سیره ی پیامبر و امامان معصوم (علیهم السلام) در تربیت کودک
سیره ی پیامبر و امامان معصوم (علیهم السلام) در تربیت کودک
منبع : اختصاصی راسخون
چکیده :
ممکن است کسی بگوید چرا ما در زندگی خود به زندگی دیگران توجه می کنیم و اینکه چه را ه و روشی را انجام داده اند و چرا تأسی بر سیره ی امامان معصوم و رسول اکرم صلواة الله علیهم اجمعین با اینکه این بزرگواران در زمانهای گذشته می زیسته اند و شرایط زندگی امروزه تغییر کرده است ؟ علاوه بر این با پیشرفت صنعت و ماشینی شدن زندگی ها مشکلات جدیدی برای کودکان بوجود آمده است . چگونه با سیره ی پیامبر صلواة الله علیه و آله وسلم و امامان معصوم می توان نیاز های امروزه را جواب داد ؟ در توضیح این مطالب باید عرض کنم سیره در لغت به معنای راه و روش است .(1)و در اصطلاح مسلمین سیره به معنای این است که ما پیرو روش و راه پیمبر اکرم صلواة الله علیه و آله وسلم و امامان معصوم علیهم السلام باشیم . اصلاً الگو به چه معنایی است در لغت الگو به معنای نمونه ، سمبل ، عبرت به کار رفته است در اصطلاح هم الگو چیزی است حقیقی یا معنایی که ما در رفتار و کردار خود او را نمونه و عبرتی برای خود قرار داده ایم . هر انسانی در زندگی خود نیاز به الگو دارد حتی می توانیم بالاتر از این بگوییم هر انسانی در زندگی خود الگویی دارد و لو اینکه خود او متوجه این قضیه نباشد ، ممکن است انسان در کار های مختلف الگوهای متفاوتی داشته باشد . مثلاً در صحبت کردن مثل : پدرش در راه رفتن مثل : فلان هنر پیشه و غیره پس متوجه شدیم همه ما در زندگی الگو داریم و سعی می کنیم رفتار مان را تا جای ممکن مطابق با الگوی خود انجام دهیم . امّا آیا هر کسی می تواند الگوی ما باشد .
چه کسی الگوی ما باشد ؟
قرآن کریم می فرماید : ( لَقَد کانَ لَکُم فی رسولِ اللهِ اُسوةٌ حَسَنَه )(2)
پیامبر همیشه برای شما الگوی خوب و مناسبی است . خیلی از مشکلات که امروزه برای ما بوجود آمده است به خاطر عدم اطلاع یا کم توجهی ما نسبت به فرامین دینی و الگو های مناسب است . مخصوصاً در موضوع کودک مسئله ای است که ر همه ی اعصار بوده و خواهد بود چون انسانها ابتدا کودک هستند بعد نوجوان و جوان می شوند و دو مرتبه خود صاحب کودک می شوند و همینطور این گردونه در حال تکرار است . پس الگوهای دینی در مسئله ما حائض اهمیت فراوانی هستند . و ما با استمداد از الگو های دینی می توانیم نیاز های امروز را پاسخ دهیم و بر مشکلات فائق آییم .
مقدمه :
1-مرحله ی قبل از انعقاد نطفه
2- مرحله ی انعقاد نطفه و دوران بارداری
3- مرحله ی هنگام تولد
4 – محله ی بعد از تولد
فصل اول :
مرحله قبل از انعقاد نطفه
1-مرحله ی قبل از انعقاد نطفه
1-وظایف هر جوان قبل از انعقاد نطفه
2- یک جوان چه زوجی را انتخاب کند
وظایف جوانان قبل از انعقاد نطفه
الف) انجام واجبات و ترک محرمات
نتیجه : اگر مادر این شخص در آن شب کار حرام را انجام داده بود با اینکه هنوز نطفه ای هم منعقد نشده بود ممکن بود این جوان به درس امام صادق وراه حق راه پیدا نمی کرد . پس تقوای پدر و مادر قبل از انعقاد نطفه مؤثر در تربیت فردای کودک می باشد
ب) خوش اخلاقی و آرامش
ج) تفریحات سالم و مشروع
1-شنا 2- تیر اندازی3- سوار کاری
تفریحات سالم در نشاط روحی انسان خیلی تأثیر گزار است آقا امیر المومنین می فرمایند : بهترین تفریح کار است .
