌هاي خود شکايت دارند اما آنها اظهار مي‌کنند که اين لکه‌ها فقط در صبح‌ها وجود دارند و در طول روز به تدريج ناپديد مي‌شوند يا آنکه بعضي بيماران مي‌گويند که فقط هنگامي که سرما مي‌خورند لکه‌هاي سفيد رنگي را روي دندان‌هاي خود مي‌بينند.
بايد گفت که ظهور اين لکه‌ها در اين شرايط به علت خشکي دهان است. يعني دهان بيماران در هنگام صبح خشک است و در اين زمان لکه‌ها بيشتر خود را نشان مي‌دهند. در هنگام سرماخوردگي هم چون بيشتر افراد تنفس دهاني دارند دهان‌شان خشک مي‌‌شود و باز هم به همين دليل لکه‌هاي سفيد نمايان خواهند شد. اما به تدريج با بهبود علايم سرماخوردگي و مرطوب شدن محيط دهان، اين لکه‌ها محو خواهند شد.

4توصيه مهم
 

• در موارد ارتودنسي ثابت، در طول درمان رعايت خوب بهداشت، تميز کردن دقيق دندان‌ها به کمک مسواک‌هاي مخصوص ضروري است. علاوه بر آن، شستشوي روزانه دهان با دهان‌شويه‌هاي حاوي فلورايد مي‌تواند تا حد زيادي مانع از بروز پوسيدگي در اطراف پلاک‌هاي ثابت ارتودنسي شود.
• روش معمول براي از بين بردن اين لکه‌ها، به خصوص اگر روي دندان‌هاي جلو باشند، پوشاندن لکه‌ها به وسيله کامپوزيت (ماده ترميمي سفيد رنگ) است. گاهي نيز روکش کردن دندان، تنها راه‌حل براي مخفي کردن اين لکه‌ها است.
• در مواردي که اين لکه‌هاي سفيد سطحي باشند، ممکن است بتوان از بعضي روش‌هاي سفيد کردن (بليچينگ) براي رفع آنها کمک گرفت. اما در بعضي موارد سفيد کردن دندان فقط سبب سفيدتر شدن اين لکه‌ها و آشکار شدن بيشتر آنها خواهد شد.
• علاوه بر سفيد کردن، روش ديگري هم براي رفع بعضي از اين لکه‌هاي سطحي وجود دارد. در اين روش، جريان قدرتمندي از هواي خشک همراه با ذرات اکسيد آلومينيوم با شدت روي دندان پاشيده مي‌شود و تا حدي اين لکه‌ها را از بين مي‌برد.
منبع:http://www.salamat.com