پنچرگيري در 6 مرحله


 

نويسنده:محمدرضا ميرغلامي




 

توصيه‌هاي ايمني براي تعويض لاستيک خودرو
 

پنچر شدن لاستيك خودرو اتفاق خوشايندي نيست اما وقتي پيش مي‌آيد لازم است بدانيم چطور آن را برطرف كنيم. براي اطلاعات بيشتر در اين باره با ما همراه شويد.
پنچر شدن، خروج هواي داخل لاستيک‏هاي خودرو است که ممكن است در اثر وارد شدن ميخ يا يک شي تيز داخل تاير، اتفاق بيفتد. لاستيک‌هايي که بافت فولادي دارند مقاومت بيشتري دارند. بيشتر وقت‌ها پنچر شدن موجب کاهش فشار هواي داخل تايرها شده و آنها را از رينگ جدا مي‌کند. ميانگين عمر لاستيک‌ها معمولا 96 هزار کيلومتر است ولي در برخي شرايط مانند ترمزهاي شديد، رانندگي در هواي گرم، رانندگي با سرعت‌هاي زياد، باشتاب زياد شروع به حرکت کردن و رانندگي در راه‌هايي با شرايط بد كمتر مي‌شود.
هرگز زمان تعويض تاير را تا موقعي که کاملا ساييده و سطح آنها صاف شده يا رويه آنها ترک خورده باشد به تعويق نيندازيد. به‌طور منظم با کنترل فشار هواي داخل لاستيک‌ها، بالانس کردن لاستيک‌ها و ميزان کردن فرمان مي‌توان عمر لاستيک‌ها را افزايش داده و از پنچر شدن آنها جلوگيري کرد.

طرز تعويض لاستيك خودرو
 

اگر خودرو دنده اتوماتيک است، دنده را در حالت پارک قرار دهيد و اگر سيستم دنده دستي است، آن را در وضعيت دنده عقب قرار دهيد. فلاشرهاي عقب را روشن کرده و ترمزدستي را بکشيد. مطمئن شويد که همه سرنشينان از خودرو پياده شده‌اند. سپس پشت خودرو، مثلث خطر يا يك شيء منعکس‌کننده نور قرار دهيد؛ به طوري که حداقل از 45 متري ديده شود.
براي آنکه مطمئن شويد که ماشين سر نمي‏خورد و از روي جك خارج نمي‌شود يک تکه آجر، سنگ، چوب يا چوب چرخ به عنوان مانع جلو يا عقب تاير ماشين به صورت مورب قرار دهيد. گذاشتن مانع براي جلوگيري از حرکت در سطوح شيب‌دار است. در سطح صاف هم بهتر است اگر چرخ عقب نياز به تعويض دارد زير چرخ جلو و اگر چرخ جلو نياز به تعويض دارد زير چرخ عقب مانع گذاشته شود.
جک را در محل مناسب که در راهنماي خودرو مشخص شده، زير ماشين قرار دهيد. به آرامي جک بزنيد تا ماشين بلند شود. مطمئن شويد که جک به خوبي با ماشين درگير شده است. جک زدن را تا جايي ادامه دهيد که ماشين به اندازه کافي از زمين بلند شود و بتوان پيچ‌هاي لاستيک را که در تماس با زمين است باز کرد.
اگر رينگ داراي قالپاق است براي دسترسي به پيچ‌ها آن را برداريد. همه پيچ‌ها را شل کنيد اما به طور کامل درنياوريد. اگر پيچ‌ها مدت زيادي است که باز نشده‌اند ممکن است باز كردن آنها مشکل باشد. اگر روغن ترمز همراه داريد کمي از آن را روي پيچ‌ها بريزيد و چند دقيقه صبر کنيد. پيچ‌ها را به صورت متقاطع و دايره‌اي باز کنيد.
جک زدن را ادامه دهيد تا چرخ به‌طور کامل از روي زمين بلند شود. مهره‌ها را از روي پيچ‌ها باز کنيد. لاستيک را به‌طور کامل از محل خود در آوريد و در محل امني قرار دهيد که در صورت در رفتن جک آسيبي به ماشين نرسد. سوراخ‌هاي رينگ زاپاس را در امتداد پيچ‌ها قرار داده و با کمي فشار و به آرامي لاستيک را جا بزنيد. پس از جا زدن لاستيک‌ها مهره‌ها را ابتدا با دست ببنديد و به صورت يکي در ميان و ضربدري با استفاده از آچار سفت کنيد.
براي سفت كردن مهره‌ها، اهرم جک را در جهت مخالف پيچانده و خودرو را پايين بياوريد. مطمئن شويد که خودرو به طور کامل روي زمين قرار گرفته است. لاستيک پنچر را در پوشش زاپاس قرار دهيد. پس از اتمام کار اشيايي را که براي اطمينان در جلو يا عقب خودرو قرار داده‌ بوديد، برداريد.
منبع: www.salamat.com