iPod Nano چيزي فراتر از يک ارتقاء


 

نويسنده: احسان عباسي




 
اين که يک نام مانند Apple چطور همواره در صدر محصولات ديجيتال به خصوص پخش کننده هاي موسيقي قرار گرفته است را بايد در عواملي چون کيفيت ساخت، تنوع و به روز بودن محصولات جست و جو کرد. در حقيقت، اگر نگاهي به پخش کننده هاي Apple بياندازيد، خواهيد ديد که Apple تنها در اين عرصه چندين نوع پخش کننده دارد که هرکدام چند نسل را پشت سر گذاشته اند. براي مثال، iPod Nano نسل پنجم جديدترين محصول سري پخش کننده هاي Nano، نسبت به مدل هاي پيشين تغييرات فراواني داشته است. در اين مقاله سعي کرده ام به بررسي آخرين مدل پخش کننده هاي سري Nano پرداخته و شما را با امکانات جديد آن آشنا سازم.

طراحي
 

Apple در سال 2008 پا روي سنت هاي خود گذاشت و بدنه iPod را که تا قبل از آن کاملاً صاف بود، انحنادار ساخت. اين مسئله در iPod Nano نسل پنجم نيز مانند نسل پيشين رعايت شده است. اما اولين تفاوتي که هر بيننده اي متوجه آن خواهد شد، جايگزين شدن بدنه براق و صيقلي به جاي بدنه مات است که زيبايي اين دستگاه را دو چندان کرده و تا حدودي نيز نسبت به اثر انگشت مقاوم است. اندازه صفحه نمايش در اين مدل نسبت به مدل پيشين 0/2 اينچ بزرگ تر شده و به 2/2 اينچ تغيير يافته است. اما اگر دستگاه را برگردانيد، شاهد بزرگ ترين تفاوت نسل پنجم پخش کننده هاي Nano با نسل چهارم يعني دوربين فيلم برداري خواهيد بود که در مورد آن صحبت خواهيم کرد. به طور کلي، iPod Nano نسل پنج بيش از پيش زيباتر و مستحکم تر شده است. در حقيقت، اگر بدنه را از هر جهت فشار دهيد، هيچ صدا و خميدگي را احساس نخواهيد کرد.

عملکرد چند رسانه اي
 

در رابطه با پخش موسيقي در نسل پنجم iPod Nano نسبت به نسل پيشين شاهد تغييرات چنداني نيستيم، اما يکي از مهم ترين مواردي که بايد به آن اشاره کرد، قابليت جديد تبديل متن به گفتار( Voice Over) است که اين محصول را به يک دستگاه ديجيتال سخنگو تبديل کرده است! به اين ترتيب که اگر در حين ورزش کردن يا رانندگي نمي توانيد به صفحه نمايش نگاه کنيد. با فشردن دکمه مرکزي هنگام پخش موسيقي نام آهنگ و خواننده پخش خواهد شد!
مسئله ديگر کيفيت بسيار عالي پخش تصاوير است که در مقايسه با مدل پيشين يک پيشرفت چشمگير به شمار مي آيد. البته صفحه نمايش در برخي زوايا انعکاس زيادي دارد که به طور کلي قابل چشم پوشي است. اما مهم ترين تفاوتي که به آن اشاره شد، دوربين فيلم برداري است که امکان ضبط تصاوير ويدئويي با کيفيت 480× 640 پيکسل با سرعت سي فريم در ثانيه را به کاربران مي دهد. البته کار با اين دوربين به سادگي امکان پذير بوده و به امکانات و افکت هاي مختلفي مجهز شده است. به عنوان مثال، قبل از آغاز فيلم برداري و زماني که دوربين در حالت آماده باش قرار دارد با فشردن و نگه داشتن دکمه مرکزي، صفحه نمايش به چهار قسمت تقسيم شده و تصوير به صورت همزمان تحت تأثير افکت هاي مختلف نمايش داده مي شود. با وجود اين، Apple محل بسيار بدي را براي قرار دادن لنز دوربين انتخاب کرده و اگر مواظب نباشيد حين فيلم برداري انگشت شما روي لنز را خواهد پوشاند!

امکانات جانبي
 

iPod Nano نسل پنجم يکي از برترين پخش کننده هاي Apple در زمينه امکانات جانبي است. بعد از دوربين فيلم برداري، مهم ترين چيزي که بايد به آن اشاره کرد، راديوي FM است. البته براي استفاده از اين قابليت بايد هدفون پخش کننده را که در حقيقت آنتن راديو است، از طريق جک هدفون که در انتهاي بدنه قرار گرفته به دستگاه متصل کنيد. در غير اين صورت شاهد پيام No Radio Signal خواهيد بود. از سوي ديگر اين راديو به امکانات پيشرفته اي مجهز شده که از مهم ترين آن ها مي توان به Live pause و سيستم تگ گذاري اشاره کرد. Live pause قابليتي است که به کمک آن مي توانيد پخش راديو را متوقف کنيد و سپس هر زمان که بخواهيد پخش را از همان جا از سر بگيريد. در حقيقت، در اينجا از بافرينگ و حافظه کوتاه مدت استفاده شده است. سيستم تگ گذاري نيز براي تسهيل شناسايي و يافتن آهنگ در حال پخش در iTunes در نظر گرفته شده است.
Pedometer نيز قابليت ديگري است که براي ورزشکاران در نظر گرفته شده و علاوه بر قابليت برقراري ارتباط با آداپتور +Nike به حسگر ثبت قدم ها نيز مجهز شده است. علاوه بر مواردي که به آن ها اشاره شد، بايد به بلندگوي داخلي و قابليت ضبط صدا توسط ميکروفوني که در کنار لنز دوربين قرار گرفته، اشاره کرد( مشابه اين قابليت را در iPhone 3GS ديده ايم). بلندگوي داخلي نيز در انتهاي بدنه قرار گرفته و صدا را به اندازه کافي بلند پخش مي کند. با وجود اين، کيفيت پخش صدا به آن اندازه که از Apple انتظار مي رود، عالي نيست( اما به هر حال از کيفيت قابل قبولي برخوردار است).

سخن پاياني
 

محصولات Apple به طور معمول نسبت به محصولات مشابه گران تر هستند، اما به همان اندازه از کيفيت بالاتري نيز برخوردارند. اين مسئله در iPod Nano نسل پنجم به خوبي مشهود است. در حقيقت همان طور که ديديد، نسل پنجم iPod Nano در مقايسه با مدل پيشين چيزي فراتر از يک ارتقاء ساده است و تحولات بزرگي در آن به وجود آمده است . با اين تفاسير، اگر قصد خريد iPod Nano را داريد، بايد بگويم نسل پنجم اين پخش کننده مي تواند انتخاب ايده آل شما باشد.
منبع:عصر شبکه، شماره 106.