آداب نشست و برخاست


 





 
وقتي درست مي‌نشينيد، درست مي‌ايستيد و درست راه مي‌رويد، عضلات پشتيبان و رباط‌هاي بدن شما کمترين فشار را تحمل مي‌کنند؛ وضعيت ستون فقرات شما در حالت استراحت و خنثي مي‌ماند و اعضاي حياتي بدن‌تان آسوده‌ترند؛ دستگاه عصبي و ساير دستگاه‌هاي بدن شما راحت‌تر کار مي‌کنند؛ كارايي عضلات حداكثر است؛ تحليل و سايش نابه‌هنجار مفاصل كاهش مي‌يابد و از التهاب مفاصل جلوگيري به عمل مي‌آيد. با رعايت 31 توصيه زير مي‌توانيد نحوه ايستادن، نشستن و راه رفتن خود را اصلاح کنيد.

4 فرمان راه رفتن
1 سر را بالا نگاه داشته و با چشم‌هاي‌تان مستقيم به جلو نگاه كنيد.
2 شانه‌هاي خود را در يك راستا با ستون بدن‌تان حفظ كنيد.
3 حركت طبيعي بازوها را هنگام راه رفتن مختل نكنيد.
4 پاها را در يك راستا و موازي هم قرار داده و به اطراف منحرف نكنيد.

5 فرمان نشستن
1 صاف و قائم بنشينيد. كمر راست و شانه‌ها به عقب.باسن شما بايد با پشت صندلي در تماس باشد. سه قوس طبيعي بدن بايد حين نشستن حفظ گردند. استفاده از يك تكيه گاه مانند حوله لوله شده در ناحيه كمر سودمند است.
2 وزن بدن را به طور مساوي روي دو سوي باسن خود توزيع كنيد. زانوها بايد هم‌سطح باسن و يا بالاتر از آن قرار گيرد براي اين كار مي‌توانيد از يك چهارپايه استفاده كنيد. پاها نبايد روي يكديگر قرار گيرند.
3 سعي كنيد در يك وضعيت بيش از 30 دقيقه ننشينيد.برخيزيد و پس از انجام دادن چند حركت كششي مجددا بنشينيد.
4 هنگام برخاستن از حالت نشسته به سمت جلو صندلي حركت كرده و با صاف كردن پاها برخيزيد. از خم شدن به جلو از ناحيه كمر بپرهيزيد. سپس حركت كششي انجام دهيد مثلا 10 مرتبه كمر خود را خم و راست كنيد.
5 از خم كردن گردن به اطراف تا حد امكان خودداري كنيد و به‌جاي اين كار تمام بدن خود را به سمت دلخواه بچرخانيد.

4 فرمان ايستادن
1 سر را بالا نگاه داريد: قائم و راست. سر را به جلو و چانه را به داخل بدهيد. چانه را به عقب و به پهلو كج نكنيد. قفسه سينه را جلو نگاه داشته و استخوان كتف را عقب نگاه داريد. زانوها را صاف نگاه داشته و فرق سرتان را به سمت سقف بكشيد. شكم را به داخل دهيد. باسن را به عقب و يا جلو كج نكنيد.
2 سعي كنيد به مدت طولاني در يك وضعيت نايستيد. هرگاه مجبور به اين كار شديد، سعي كنيد يك پاي خود را با قرار دادن روي يك جعبه و يا چهار پايه بالا نگاه داريد و پس از مدتي پاي بالا آمده را با پاي ديگر عوض كنيد.
3 هنگام ايستادن وزن خود را روي هر دو پا توزيع كرده و بيشترين وزن خود را انگشت شست پا اعمال كنيد، نه پاشنه پا. بهتر است پاها را نيز به اندازه عرض شانه از هم باز كنيد.
4 كفش پاشنه كوتاه و راحت به پا كنيد.
منبع: http://www.salamat.com