2- یک جوان چه زوجی را انتخاب کند
رسول اکرم صلواة الله علیه و آله وسلم می فرمودند :
(اُنظُر فی اَی شیءٌ تَضَعُ وَلَدَکَ فَاِنَّ العِرقَ اسّاسٌ )
ببینید نطفه ی خودتان را در چه محلی مستقر می کنید همانا اخلاق پدران و مادران به فرزندان منتقل می شود . (4) محمد حنفیه فرزند امیر المومنین علی السلام است . در جنگ جمل علمدار لشکر بود . علی ( علیه السلام ) به او فرمان حمله دادند ، محمد حنفیه حمله کرد ولی دشمن با ضربات نیزه وتیر جلوی محمد حنفیه را گرفت و او از پیشروی باز ماند . حضرت خود را به او رسانده و فرمودند : از ضربات دشمن مترس ، حمله کن ! قدری پیشروی کرد ولی باز متوقف شد علی علیه السلام از ضعف فرزندش سخت آزرده خاطر شد نزدیک او آمد و گفت : ( فَضَرَ بَهُ بقائِمِ سَیفهِ و قالَ اَدرَککَ عِرقٌ مِن اُمَّکَ)(5) با ضربه ی شمشیر به دوستش کوبید ند و فرمودند : این ضعف و ترس را از مادرت ارث برده ای . یعنی اگر مادر شخصی مثل فاطمه ی زهرا بود هرگز ترسو و ضعیف نمی شدی . اگر ما بخواهیم در آینده فرزندانی تربیت یافته و از همه جهت کامل و ایده آل داشته باشیم باید قبل ازدواج به اصالت خانوادگی طرف مقابل خود توجه کنیم . اینکه ائمه معصومین در بالا ترین مرحله ی تربیت قرار دارند دلیل بر این است که اجداد آنها پاک و پاکیزه بوده اند و مادرانشان و جد مادری آنها تربیت یافته و پاکیزه از هر نوع زشتی و پلیدی بودند .
در زیارت جامعه ی کبیره می خوانیم :
( اشهدُ اَنّکَ کُنتُ نوراَ فی الاصلابِ الشامخة و الارحام المطهرَة . )
در انتخاب همسر بیش از هر چیز اصالت خانوادگی اهمیت دارد .
رسول اعظم فرمودند :
ایّاکُم و خَضراءٌ الدّمَن ، قیل یا رسول الله و ما خضراءُ الدِّ مَن قالَ المَراةُ الحسناءُ فی مَنَبتِ السوءِ . (6)
بپرهیز از خضراءُ الدمن .به حضرت عرض شد ، یا رسول الله خضراءِ دمن چیست ؟فرمودند : زن زیبایی که از خاندان بد و پلید بوجود آمده باشد .
پرهیز از ازدواج با زن زیبای دیوانه
از امام با قر علیه السلام روایت شده است : بعضی از اصحاب سوال کردند زن دیوانه ی زیبایی مرد مسلمان را واله و مجذوب خود کرده است آیا او را به همسری خود انتخاب کند ؟ فرمود ند : نه ، ولی اگر کنیز دیوانه ای باشد می تواند با او همبستر شود و تمایل جنسی خود را ارضاء کند ولی مراقب باشد آبستن نشود . (7) در این روایت به خوبی استفاده می شود که اگر فرزند دیوانه ای در این ازدواج بدست آمد مسئول پدر است چون نباید با همسر دیوانه ازدواج می کرده است .
پرهیز از ازدواج با زن احمق
ایّاکُم و تَزَوُّجَ الحمقاء فَإنَّ صُحبتها بلاءُ و وَلَدُها ضیاعٌ .(8)
از ازدواج با احمق بپرهیزید زیرا هم نشینی با احمق مایه ی اندوه و بلاءِ و فرزندش نیز مُهمل و بدبخت است .
