بروز تصادف‌هاي رانندگي در اثر بارندگي


 

نويسنده: پريسا اصولي




 
يكي از بهترين لحظات رانندگي براي خيلي‌ها نشستن پشت فرمان هنگام بارش باران است؛ به‌خصوص وقتي قطرات باران ‌آرام‌آرام روي شيشه جلوي اتومبيل مي‌نشيند. اما اين لحظات شيرين با خطرات و نگراني‌هاي جدي نيز همراه است. براساس آمارهاي موجود، بارش باران در بسياري از مواقع، عامل اصلي تصادفات فصل پاييز محسوب مي‌شود.
قرار گرفتن قطرات باران بين سطح تماس لاستيك ماشين و جاده باعث کاهش ضريب اصطكاك ماشين با جاده مي‌شود؛ يعني وقتي شما ترمز مي‌کنيد، نيروي كمتري از طرف زمين به اتومبيل وارد مي‌شود و اولين اتفاقي كه مي‌افتد اين است كه ماشين ديرتر متوقف مي‌شود. اما اين، تمام مطلب نيست؛ چرا که اگر ترمز شديدي بگيريد، اين احتمال وجود دارد كه ماشين بلغزد و روي سطح خيس خيابان ليز بخورد. در اين حالت كنترل شما روي ماشين به شدت كم مي‌شود. در واقع، لغزندگي خيابان‌ها بر اثر بارندگي، يکي از اصلي‌ترين خطراتي است که ايمني اتومبيل‌ها را به خطر مي‌اندازد. ‌به همين دليل استفاده از لاستيک‌هاي نو و عاج‌دار يکي از مهم‌ترين راهکارها است ‌چراکه بارش باران روي آسفالت خيابان‌هايي که سرشار از چربي و دود اگزوز است، سطحي کاملا لغزنده و ناايمن را براي اتومبيل‌ها ايجاد مي‌کند. از طرفي چک‌کردن لنت‌هاي خودرو، تنظيم بخاري‌هاي اتومبيل براي از بين بردن بخار داخل اتومبيل، عدم‌توقف در فضاهاي باز و ايستادن در زير درختان از ديگر توصيه‌هاي هميشگي سازمان آتش‌نشاني‌ و خدمات ايمني شهرداري تهران به شهروندان تهراني و ديگر هموطنان‌مان براي افزايش ايمني رانندگي در فصل پاييز است.
بارش باران علاوه بر كاهش اصطكاك بين چرخ‌هاي خودرو و آسفالت، وسعت و عمق ميدان ديد راننده را نيز كاهش مي‌دهد. علت آن است كه نوري كه بايد از اشيا به چشم برسد تا ديده شود وقتي به قطره‌هاي باران برخورد مي‌كند، شكست پيدا مي‌کند و پراكنده مي‌شود. پس ما تصوير مبهمي از اشيا مي‌بينيم. بخار گرفتن شيشه‌ها نيز علت ديگر كاهش ميدان ديد هنگام بارندگي يا هواي سرد است؛ به اين ترتيب که شيشه سرد شده، رطوبت گازي شكل هوا را به قطرات ريز آب تبديل مي‌كند و ديد كم مي‌شود. اين كاهش ديد موجب مي‌شود برخي رانندگان تازه کار با اولين بارش‌هاي پاييزي در معرض خطر تصادف قرار گيرند.
‌گاهي بي‌وفايي باران به شهر غبارگرفته تهران آنقدر طولاني مي‌شود که پايتخت‌نشينان رسم ميهمان‌نوازي را فراموش مي‌کنند و به آداب روزهاي آفتابي از هيچ چتري براي در امان ماندن از خطرات احتمالي استفاده نمي‌کنند. به اين ترتيب هر سال با آمدن فصل پاييز و آغاز بارش هاي باران شاهد افزايش حجم ترافيک در سطح معابر، خيابان‌ها و بزرگراه‌ها و همچنين افزايش تصادفات رانندگي به دليل عدم رعايت فاصله قانوني با اتومبيل جلويي هستيم. بنابراين رانندگان بايد با آغاز فصل پاييز برف‌پاک‌کن‌هاي خود را آماده کنند. ‌تنظيم تيغه‌هاي برف‌پاک‌کن و سالم بودن آن بايد قبل از فصل باران مورد‌بررسي قرار بگيرد. ‌از طرفي نور اتومبيل کمک زيادي به ديد راننده مي‌کند، بنابراين براي داشتن ديدي مناسب بايد چراغ‌هاي اتومبيل‌تان را تنظيم کنيد و در وضعيت ايده‌آل قرار دهيد. ‌‌علاوه‌ بر نور اتومبيل، گرم‌کن‌هاي‌برقي شيشه عقب خودرو کمک زيادي به از بين بردن بخار شيشه مي‌کنند. ‌بنابراين حتما از سالم بودن گرم‌کن اتومبيل خود مطمئن شويد.
رعد و برق، خطري است که کمتر باعث ايجاد سانحه در فصول سرد مي‌شود. با اين حال، بد نيست توصيه سازمان آتش‌نشاني‌ را جدي بگيريد و در صورتي که هنگام رعد و برق در فضاي باز مانند کوير و دشت و صحرا رانندگي مي‌کنيد، آنتن راديوي اتومبيل‌تان را جمع کنيد تا از خطر اصابت رعد و برق در امان بمانيد. در عين حال، وزش باد و شکستن درختان و شاخه‌هاي درختان نيز يکي ديگر از خطرات اين فصل است که دراين‌باره کارشناسان آتش‌نشاني‌ توصيه مي‌کنند حتي‌الامکان از توقف يا پارک کردن اتومبيل‌تان در زير درختان خودداري کنيد.
