مراقبت از دندان کودک


 





 
برخي از پدرها و مادرها گمان مي‌کنند براي آغاز بهداشت دهان و دندان کودکان، بچه بايد به سن خاصي برسد اما واقعيت اين است که از وقتي بچه نخستين دندانش را درآورد، شما مي‌توانيد برنامه روزانه مراقبت از دندان فرزندتان را آغاز کنيد.
ايجاد عادات صحيح از همان ابتدا، کليد مراقبت‌هاي پيشگيرانه از دندان‌هاست. کودک‌تان را تشويق کنيد تا هر روز دندان‌هايش را مسواک بزند. اگر چه ممکن است در اوايل تکنيک مسواک زدن بي‌عيب و نقص نباشد اما به مرور بهتر مي‌شود بنابراين توصيه مي‌کنم مسواک زدن را به جنگ و دعوا تبديل نکنيد. در خلال سال‌هاي مدرسه دندان‌هاي دايمي فرزند‌تان يکي پس از ديگري درمي‌آيند. اين دندان‌ها با سرعتي معادل چهار دندان در سال جايگزين دندان‌هاي شيري مي‌شوند. از آنجايي که لازم است دندان‌هاي دايمي تا پايان عمر باقي بمانند، مراقبت دقيق از آنها ضروري است. به فرزند خود بياموزيد تا دندان‌هايش را بعد از هر وعده غذايي مسواک بزند.اين هنگام زمان مناسبي براي آموزش استفاده از نخ دندان هم هست.از سه سالگي کودک، شما بايد ويزيت‌هاي دندان پزشکي را آغاز کنيد يا حتي زودتر، اگر دندان‌هايش غيرطبيعي به نظر مي‌رسند يا از دندان درد شکايت دارد ويزيت‌هاي دندانپزشکي را هر شش ماه يک بار يا بر اساس توصيه دندانپزشک تنظيم کنيد.
هنگامي که دندان‌هاي آسياب شروع به جوانه زدن مي‌کنند، ممکن است دندانپزشک وي آنها را با يک آسترمحافظ بپوشاند. اين کار به محافظت از آنها در برابر پوسيدگي کمک مي‌کند. درباره آب مصرفي خود نيز بدانيد اگر آب مصرفي شما فاقد فلورايد باشد ممکن است پزشک يا دندانپزشک کودک شما براي اومکمل فلورايد تجويز کند. از هنگامي که بچه شما شش ماهه مي‌شود تا ده سالگي فلورايد مانع مهمي دربرابر پوسيدگي دندان است. فلورايد باعث مي‌شود ميناي دندان در برابر کرم‌خوردگي مقاوم شود. به طور معمول کودک شما فلورايد را يا از طريق آب آشاميدني و يا مکمل دريافت مي‌کند.
درباره رژيم غذايي نيز توضيح کوتاهي بدهم که سهم والدين در کاهش خطر پوسيدگي دندان‌هاي بچه‌، محدود کردن مصرف غذاهاي قندي و نشاسته‌اي و نوشيدني‌هاي قندي است. دور نگه داشتن بچه‌ها از شيريني به طور مطلق، امري غيرممکن و محال است اما لااقل سعي کنيد آنها را وادار کنيد از مصرف شيريني‌هايي که به دندان مي‌چسبند يا در دهان دير آب مي‌شوند خودداري کنند. وقتي بچه‌ها را به چيزي مهمان مي‌کنيد، براي آنها از خوراکي‌هاي سالم بخريد. ميوه‌ها و سبزي‌ها نه تنها دربه حداقل رساندن کرم‌خوردگي دندان کمک مي‌کنند بلکه از نظر تغذيه‌اي هم براي کودک شما بهترند. به طور فهرست‌وار تلفيقي از اقدامات شامل فلوريده کردن آب، استفاده از پوشش‌هاي محافظ دندان، مسواک زدن وکشيدن نخ دندان، تغذيه خوب و ويزيت‌هاي منظم دندانپزشک، همگي مي‌توانند به جلوگيري از کرم‌خوردگي دندان‌ها کمک کنند.
منبع: http://www.salamat.com