پرهیز از ازدواج با شرابخوار
مَن زَوَّجَ کریمَتَهُ من شاربِ خمرٍ فقد قَطَع رَحمَها . (9)
کسی که دختر خود را با شرابخواری تزویج کند با این عمل قطع رحم کرده است .
در روایت دیگر امام صادق علیه السلام فرمودند : هر زنی به همبستری شوهر شرابخوار خود تن دهد بعدد ستارگان آسمان مرتکب خطا شده است و فرزندی که از آن مرد پدید آید نا پاک و پلید است و خداوند از آن زن هیچ توبه و فدیه ای را قبول نمی کند مگر آنکه شوهرش بمیرد یا او را از قید زناشویی رها سازد . (10)
مرحله انعقاد نطفه و دوران بارداری
زمان انعقاد نطفه :
مکان انعقاد نطفه
روحیات زن و مرد در هنگام انعقاد نطفه
تأثیر غذا در انعقاد نطفه
ای محمد ! خداوند تورا سلام می رساند و امر میکند که چهل شبانه روز از خدیجه دوری اختیار کن . از آن پس ، تا چهل روز به خانه خدیجه نرفت . روز ها روزه می داشت و شبها تا صبح عبادت می کرد . روزی پیامبر عمار یاسر را به سوی خدیجه فرستاد و گفت به او بگو که : ای خدیجه ! نیامدن من نزد تو از روی کراهت و دشمنی نیست ، لیکن پروردگار من چنین دستور داده که تقدیرات خود را جاری سازد . باید هر شب ، در خانه را ببندی و در رختخواب خود بخوابی ، من در خانه ی « فاطمه ی بنت اسد » هستم تا مدت وعده ی الهی پایان یابد . خدیجه هر روز چند مرتبه از غم جدایی آن حضرت می گریست بعد از چهل روز ، جبرئیل بر پیامبر نازل شد و گفت : ای محمد ! خداوند تو را سلام می رساند و می فرماید که برای تحفه و کرامت من آماده باش .! در این هنگام میکائیل فرود آمد و طبقی آورد و در پیش حضرت گذاشت و گفت : پروردگار تو می فرماید : که امشب با این غذا ها افطار کن . امیر المومنین علیه السلام فرمود : هر شب چون زمان افطار پیامبر فرار می رسید ، به من دستور می داد که در خانه را بگشایم تا هر که خواهد بیاید و با آن حضرت غذا بخورد . امّا در آن شب به من فرمود : بر در خانه بنشین و مگذار کسی داخل شود که این غذا بر غیر من حرام است . چون طبق را گشود ، در میان آن ، یک خوشه خرما و یک خوشه انگور و جامی از آب بهشت بود . پس از تناول غذا ، پیامبر خواست مشغول نماز شود ، جبرئیل گفت : در این هنگام نماز بر تو جایز نیست باید به منزل خدیجه بروی و با او آمیزش نمایی که خداوند تعالی می خواهد در این شب از نسل تو ، ذریه ای پاک و پاکیزه خلق نماید .(12)
دوران بارداری
1 – نقش غذا در سلامتی جنین و شخصیت کودک .
2- تاثیر حالات مادر در شخصیت جنین و کودک .
3 – اثر الکل ، شراب خواری ، استعمال دخانیات در جنین .
نقش غذا در سلامتی جنین و شخصیت کودک .
