4 کمکي که از دست همسر برمي‌آيد


 

نويسنده: مهراندخت نکاوند




 
1 به‌عنوان يک همسر، درباره فوايد شيردهي با همسرتان گفت‌وگو کنيد. به او بگوييد شيردهي باعث انقباض رحمي مي‌شود و عملکرد آن به اين صورت است که رحم در اثر انقباض، بافت‌هاي باقيمانده از دوران بارداري را دفع مي‌کند، باعث کاهش خونريزي مي‌شود و رحم را به اندازه طبيعي برمي‌گرداند. با اين گفت‌وگوي صميمانه همسر شما تشويق مي‌شود شيردهي را ادامه دهد و ترشحات او به حالت طبيعي برسد.
2 اگر پزشک صلاح بداند، ماساژ رحمي کمک مي‌کند تا تمامي مواد باقيمانده از بارداري دفع شود به خصوص اگر به طور مرتب در اولين هفته پس از زايمان انجام شود. اگر همسر شما شيردهي ندارد، ماساژ رحمي برايش بسيار مفيد خواهد بود. براي اين کار اگر همسرتان تمايل دارد، رحم او را از بيرون (بالاي شکم) ماساژ دهيد. از چهار انگشت استفاده و يک فشار آرام در ناحيه زير ناف به سمت پايين وارد کنيد. فشار را به سمت پايين ادامه دهيد تا دست شما قله رحم را لمس کند سپس با حرکت دوراني ماساژ را شروع کنيد.
گاهي اوقات پرستاران يا ماماها مي‌توانند اين عمل را به همسر شما آموزش دهند. اواخر بارداري اندازه رحم تا چند برابر زمان غيربارداري بزرگ مي‌شود. از لگن تا زير دنده‌ها بالا مي‌آيد. به محض اينکه مادر زايمان مي‌کند، رحم از يک بافت نرم و اسفنجي به يک بافت سفت و توپ‌مانند تبديل مي‌شود. شما مي‌توانيد اين توپ سفت را لمس کنيد. براي لمس کافي است انگشتان خود را بين ناف و استخوان عانه همسرتان قرار دهيد و کمي به سمت پايين فشار دهيد.
3 به منظور کاهش دردهاي پس از زايمان که هفته اول همسرتان را مي‌آزارد (بعضي از خانم‌ها پس از زايمان احساس گرفتگي و درد ناحيه شکم دارند با دردي شبيه به انقباضات زايمان) بهتر است با مشورت پزشک مکمل‌هاي غذايي حاوي منيزيم برايش تهيه کنيد. گلوکونات منيزيم، سيترات منيزيم و ساير منيزيم‌هاي در دسترس و زودجذب، باعث شل شدن رحم و کاهش انقباضات مي‌شوند. مادر بايد مقدار تجويزشده اين ترکيبات را همراه غذا مصرف و نبايد ميزان آن را زياد کند چون امکان دارد خستگي، ضعف عضلاني يا اسهال به‌وجود‌ آيد.
4 گاهي اوقات از فکر وجود زخم در ناحيه تناسلي همسرتان آزرده‌ خاطر مي‌شويد و تمايل داريد برايش کاري انجام دهيد. لازم است بدانيد سرعت بهبودي زخم در اين منطقه واقعا عالي است ولي براي کمک به تسهيل اين روند، مي‌توانيد تغذيه خوب، استراحت بيش از معمول و مصرف مايعات اضافه را توصيه کنيد. يادتان باشد يک زائو بايد نزديک 8 تا 12 ليوان آب در روز بخورد و در صورت شيردهي حتي بيشتر از آن نياز دارد. اين رژيم صحيح از عوارضي مثل عفونت و کم‌آبي بدن (دهيدراتاسيون) پيشگيري مي‌کند.
منبع:www.salamat.com