آرايشگاه، درمانگاه نيست


 

نويسنده:دكتر بهروز باريك‌بين*




 

 

چه خدماتي را نبايد از آرايشگر خواست و چه معيارهايي را بايد در آرايشگاه سالم مد نظر قرار داد؟
 

يكي از مكان‌هايي كه خانم‌ها در آن بسيار رفت‌و‌آمد دارند، آرايشگاه‌ است. امور مختلفي شامل كوتاه کردن، رنگ و آرايش مو و همچنين برداشتن ابروها، اپيلاسيون و نيز آرايش‌ ناخن‌ها در آرايشگاه‌هاي زنانه قابل انجام است.
 فعاليت ديگري كه در آرايشگاه‌ها علي‌رغم توصيه‌هاي متخصصان پوست و مو انجام مي‌گيرد، خالكوبي است. متاسفانه گاهي شاهديم که در آرايشگاه‌ها حتي اعمالي مانند تزريق بوتاكس، لايه‌برداري (پيلينگ) شيميايي و حتي ليزردرماني موهاي زائد نيز بدون هيچ‌گونه نظارتي انجام مي‌گيرد؛ اعمالي که مي‌توانند عوارض متعددي را در پي داشته باشند؛ عوارضي مانند سوختگي پوست در اثر ليزر يا مواد شيميايي مانند اسيد ميوه و نيز عوارض تزريق بوتاكس شامل آلرژي به اين ماده و افتادگي پلك يا انحراف چشم كه برخي از اين عوارض برگشت‌ناپذيرند و فرد مدت‌هاي طولاني بايد درصدد رفع بخشي از آنها باشد. در برخي آرايشگاه‌ها نيز كابين‌هاي سولاريوم مشغول برنزه كردن مراجعان هستند و افراد نيز بدون توجه به اينكه اين كار چه عواقبي مي‌تواند برايشان داشته باشد، معتاد استفاده از اين كابين‌هاي سرطان‌زا مي‌شوند.
نكات اوليه‌اي كه در يك آرايشگاه بايد به آن توجه داشت، رعايت بهداشت فردي آرايشگر و مجزابودن وسايل مورد نياز براي هر فرد است. تا جايي كه امكان دارد، هر فرد بايد از وسايل منحصربه‌فرد شامل شانه، قيچي، كلاه رنگ و حوله استفاده كند. تيغ‌هاي مصرفي حتما بايد نو باشند و براي افراد مختلف تحت هيچ شرايطي به طور اشتراكي استفاده نشوند. آرايشگر نيز بايد از نظر سلامت جسم و پوست بررسي شود و سالم باشد. اين افراد بايد هر 6 تا 12 ماه آزمايش‌هاي كامل شامل آزمايش‌هاي ويروس‌هايي مانند هپاتيت و ايدز را انجام دهند و كارت سلامت داشته باشند. سلامت پوست آنها نيز مهم است. به عنوان نمونه، اگر آرايشگري مبتلا به زگيل در ناحيه دست‌هاي خود باشد، مي‌تواند در طول روز افراد زيادي را مبتلا كند. پس توجه به بيماري‌هاي مسري اهميت بسياري دارد. بهتر است براي هر فرد از حوله‌هاي يكبار مصرف كه امروزه در دسترس هستند استفاده شود يا هر فرد حوله خود را به منزل ببرد و هر بار به دنبال شست‌وشوي كامل آن را با خود به همراه بياورد. استفاده از شانه، برس و قيچي منحصر به فرد نيز در پيشگيري از بيماري‌هاي مختلف حائز اهميت است. نكته بسيار مهمي كه در بحث بهداشت و پيشگيري از انتقال بيماري‌هاي در آرايشگاه‌ها وجود دارد، توجه به رعايت بهداشت در اپيلاسيون‌هاست.

موم مشترك، ممنوع!
 

ضرورت دارد كه هر فرد از موم نو بازنشده استفاده كند و باقي‌مانده آن را با خودش به منزل ببرد. استفاده از موم مشترك براي مشتريان متعدد عامل انتقال بسياري از بيماري‌هاي ويروسي مانند زگيل و نيز تبخال است. استفاده از كاردك‌هاي جداگانه براي هر فرد كافي نيست و براي هر فرد بايد از يك ظرف موم جداگانه و نو استفاده كرد. اگر فردي مبتلا به زگيل روي سطح بدنش باشد و به طور اتفاقي ظرف حاوي موم آلوده به ويروس زگيل شود، مي‌تواند عاملي براي انتقال بيماري‌ به ديگران شود. ويروس‌هاي جلدي ديگري نيز مي‌توانند از اين طريق منتقل شوند. ممكن است زگيل‌هاي تناسلي نيز از طريق استفاده از موم آلوده از فردي به فرد ديگر هنگام اپيلاسيون ناحيه تناسلي انتقال يابند و مشكلات عديده روحي و اجتماعي را براي فرد فراهم كنند.

از آرايشگاه تا ايدز و هپاتيت
 

در مورد انتقال عفونت‌هاي ويروسي مانند هپاتيت و ايدز در آرايشگاه‌ها بايد گفت که هرگاه امكان سوراخ شدن پوست و خون‌ريزي وجود داشته باشد، امكان انتقال اين ويروس‌ها هم وجود دارد. به همين دليل براي هر فرد بايد فقط از تيغ نو استفاده کرد و سپس آن را دور انداخت. در مورد خالكوبي نيز بايد اين كار را فردي ماهر و با تجربه انجام دهد و همه وسايل كاملا استريل باشند. حتي ظرف رنگ‌ براي هر فرد بايد شخصي و سوزن‌ها كاملا نو و يكبار مصرف باشند. در مورد خالكوبي نكات مهم ديگري هم وجود دارد. اولا اكثر افرادي كه تاتو انجام مي‌دهند مدت كوتاهي پس از آن پشيمان مي‌شوند. در اين مرحله بدترين حالت اين است كه فرد مجددا به فرد آرايشگر و خالكوبي‌كننده مراجعه و تقاضاي پاك كردن آن را كند. اين افراد اغلب براي پاك كردن تاتو، از رنگ‌هاي همرنگ پوست جهت پوشاندن رنگ زيرين استفاده مي‌كنند. مشكلي كه در اين مرحله پيش مي‌آيد اين است كه اگر فرد بخواهد به طور كامل از شر خالكوبي‌ها رها شود ديگر با ليزرهاي مخصوص تاتو اين كار غيرممكن مي‌شود زيرا اين ليزرها باعث تيره شدن رنگ همرنگ پوست يا سفيد و كرم روشن آن مي‌شوند.

شپش در آرايشگاه
 

پديده مهمي كه امروز به كرات با آن روبه‌رو هستيم، شپش سر است كه به راحتي در صورت عدم رعايت بهداشت در آرايشگاه‌ها قابل انتقال به افراد است. اگر فردي مبتلا به شپش سر باشد و از شانه مشترك براي فرد سالمي استفاده شود، امكان انتقال بيماري به وي وجود خواهد داشت. بنابراين فراموش نكنيد كه شانه و برس براي هر فرد مجزا و هر فرد ملزم به تهيه اين وسايل براي خود باشد. اگر آرايشگر مجبور باشد برخي وسايل را براي افراد به صورت مشترك استفاده كند بايد آن را با محلول‌هاي ضدعفوني‌كننده كه بر ضد ويروس‌هاي هپاتيت و ايدز موثر هستند استريل كند.

 

پي نوشت ها :
 

*متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي

منبع:www.salamat.com