چگونه خوش‌بين بشويم؟


 





 
هر بار كه او را مي‌بينم، نيرو مي‌گيرم و از ديدگاه غلط خودم به زندگي خجالت مي‌كشم. هميشه سرحال است حتي وقتي از بيماري مزمن خود رنج مي‌برد، باز هم از زيبايي‌ها و افق‌هاي روشن زندگي حرف مي‌زند. حس مي‌كنم نيروي او در زندگي چند برابر ماست چون در گرفتاري‌ها و مشكلات هم روحيه خوبي دارد و باز همچنان خوبي‌ها را بيشتر مي‌بيند.
دانشمندان هلندي بعد از پانزده سال تحقيق روي 545 مرد 64 تا 84 ساله دريافتند که مردان خوش‌بين كمتر از مشكلات قلبي مي‌ميرند. اين تحقيق كه در آرشيو طب داخلي هم چاپ شده است، نشان مي‌دهد تمايل به خوش‌بيني در اين افراد با افزايش سن بيشتر مي‌شود. اين محققان معتقدند خوش‌بيني با سلامت جسمي‌ و به ويژه مرگ ناشي از بيماري‌هاي قلبي عروقي رابطه بسيار نزديكي دارد. همين تيم تحقيقاتي چهار سال پيش نتيجه‌اي مشابه را درباره خانم‌ها هم گزارش كرده بود.
نويسنده مقاله قدرت‌خوش‌بيني معتقد است حتي اگر شما با ديدگاهي روشن هم به دنيا نيامده باشيد، باز هم مي‌توانيد خوش‌بيني را در خود پرورش دهيد.
او مي‌گويد: «در سال‌ها پيش وقتي تحصيلاتم را در رشته پزشكي تمام مي‌كردم، دچار درد شديدي در ناحيه شكم شدم. بلافاصله براي عمل آپانديس به اتاق عمل فرستاده شدم. چند ساعت بعد كه به هوش آمدم، تنها بودم و درد و نگراني شديد امانم را بريده بود. بعد اتفاقي ساده موجب شد جهت فكري من تغيير كند. پرستار آمد و در حالي كه دستانم را گرفته بود، گفت ناراحت نباش. همه چيز به سرعت خوب مي‌شود فقط بايد بخواهي. با همين تلنگر، ترس من جاي خود را به خوش‌بيني داد و چنان با سرعت بهبود پيدا كردم كه پزشك معالج متعجب مانده بود!»
ديدگاه ما به زندگي است كه تندرستي و خوشبختي ما را شكل مي‌دهد. خوش‌بيني يعني باور قلبي به اينكه همه چيز در شرايط مورد نظر خوب و مقبول خواهد شد حتي اگر در حال حاضر به‌هيچ‌وجه مطلوب نباشد و كساني كه اين ديدگاه را دارند، مي‌دانند در اغلب مواقع همان مي‌شود كه فكر مي‌كردند. حالا اگر اوضاع خوب نشود، تمايلات و افكار مثبت موجب مي‌شود نعمتي را كه در پشت مشكلات مخفي شده پيدا كنيم. مطالعات نشان مي‌دهد افرادي كه نيمه پر ليوان را مي‌بينند بيشتر عمر كرده و سالم‌تر هستند. اگر خوش‌بين نيستيد، مي‌توانيد ذهن بسته و تاريك خود را با نور خوش‌بيني روشن كنيد البته اگر بخواهيد! و بايد بخواهيد چون در غير اين صورت زندگي شما شبيه جهنمي‌مي‌شود كه هيچ راه فراري براي آن وجود نخواهد داشت.
1 روي تصاوير بزرگ زندگي تمركز كنيد. انسان‌هاي اين دوره و زمانه واقعا خوشبخت هستند.
