7 روش آرايش در 7 جاي جهان


 

نويسنده:فائقه فريادي




 

نگاهي به آداب و رسوم اقوام مختلف جهان براي زيباتر شدن
 

از ديرباز، در هر گوشه‌اي از جهان، زنان براي زيباتر شدن، شيوه‌اي را نسل به نسل آموخته‌اند و به فرزندان‌شان آموزش داده‌اند. کم‌کم مهاجرت‌ها سبب شد که اين شيوه‌ها بين مردم کشورهاي مختلف شناخته و ترويج شود؛ شيوه‌هايي که دليل ماندگاري آنها عمدتا طبيعي‌بودن و اقتصادي‌بودنشان است. اين هفته در صفحه «زيبايي» نگاهي انداخته‌‌ايم به هفت شيوه رايج در هفت کشور جهان.

ايران
 

از ديرباز زنان ايراني به کمک يک نخ کتان نازک که بين گردن و دو دست قرار مي‌داده‌اند، موهاي زايدشان را برمي‌داشتند. اين، همان کاري است که با موم گرم و سرد هم مي‌توان انجام داد؛ با اين تفاوت که نخ سبب کش آمدن پوست نمي‌شود و وسيله‌اي مناسب براي برداشتن موهاي نواحي حساس، به ويژه صورت و ابرو است. درد بند کمتر از درد موچين است و سريع‌تر نيز به اتمام مي‌رسد. امروزه استفاده از اين روش در ميان زنان بسياري از کشورهاي جهان، از جمله اسپانيا و کانادا، مرسوم است اما واقعيت اين است كه بند انداختن يکي از شيوه‌هاي مرسوم اپيلاسيون در خاورميانه و جنوب شرقي آسياست که منشا آن ايران بوده است.

هند
 

در نواحي جنوبي آسيا استفاده از آرد نخود براي پاک‌سازي و لايه‌برداري پوست و مقابله با آکنه امري رايج بوده و هست. زنان اين کشورها آرد نخود را با آب يا چاي مخلوط کرده و به شکل خمير در مي‌آوردند و بعد، روي صورت مي‌ماليده‌اند؛ تا جايي که پوست کاملا پاک شود و در نهايت نيز پوست را مي‌شسته‌اند. بعد از انجام اين کار، پوست کاملا نرم و تميز مي‌شود. اين روش امروزه در هند رواج دارد. در اين کشور، مردم از همين خمير و در کنار آن از آب ليموترش نيز براي سفيدکردن آرنج و زانوهاي خود استفاده مي‌کنند.

ژاپن
 

از جمله شيوه‌هاي زيبايي که زنان ژاپني به آن علاقه بسياري دارند، حمام کردن با گياهان و عرقيات معطر است. ژاپني‌ها معتقدند حمام کردن نوعي مديتيشن است که نه تنها جسم، بلکه روح و روان را هم پاک مي‌کند. به همين دليل، اکثر ژاپني‌ها هر شب قبل از خوابيدن دوش مي‌گيرند. آنها ابتدا بدن خود را به کمک يک برس دسته‌بلند ماساژ مي‌دهند و بعد، با آب ولرم، خود را شست‌وشو مي‌دهند. سپس وان را با آب داغ پرکرده و در آن گل و برگ‌هاي معطر مي‌ريزند و براي آنکه بدنشان خوشبو و پوستشان پاک شود، مدتي در آن مي‌خوابند.

روسيه
 

بيشتر زنان روسيه پوست شاداب و جواني دارند. اين در حالي است که زنان سنتي اين کشور علاقه‌اي به استفاده از وسايل آرايشي نداشته‌اند و معتقد بوده‌اند که دليل زيبايي توارثي پوستشان، نوشيدن روزانه کفير است. کفير، نوعي نوشيدني پرکالري و غني از باکتري‌هاي پروبيوتيک کلسيم، پروتئين، ويتامين‌ها، به ويژه ويتامين B و ريزمغذي‌هاست. بررسي‌هاي فراوان نيز نشان داده است که مصرف کفير سبب هضم بهتر موادغذايي مي‌شود و همين موضوع بر طراوت و زيبايي پوست اثر مي‌گذارد.

آلمان
 

آلماني‌ها توجه زيادي به بهداشت پا دارند. برخلاف کانادايي‌ها که به زيبايي پاهايشان اهميتي نمي‌دهند، آلماني‌ها توجه بسياري به اين موضوع دارند و به طور سنتي، سعي مي‌کنند هر شب، 20 دقيقه پاهايشان را در حمامي از آب ولرم و نمک و روغن‌هاي گياهي شستشو دهند و بعد، پاهايشان را با سنگ پا ماساژ داده و از مرطوب‌کننده استفاده ‌کنند.

نيجريه
 

نيجريه‌اي‌ها از نوعي درخت که در 20 کشور آفريقايي، از سنگال تا سودان، رشد مي‌کند و ساحل نام دارد، روغني مي‌گيرند به نام کارتيد که از آن هم به‌عنوان يک ماده غذايي و هم به عنوان يک کِرِم مرطوب‌کننده پوست استفاده مي‌کنند. طبق گفته اطباي سنتي آفريقا، اين شيره مي‌تواند انواع ناراحتي‌هاي پوستي از جمله اگزما و آکنه را برطرف کرده و براي سرماخوردگي نيز مفيد باشد.
مردم نيجريه، ميوه درخت ساحل را جمع مي‌کنند و بعد از خشک شدن، آن را مي‌جوشانند. بعد، روغني را که روي سطح آب مي‌آيد، جمع مي‌کنند؛ با اين اعتقاد که اين روغن غني از مواد طبيعي ضدحشره است و خواص ضدالتهابي و ضدميکروبي دارد. آنها در مواقع سرماخوردگي و كيپ شدن بيني، اين روغن را به اطراف بيني خود مي‌مالند و در صورت داشتن گلودرد نيز آن را مي‌خورند و براي زيباتر شدن و مرطوب نگه داشتن پوستشان نيز آن را روي بدن مي‌مالند.

برزيل
 

برزيلي‌ها مدت‌هاست از گياه آواکا به عنوان يک ماده غذايي با مصارف زيبايي استفاده کرده و از آن ماسک صورت، شامپو و مرطوب‌کننده تهيه مي‌کنند. اين گياه از 500 سال قبل از ميلاد مسيح در آمريکاي لاتين کشت مي‌شده و مملو از چربي‌هاي غيراشباع و 20 نوع ريزمغذي متفاوت شامل ويتامين‌هاي A، C، B6، E، روي، آهن و پتاسيم است. مصرف چربي آواکا سبب کاهش کلسترول خون و التهاب‌ها و محرک بازسازي سلولي است. برزيلي‌ها ميوه اين گياه را با شير و شکر مخلوط مي‌کنند و روي پوستشان مي‌مالند و معتقدند نوشيدن اين مايع سبب روشن شدن پوستشان مي‌شود.
منبع:www.salamat.com