کوليت عود مي‌کند


 





 
کوليت اولسروز يک بيماري است که در آن به علل ناشناخته‌، پوشش داخلي روده بزرگ متورم شده و دچار التهاب، زخم و خون‌ريزي مي‌شود و اغلب بيماران دچار اسهال خوني طولاني مدت مي‌شوند. اغلب بيماران در ابتدا به عنوان اسهال‌هاي عفوني تحت درمان قرار مي‌گيرند ولي به علت بهبود نيافتن با بررسي بيشتر تشخيص کوليت اولسروز (کوليت زخمي) مشخص مي‌شود. همان‌طور که گفته شد، علت دقيق مشخص نيست ولي به نظر مي‌رسد دو فاکتور مهم، يکي زمينه ژنتيک و ديگري عوامل محيطي نقش داشته باشد. از نظر عوامل محيطي عفونت‌ها نقش مهمي دارند و حتي باکتري‌هايي که در روده به طور طبيعي وجود دارند، مي‌توانند در زمينه ژنتيک مساعد موجب صدمه شوند
شدت درگيري و ميزان علايم هم در افراد متعدد و حتي در يک فرد در زمان‌هاي گوناگون متفاوت است. گاهي موارد بيماري چنان شديد است که به درمان طبي پاسخ نمي‌دهد و نيازمند جراحي و برداشتن روده بزرگ مي‌شود و گاهي علايم خفيف و گذراست و به سرعت با داروها تحت کنترل درمي‌آيد. آنچه مهم است، اينکه اين بيماري گاهي مادام‌العمر است و نياز به درمان طولاني‌مدت و پيگيري مرتب دارد. (و اغلب عود مي‌کند)عود بيماري در بعضي شرايط از جمله استرس و عفونت‌ها ممکن است اتفاق افتد بنابراين عود علايم را نبايد به حساب تشخيص غلط و يا درمان غلط بيماري گذاشت.
در اين بيماري علاوه بر روده بزرگ، برخي نواحي ديگر بدن نيز ممکن است ناراحتي داشته باشد و علايمي را نشان دهد، از جمله علايم پوستي، دهاني، چشمي، مفاصل و کبدي را مي‌توان نام برد. داروهاي مصرفي نيز ممکن است روي بعضي از قسمت‌هاي بدن اثر داشته باشند، از جمله داروهايي که موجب تضعيف سيستم ايمني بدن مي‌شوند بنابراين بيمار همواره بايد تحت نظر و مراقبت پزشک باشد و نبود علايم را به معني بهبود کامل و قطع دارو تلقي نکند.
خوشبختانه داروهاي جديدتر عوارض کمتر و ميزان موفقيت بيشتري دارند و نياز به اعمال جراحي را کمتر کرده‌اند.
مراقبت‌‌هاي تغذيه‌اي و غذاي سالم در اين بيماران مهم است. به جز در موارد حاد بيماري که ممکن است محدوديت‌ غذايي کوتاه‌مدت لازم باشد، در ساير موارد محدوديت خاصي لازم نيست. مصرف برخي مواد غذايي از جمله ماهي به وسيله برخي توصيه شده است و پرهيز از مصرف غذاهاي مانده و غيربهداشتي که ممکن است عود عفونت و تشديد علايم را به همراه داشته باشد، لازم است. نيازهاي بدن از نظر املاح و ويتامين‌ها بايد به خوبي تامين شود. ضمنا اين بيماران مي‌توانند ازدواج کنند و حامله و صاحب فرزند شوند، البته تحت نظر و مراقبت‌هاي مخصوص پزشکي.
منبع:http://www.salamat.com