تصميم يا تسليم؟!


 

نويسنده: ميترا هاشمي




 
ما هر روز خواسته يا ناخواسته، مجبور به گرفتن تصميم هاي کوچک و بزرگ هستيم. تصميمات، بخش مهمي از زندگي ما را تشکيل مي دهند. ما از طريق انتخاب ها و تصميمات مان، قدرت مي گيريم و در لحظات تصميم گيري ست که سرنوشت ما رقم مي خورد.
اگر در زندگي شما چيزي وجود دارد که از آن ناراضي هستيد، هم اکنون تصميم بگيريد که بلافاصله در آن تغييري به وجود آوريد و بدانيد که در دنياي متغيري زندگي مي کنيد و هيچ تصميمي، بدون خطا نيست،پس درهنگام تصميم گيري، به اندازه ي کافي اطلاعات جمع آوري کنيد و فوايد و ضررهاي تصميم خود را بدانيد.
تصميم گيري درست و سنجيده، کسب موفقيت و در نتيجه احساس رضايتمندي را در فرد ايجاد مي کند، حس مسؤوليت پذيري را افزايش مي دهد و موجب اعتماد به نفس و خودباوري مي شود. پس براي تصميم گيري درست:
*يک کاغذ سفيد برداريد، تمامي گزينه هاي احتمالي را در نظر بگيريد و آن ها را روي کاغذ بياوريد. گزينه هايي که به شما چشمک مي زند را علامت گذاري و مزايا و معايب آن ها را حلاجي کنيد تا به انتخاب درستي برسيد.
*در مورد تصميمات مهم، بهتر است از افراد آگاه کمک بگيريد اما در مورد تصميمات شخصي، اين روش توصيه نمي شود.
*تصميم بگيريد که چه مي خواهيد و چه چيزهايي مانع رسيدن به آن هاست، حتي اگر آن موانع، هيجانات و احساسات خود شماست، با مديريت هيجانات خود، تصميم منطقي تري بگيريد.
*شهامت تصميم گيري را در خود و ديگران تقويت کنيد و به خود، اعتماد داشته باشيد.
*نگرش مثبت، همراه با تفکر و شناخت، نتيجه ي بهتري مي دهد و قدرت تصميم گيري منطقي را افزايش مي دهد.
*سطح مطالعه ي خود را افزايش دهيد و زندگي بزرگان را مطالعه کنيد.
*وقتي تصميمي گرفتيد و کاري را انجام داديد، ديگر به آن فکر نکنيد؛ اگر درست بود که هيچ، اما اگر نادرست بود، ديگر کار از کار گذشته و فکر کردن در مورد آن، موجب افزايش اضطراب، عدم اطمينان و مانع تصميم گيري درست در بقيه ي موارد زندگي تان مي شود.
*تصميم با شماست؛ يا خود اين کار را انجام مي دهيد يا تسليم مي شويد و هر پيشامدي را مي پذيريد.
*زندگي، بهترين هديه اي ست که به دست آورده ايد، پس براي استفاده ي بهتر از آن، تصميمات زندگي تان را عاقلانه تر بگيريد.
منبع:نشريه شادکامي، شماره