ارزش غذايي پاستاي ايتاليايي


 





 
ايتاليايي‌ها به خوردن انواع و اقسام پاستا با سس‌هاي متنوع معروف‌اند اما نمي‌دانم چرا ما ايراني‌ها، هر وقت مي‌خواهيم ماکاروني بخوريم، انتظار داريم همان مدل هميشگي را، هماني که حتي مادر مادربزرگ‌مان هم بلد بوده، بر سر ميز غذا ببينيم! گاهي کمي تنوع بد نيست....
موضوع اين مقاله، ماکاروني يا همان پاستاي ايتاليايي با سس مخصوصي است که اميدواريم موردپسند شما قرار بگيرد. پايه اصلي اين غذا کربوهيدرات، پروتئين و انواع سبزي است و تفاوت اصلي آن با خوراک ماکاروني هميشگي ما، آن است که نبايد ماکاروني را دم کنيم. به همين منظور، براي پخت کامل، ماکاروني بايد مدت زمان بيشتري، در آب بجوشد البته به شرطي که حرارت آن‌قدر زياد نباشد که ماکاروني له و نرم شود.
اکنون که بحث تنوع بيشتر به ميان آمده، شايد بد نباشد که از انواع و اشکال متفاوت پاستا، براي تهيه اين غذا استفاده کنيد. توصيه مي‌شود که در هنگام خريد ماکاروني، محصولي را انتخاب کنيد که غني شده باشد. مصرف ماکاروني غني شده، به خصوص انواعي که با آهن و اسيدفوليک غني شده‌اند، موجب کاهش ميزان فقر آهن خون شده و سلامتي بيشتري را براي شما به ارمغان خواهد آورد. برخي افراد به بهانه چاق‌کنندگي ماکاروني، از مصرف آن پرهيز مي‌کنند. يادمان باشد که مصرف متعادل هر نوع ماده غذايي نه تنها چاق‌کننده نيست بلکه نيازهاي غذايي بدن را برآورده خواهد کرد. و اما مواد لازم براي غذاي اين هفته:

پياز
 

در انواع متفاوت سفيد، قرمز، تند و شيرين وجود دارد و داراي مقادير قابل توجهي ويتامين B و A و C، املاح فسفات، نيترات، کلسيم، پتاسيم، يد و ترکيبات گوگردي است. مصرف پياز در کنار مواد نشاسته‌اي، موجب هضم راحت‌تر اين مواد در بدن مي‌شود. خوشبختانه، پياز پخته به هيچ عنوان موجب بوي نامطبوع در دهان نخواهد شد، پس در مصرف پياز پخته صرفه‌جويي نکنيد!

گوجه‌فرنگي
 

حاوي ترکيب غذايي شامل پروتئين، قند، چربي کم، کلسيم، فسفر، آهن، نياسين، ويتامين A ، B1 و B2 و C است. طعم‌دهنده مناسبي است که موجب بهبود طعم و رنگ غذا مي‌شود. خوردن گوجه‌فرنگي خام پيش از غذا، سبب افزايش اشتها و مصرف آن بعد از غذا منجر به هضم بهتر مواد نشاسته‌اي مي‌شود. همچنين استفاده از ماسک گوجه‌فرنگي موجب لطيف شدن پوست، از بين رفتن لکه‌هاي سياه پوستي و نيز کاهش جوش‌هاي صورت مي‌شود. گوجه‌فرنگي ميوه لطيفي است که در اثر نگهداري نامناسب در يخچال، کپک زده يا له و خراب مي‌شود. پس از خريدن گوجه‌فرنگي، بايد آن را با مواد ضدعفوني کننده يا ريکا به مدت 5 تا 10 دقيقه، ضدعفوني و سپس آب‌کشي کرد. پيش از قرار دادن گوجه‌فرنگي در يخچال، بايد آن را به وسيله دستمال تميز پارچه‌اي خشک کرد. هرگز گوجه‌فرنگي را با کيسه در يخچال قرار ندهيد زيرا تعرق گوجه، داخل کيسه، موجب ايجاد کپک خواهد شد.