پیغمبر اکرم صلواة الله علیه و آله وسلم فرمودند:
« زنان آبستن در آخرین ماههای بارداری خرما بخورد تا فرزند انشان خوش اخلاق و بردبار شوند .» (18)
پیغمبر اکرم فرمودند : « (بِه) بخورید و این میوه را به دوستان هدیه کنید ، زیرا (بِه) نور چشم را زیاد می کند و قلبها را مهربان می گرداند . زنان آبستن نیز از این میوه خوب استفاده کنند تا فرزندانشان نیکو و زیبا گردند .» (19)
پیغمبر اکرم صلواة الله علیه و آله وسلم فرمودند : «هر زن آبستنی که خربزه بخورد بچه اش زیبا و خوش اخلاق می گردد . (20)»
امام رضا علیه السلام فرمودند : « خوردن ( بِه) عقل و هوش را زیاد می کند . »(21)
درست است که در رحم مادر رابطه جنین با مادر فقط از بند ناف و چند رگ خونی است و ارتباط مستقیمی بین اعصاب مادر با فرزند برقرار نیست ولی با این حال حالات روحی مادر از جمله ترس زیاد ، وحشت ، خشم و عصبانیت و حتی حالتهای متعادل روحی او در فرزند اثر گذار است . خیلی انحرافات روحی و جسمی که برای کودکان بوجود می آید در دوران جنین بودن در رحم مادر این انحراف بوجود آمده است . مثل : لب شکری ، شکاف صغ ، بسته نشدن جداری شکم و غیره (22)همانطوری که مادرانی که مبتلا ی به بیماری های گوناگون مثل سِل و کم خونی و... هستند فرزندانشان هم مبتلا و در معرض این بیماری ها هستند . زنانی که انحراف اخلاقی دارند مثلاً بد اخلاقی هستند ، حسود هستند . یا به نحوی بد اخلاقی های دیگر ، فرزندانشان هم بیشتر در معرض این انحرافات اخلاقی هستند . متأسفانه مردم بیشتر به فکر انحرافات ظاهری خود هستند اینکه مریضیهای جسمی پیدا نکنند . اینکه غذای خوب و مناسب مصرف کنند ولی به فکر روح و روان خود و فرزندان خود کمتر هستند مثلاً یک سرما خوردگی ساده را اهمیت می دهند ولی بخل و حسادت و افسردگی را اهمیت نمی دهند .در این صورت روزه به روز بیماریهای روانی در جامعه گسترش پیدا می کند و از مادران و پدران به فرزندان منتقل می شود . در حالی که یکی از اهداف بعثت پیامبر این است که سجایای اخلاقی را در جامع گسترش دهند
پیامبر اکرم صلواة الله علیه وآله وسلم فرمودند
« إنَّما بُعثتُ لاُ تَمِمَ مکارِمَ الاَخلاق » «همانا من برای کامل کردن سجایای اخلاقی مبعوث شده ام » (23)
استعمال الکل و دخانیات موجب نقصهای بدنی و روانی بر روی جنین می شود . دکتر الکسیس کارل می گوید : مستی زن یا شوهر در لحظه ی آمیزش ، جنایت واقعی است زیرا کودکانی که در این شرایط بوجود می آیند اغلب از عوارض عصبی یاروانی درمان ناپذیر رنج می برند . (24)و خطر بزرگتر این است که در حال مستی نطفه ی شخص بسته شود .
امام صادق علیه السلام فرمودند :
« اَنِّما امرأةٍ اطاعت زوجها و هوَ شاربُ الخمر کانَ لها مِنَ الخطا یا بعدد نجوم السماءِ و کُلُ مَولودٍ تَلِدُ مِنهُ فَهُوَ نجسٌ و لا یَقبَلُ اللهُ مِنها صَرفاً ولا عَدلاً حتی یموت َزَوجُها اَو خَلَعَ عَنهُ نفسها . »(25)
« هر زنی به همبستری شوهر شرابخوار خود تن دهد بعدد ستارگان آسمان مرتکب خطا شده است و فرزندی که از آن مرد پدید آید نا پاک و پلید است و خداوند از آن زن هیچ توبه و فدیه ای را قبول نمی کند مگر آنکه شوهرش بمیرد یا او را از قید زنا شویی رها سازد
نتیجه گیری :
پي نوشت ها :
