تأثير تزريق آواستين در چشم ديابتي‌ها


 

نويسنده:دکتر هرمز شمس *




 

چنانچه بيماري قند کنترل نشود، در طول زمان مويرگ‌هاي غيرطبيعي در شبکيه به وجود مي‌آيد که باعث تشکيل بافت‌هاي فيبرواسکولر روي شبکيه مي‌شود و آن را از جاي خود جدا مي‌کند و ديد چشم را به شدت کاهش مي‌دهد.
 عوارض چشمي ديابت در چند دسته طبقه‌بندي مي‌شوند و بهترين روش براي پيشگيري از عوارض چشمي ديابت، کنترل دايمي قندخون است. نکته مهم اينجاست که اين عوارض مي‌تواند توسط ليزر درمان شود. اما وقتي مي‌خواهيم ناحيه مرکزي چشم را ليزر کنيم، قبل از ليزرکردن داروي آواستين را به داخل چشم تزريق مي‌کنيم. براي اينکه تورم چشم و حجم مايع داخل چشم کمتر شود و ليزر بهتر بتواند پاسخ درماني داشته باشد.
 


آواستين يک داروي ضدتشکيل عروق جديد است و باعث مي‌شود تورم ته چشم کاسته و فعاليت عروقي که به خاطر ديابت تشکيل شده‌اند، کمتر شود و درنتيجه درمان با ليزر بهتر جواب بدهد و ديد فرد مبتلا به ديابت اصلاح شود. بعضي از بيماران گمان مي‌کنند که وقتي تزريق دارويي برايشان انجام مي‌شود به اين معناست که ديابت پيشرفته‌اي دارند اما چنين نيست و اين تزريق مربوط به کساني مي‌شود که تورم در مرکز ديدشان دارند و قرار است مورد ليزردرماني قرار بگيرند.
در گذشته از تزريق کورتون استفاده مي‌شد که به دليل طويل‌المدت‌بودن اثر کورتون فرد دچار تاري ديد شده و حس مي‌کرد دانه‌هايي مرتبا جلوي چشمش حرکت مي‌کنند و در فضا معلق‌اند. همچنين فشار داخل چشم بالا مي‌رفت. به همين دليل امروزه تزريق کورتون بسيار کمتر انجام مي‌شود و اگر پزشک متخصص داراي تبحر باشد، معمولا تزريق آواستين هيچ مشکلي ايجاد نمي‌کند اما اگر سرنگ تزريق به لنز برخورد کند امکان خون‌ريزي مختصر يا تاري ديد وجود دارد که همان‌طور که ذکر شد بسيار نادر است. اگر بيماري خود را خوب کنترل نکنيد و تحت‌نظر چشم‌پزشک قرار نگيريد ممکن است عواقب وخيم چشمي در انتظارشان باشد.

پي نوشت ها :
 

*استاد چشم‌پزشکي

منبع:www.salamat.com