هرچند رانندگي در پاييز بسيار لذت‌بخش است اما گاهي ماندن در ترافيک خيابان‌ها آستانه تحمل رانندگان را کاهش مي‌دهد و به محض اينکه راه به صورت موقتي باز مي‌شود پايشان را روي پدال گاز مي‌گذارند و لغزندگي زمين و کاهش ديد هنگام بارش باران باعث مي‌شود وقتي ترمز مي‌گيرند اتومبيل‌شان به موقع نايستد و با ماشين جلويي برخورد کنند و اين يعني قفل شدن ترافيک به مدت چند ساعت. در صورتي که با رعايت فاصله طولي و ترمز نكردن‌هاي غيرضروري هم مي‌توان حجم ترافيک را کاهش داد و هم احتمال تصادف‌ها را به حداقل رساند.
نظر كارشناس/ سرهنگ عليرضا اسماعيلي، استاديار دانشگاه پليس
1 هنگام بارندگي دقت بيشتري به خرج دهيد. مبادا مناظر زيبا، هواي خوش و بوي نم باران حواستان را از رانندگي پرت كند.
2 از سالم بودن برف‌پاك‌كن‌هاي جلو و عقب مطمئن باشيد و بسته به شدت باران، سرعت برف‌پاك‌كن را تنظيم كنيد.
3 منبع آب شيشه‌شوي را به‌طور مرتب كنترل كنيد. در يك جاده گل‌آلود، حتي پس از باران، ماشين‌هاي جلويي حسابي از خجالت شيشه جلوي ماشين شما درمي‌آيند و آن را گلي خواهند كرد.
4 مراعات عابران پياده را بكنيد. خيابان پر از چاله‌هاي كوچك و بزرگ است كه هنگام باران پر از آب مي‌شوند. شرط انصاف اين است كه از چاله‌ها با احتياط عبور كنيد تا آب گل‌آلود به عابران نپاشد.‌
5 هنگام بارندگي، حداكثر سرعت‌هاي مجاز تعيين شده براي معابر مختلف كاهش مي‌يابد و شما بايد با سرعت كمتري رانندگي كنيد. اين احتياط در سرعت، براي وقتي كه تازه باران شروع شده هم صادق است. يعني وقتي كه تازه زمين‌ تر شده، اصطكاك كاهش مي‌يابد. به خصوص در اوايل بارندگي، ‌به علت مخلوط شدن آلودگي‌هاي سطحي مانند روغن ماشين و گرد و خاك كه به‌طور معمول روي سطح همه خيابان‌ها و جاده‌ها هست، حتي خطر جدي‌تر نيز مي‌شود.
6 اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شديدي شديد، چند بار به‌طور پيايي پا را روي ترمز فشار دهيد. با اين كار از ليز خوردن ماشين جلوگيري خواهيد كرد. البته رانندگان ماشين‌هايي كه به ترمز ABS مجهزند، خيالشان از اين بابت راحت‌تر است زيرا اين ترمزها براي ليز نخوردن در چنين شرايطي طراحي شده‌اند.
7 شايد اين سوال پيش بيايد که هنگام سر خوردن، چگونه خودرو را متوقف کنيم؟ بهترين کار، اين است که اعتمادبه‌نفس داشته و به خود مسلط باشيد. از ترمز کردن بپرهيزيد زيرا ضربه زدن به ترمز در روي سطح لغزنده چرخ‌ها را قفل مي‌کند و باعث لغزش و سرخوردن بيشتر مي‌شود. بايد در جهتي حرکت کنيد که قسمت عقب خودرو سر مي‌خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانيد) و هر زمان خودرو به حالت مستقيم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنيد. خيلي آهسته روي ترمز فشار دهيد تا از سرعت خودرو کاسته شود يا آرام روي گاز فشار دهيد تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.
8 از سبقت گرفتن بپرهيزيد. چرخاندن فرمان به مقدار زياد، ضربه‌اي به عقب خودرو مي‌زند که موجب سر خوردن آن مي‌شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمي‌گردد. در عين حال، خودرو را در دنده نگه داريد و از خلاص کردن آن بپرهيزيد، زيرا در اين حالت به کم‌شدن سرعت کمک مي‌کند و حداکثر کنترل را به راننده مي‌دهد.
9 از برداشتن پاي خود از روي گاز به طور ناگهاني خودداري کنيد و پدال گاز را به طور متعادل نگه داريد تا از سرخوردن خودرو در اين وضعيت جلوگيري کنيد. هنگامي‌ هم که خودرو «بکسوات» کرد از گاز دادن‌هاي بي‌مورد و چرخاندن سريع چرخ‌ها خودداري کنيد زيرا اين عمل علاوه بر اين که نتيجه مثبتي ندارد، خودرو را نيز عميق‌تر و کامل‌تر در گل و لاي فرو مي‌برد.
منبع:www.salamat.com