1 . المنجد ، لویس معلوف [بی جا ] نثر پرتو
2 . 33 سوره ی احزاب / آیه 21
3 . بی تا
4. المستطرف / ج 2 / ص 218، شهاب الدین احمد الاشبیهی ، بیروت ، دار احیاء التراث العربی ، 1415 ق
5 . تتمه المنتهی / ص 17 ، عباس قمی ، تهران ، نشر فلسفی ، 1381
6 . بحار الانوار / ج 23 / ص 54 ، محمد باقر مجلسی ، تهران ، وزارت ارشاد اسلامی ، 1360
7 . وسائل الشیعه/ ج 5/ ص 10 ، محمد بن حسن حُرِّ عاملی ، بیروت ، داراحیاء التراث العربی ، 1412 ق
8 . جعفریات / ص 92 ، عبدالله بن جعفر حمیدی ، قم ، موسسه الثقافه الا سلامیة ، 1375 ش
9 . وسائل الشیعه / ج 5 / ص 9
10 . لئالی الاخبار / ص 267 ، محمد بنی بن احمد توسیر کانی ، قم ، نشر علامه ، 1372
11 . بهترین روش در تربیت فرزند ، مجید مهدوی ، اصفهان ، انتشارات انتظار سبز ، 1382
12 . منتهی الامال /ج 1 / ص 247 ، عباس قمی ، تهران ، افسون ، 1380
13 . بحار الانوار / ج 3 / ص 44
14 . آیین تر بیت ، ابراهیم امینی / ص 34 ، تهران ، نشر اسلامی ، 1368
15 . خانواده در اسلام 161/ حسین مظاهری ، قم ، شفق ، 1364
16 . بحار الانوار /ج60 / ص 342
17 . بهداشت جسمی و روانی کودک / ص 62 ، ابوالقاسم رضوانی ، [ بی جا ] ، نشر درود ، بی تا
18 . مستدرک / ج3 /ص113 ، حسین بن محمد تقی نوری ، قم ، موسسه ی آل البیت علیهم السلام ، 14 ق
19 . .مستدرک / ج3 / ص 116
20 . مستدرک / ج 22
21 . مکارم الاخلاق /ج 1 / ص196 ، حسن بن فضل طبرسی ، تهران ، نشر حبیب ، 1378
22 . جنین شناسی /ص57 ، امور اهل قلم حیان ، تهران ، نشر اباصالح ، 1385
23 . میزان الحکمه /ج12 / ص 5768 ، محمد محمدی ری شهری ، قم ، دارالحدیث ، 1377
24 . و راه و رسم زندگی / ص91 ، الکسیس کارل ، اصفهان ، مهرافزون ، 1385
25 . لئالی الاخبار /ص 267
1-قرآن کریم
2- آیین تربیت ، ابراهیم امینی ، تهران ، نشر اسلامی ، 1368
3- المستطرف ، شهاب الدین احمد الاشبیهی ، بیروت ، دار احیاء التراث العربی ، 1415 ق
4- المنجد ، لویس معلوف ، بی جا ، نشر پرتو
5- بحار الانوار ، محمد باقری مجلسی ، تهران ، وزارت ارشاد اسلامی ، 1360
6- بهترین روش در تربیت فرزند ، مجید مهدوی ، اصفهان ، انتشارات انتظار سبز ، 1382
7- بهداشت جسمی و روانی کودک ، ابوالقاسم رضوانی ، بی جا ، نشر درود ، بی تا
8- تتمه المنتهی ، عباس قمی ، تهران ، مشر فلسفی ، 1381
9- جنین شناسی ، امور اهل قلم حیان ، تهران ، نشر اباصالح 1385
10 - راه و رسم زندگی ، الکسیس کارل ، اصفهان ، مهر افزون ، 1385
11 – خانواده در اسلام ، حسین مظاهری ، قم ، شفق ، 1364
12 – سراج الشیعه فی آداب الشریعه ، عبد الله مامقانی ، تهران ، اسلامیه ، 1385
13- جعفریات ، عبدالله بن جعفر حمیدی ، قم ، موسسه س اسلامیه ، 1375 ش
14 – لئالی الاخبار ، محمد بنی بن احمد توسرکانی ، قم ، نشر علامه ، 1372
15- منتهی الامال ، شیخ عباس قمی ، تهران ، افسون ، 1380
16 – مستدرک ، حسین بن محمد تقی نوری ، قم ، موسسه ی آل البیت علیه السلام، 1412 ق
17 – مکارم الاخلاق ، حسین بن فضل طبرسی ، تهران ، نشر جبیب ، 1378
18 – وسائل الشیعه ، محمد بن حسن حر عاملی ، بیروت ، داراحیاء الترات العربی ، 1412 ق
/ج
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}