ما در دنيايي مدرن زندگي مي‌كنيم كه امكانات آن به‌هيج‌وجه با گذشته قابل مقايسه نيست. بيشتر ما خوب مي‌پوشيم، خوب مي‌خوريم، سرپناهي داريم و مراقبت‌هاي بهداشتي در دسترس ماست. به امكاناتي كه در اختيارتان هست و بيشتر آنها را نمي‌بينيد، دقت كنيد: آب لوله‌كشي، سيستم تهويه گرمايشي و سرمايشي، تلفن و هزار چيز ديگر. حالا زندگي خودتان را با آدم‌هاي پنجاه سال پيش مقايسه كنيد. با ديدگاهي خوش‌بينانه هر روز صبح به اين همه نعمت و امكانات فكر كنيد و از اينكه در اين برهه از تاريخ بشر زندگي مي‌كنيد سپاس‌گزار و خوشحال باشيد. اين روحيه موجب مي‌شود تمام روز تصويري روشن از زندگي در ذهن داشته باشيد.
2 افراد بدبين اغلب ارتباطات خوشايندي برقرار نمي‌كنند پس تنها هستند. همين تنهايي بدبيني آنها را بيشتر مي‌كند. وقتي شما هدف‌مند و با نيت خوب با ديگران ارتباط برقرار كنيد چرخه تنهايي و دلتنگي شكسته مي‌شود و ورودي‌هاي خوش‌بيني ريشه مي‌دواند. اما دوستان‌تان را با دقت انتخاب كنيد چون احساسات كاملا مسري است! مي‌خواهيد افسرده شويد؟ پس با افراد افسرده دوست شويد! مي‌خواهيد شاد باشيد؟ با افراد شاد دوستي كنيد. اگر اطرافتان را با آدم‌هاي خوش‌بين پر كنيد، احساس خوش‌بيني بيشتري خواهيد كرد.
3 درباره خوش‌بيني مطالعه كنيد. زندگي آدم‌هاي خوش‌بين و اميدوار را مرور كنيد تا ببينيد چطور در اوج سختي‌ها و مشكلات با روحيه خوب زندگي پر ثمري داشته‌اند. شايد سختي‌هاي شما نصف آنهاست پس مي‌توانيد مانند آنها خوشبخت باشيد.
4 سخاوت و بخشندگي را از ياد نبريد. منبع خيرات و نيكوكاري باشيد. در مواقع نياز به دوستان و فاميل كمك كنيد. در مراكز خيريه و كمك‌هاي انسان دوستانه مشاركت داشته باشيد. بخشندگي درهاي قلب ما را باز كرده و هويت ما را به چيزهايي جز منيت خودمان مرتبط مي‌كند. نيكوكاري پادزهري است كه نمي‌گذارد فقط در خودمان حل شويم و ما را به سمت خوش‌بيني حركت مي‌دهد.
5 زياد درگير اخبار نشويد. به‌ هيچ‌ وجه حوادث ناگوار و اخبار بد را نخوانيد يا گوش ندهيد. اگر تراژدي‌هاي بد روزانه را كنار بگذاريد، روحيه‌تان تقويت مي‌شود و راحت‌تر مي‌توانيد نسبت به دنيا خوش‌بين باشيد.
6 در طبيعت غرق شويد. تلفيق باور نكردني و عظيم سيستم حيات و ماوراءالطبيعه و سير تكاملي بشر مي‌تواند منبع خوش‌بيني در هر كس باشد. اگر ساعاتي را در طبيعت بگذرانيد، روحتان تغذيه مي‌شود، روحيه شما شاد شده، قلب‌تان از نواي اميد لبريز شده و در مواقع سختي بهتر عمل مي‌كنيد. اگر مي‌خواهيد روحتان سبك شده، دوباره شارژ شويد، خوش‌بين باشيد و قدرت مقابله با مشكلات را داشته باشيد و با طبيعت در ارتباط باشيد.
7 روحتان را تغذيه كنيد. مطالعات بي‌شمار نشان مي‌دهد که افرادي كه پيرو عقايد و خط مشي معنوي و روحاني هستند نسبت به ديگران كمتر از بيماري‌هاي مهم و مهلك رنج مي‌برند و عمر طولاني‌تري دارند. يوگا، مديتيشن، تاي‌چي و يا هر راهكاري كه روحتان را تقويت مي‌كند، انتخاب كنيد و آن ‌را گرسنه و خسته نگه نداريد. پيروي از مذهب و باورهاي ديني تاثيري باور نكردني دارد. انتخاب با خودتان است. کدام منش بهتر است؛ خوش‌بيني يا بدبيني؟!
منبع:http://www.salamat.com