کدوي سبز
 

ميوه يک گياه علفي است که ظاهر و اندازه‌اي شبيه خيار داشته و به صورت خام و پخته مصرف مي‌شود. کدو حاوي مقادير کمي پروتئين، قند و همچنين کلسيم، آهن و ويتامين A، 1B، 2B و نياسين است. گفته مي‌شود، افرادي که به چربي خون و تري‌گليسيريد بالا مبتلا هستند، همراه با وعده‌هاي غذايي خود، از کدوي خام استفاده کنند. اگر طعم کدوي خام مورد علاقه شما نيست، مي‌توانيد آن را همراه با کمي خيار، رنده کرده در ماست ريخته و ميل کنيد زيرا طعم غالب خيار، مانع از احساس طعم کدو در دهان مي‌شود. همچنين اغلب در رژيم‌هاي غذايي لاغري، مصرف روزانه کدو توصيه مي‌شود. احتمالا يکي از دلايل آن، تضاد کدو با چربي خون است. کدو، سبزي پرحجمي است که عاري از چربي بوده و علاوه بر آن داراي فيبر و مواد مغذي مفيدي مي‌باشد. در طب سنتي،کدوي پخته را به عنوان دارويي ملين، ادرارآور و تسکين‌دهنده درد و التهاب مي‌شناسند. خوردن کدوي پخته، در کنار گوشت و حبوبات، به هضم آنها کمک کرده و نيز طعم غالبي به غذا مي‌دهد. هنگام مصرف کدو، لازم نيست پوست آن را جدا کنيم اما، نکته مهم آن است که پيش از مصرف، کدو را به خوبي شسته و ضدعفوني نماييم.

فلفل سبز يا فلفل دلمه‌اي
 

طعم خاص فلفل دلمه‌اي، بهبوددهنده طعم کدوي پخته خواهد بود و حتي مي توان کمي از دانه‌هاي سفيد داخل فلفل دلمه‌اي را همراه با ادويه به غذا اضافه کرد. براي تنوع رنگ غذا نيز مي‌توان از انواع قرمز، زرد، نارنجي و يا سبز آن، به صورت جدا يا مخلوط، در سس ماکاروني استفاده کرد. فلفل دلمه‌اي حاوي کلسيم، آهن، ويتامين A،B و C است. مصرف بيش از حد فلفل دلمه‌اي، موجب ايجاد طعم تلخ در غذا مي‌شود.

ليموترش
 

سرشار از ويتامين C، B و املاح معدني بوده و مصرف آن در غذا عطر و طعم دلپذيري ايجاد خواهد کرد. با مصرف مداوم ليموترش، به تدريج خون تصفيه شده و چربي راحت‌تر هضم خواهد شد. همچنين، ليموترش موجب بهبود جوش‌هاي صورت و نيز چروک‌هاي ريز کنار چشم مي‌شود.

روغن زيتون
 

روغن زيتون علاوه بر آنکه داراي مقادير زيادي اسيدهاي چرب غيراشباع است، حاوي کلسيم، چربي، مواد قندي، پروتئين، ويتامين A E و آهن است. روغن زيتون داراي خواص ضدسرطاني و دارويي فراواني است و در طب سنتي کاربرد فراوان دارد. مصرف روغن زيتون به بهبود يبوست و نيز پايين آمدن فشارخون منجر مي‌شود. امروزه از روغن زيتون در تهيه انواع سس‌هاي سالاد استفاده مي‌شود. براي جلوگيري از ريزش موي سر و سفيد شدن آن، توصيه مي‌شود که روغن زيتون را به ريشه موها ماليده و ماساژ دهيد. قطع کامل استفاده از روغن‌هاي جامد و جايگزين کردن روغن‌هاي مايع به ويژه روغن زيتون ضامن سلامت و عمر طولاني است.

ارزش غذايي
 

ارزش غذايي يک وعده ماکاروني (حدود 250 گرم): 25 گرم پروتئين، 9 گرم چربي، 40 گرم کربوهيدرات، 320 کيلوکالري انرژي است.

نگهداري
 

خوراک پاستا را مي‌توان هم به صورت سرد و هم گرم ميل کرد اما در صورتي که باقي‌مانده غذا را در يخچال نگهداري مي‌کنيد، پيش از مصرف دوباره، حتما آن را به خوبي حرارت دهيد تا هرگونه عوامل بيماري‌زاي احتمالي به وسيله حرارت از بين برود.
منبع:http://www.salamat.com