... و دهان و دندان پير مي‌شوند


 





 
اگر به تازگي پا به سن گذاشته‌ايد در آينه دنبال چروک‌هاي بيشتر در زير چشم يا موهاي سفيدتان مي‌گرديد، بدانيد که اينها تنها بعضي تغييرات به وجود آمده در بدن شما است. همان طور که ما پا به سن مي‌گذاريم، دهان و دندان‌هايمان هم فرسوده مي‌شوند.
طي ساليان، مراحل طبيعي زندگي مانند جويدن يا تميز کردن دندان‌ها سبب مي‌شود دندان‌ها به مرور فرسوده شوند. اين فرسودگي گاهي به صورت ساييده شدن سطح دندان‌هاست که به کوتاه شدن طول آنها منجر مي‌شود و گاهي هم مي‌بينيد که دندان‌هاي شما تيره‌تر از گذشته به نظر مي‌رسند. اين امر به دليل اين است که ميناي سطح دندان که لايه محکم و سفيدي است، به تدريج نازک شده و لايه زيرين آن که عاج دندان است و رنگ زردي دارد، نمايان مي‌شود. همچنين بسياري افراد مسن جرم بيشتري روي دندان‌هايشان وجود دارد. البته اين امر به دليل پير شدن دندان‌ها نيست بلکه به علت اين است که افراد مسن ناتواني‌هايي پيدا مي‌کنند که مسواک زدن يا نخ کشيدن را براي آنها دشوار يا حتي غيرممکن مي‌سازد.

سوغات سالمندي
 

لثه‌ها نيز به مرور زمان با بالا رفتن سن تحليل مي‌روند و ريشه‌هاي دندان‌ها به تدريج نمايان خواهند شد. همين امر مي‌تواند سبب حساس شدن دندان‌ها و همچنين بروز پوسيدگي در ريشه دندان‌ها شود.
خشکي دهان هم جزو تغييرات شايع در سنين بالا است. اين خشکي دهان در بسياري موارد به علت مصرف داروها است. در اين شرايط به دليل کم شدن بزاق، دندان‌ها به طور طبيعي پاک نمي‌شوند و ذرات غذايي و باکتري‌ها به مدت طولاني روي آنها باقي مي‌مانند و دندان‌ها مستعد پوسيدگي‌هاي بيشتر مي‌شوند. بعضي تغييرات در حس چشايي نيز در افراد مسن به چشم مي‌خورد که اين مشکل هم مي‌تواند نتيجه مصرف بعضي داروها باشد. همين تغيير در حس چشايي باعث مي‌شود غذاها به دهان افراد مزه نکند و آنها به همين دليل از خوردن غذاها امتناع مي‌کنند و در نتيجه دچار ضعف بدني مي‌شوند.

غفلت موجب پشيماني است
 

شايد شما فکر کنيد که چون پير شده‌ايد، پس دندان‌هايتان را هم از دست خواهيد داد اما بدانيد که اين طور نيست! همانند مواظبت از ساير اعضاي بدن، مواظبت از دندان‌ها نيز مي‌تواند دليل باقي ماندن طولاني مدت آنها و يا تا پايان عمر افراد شود. در بسياري موارد، غفلت از رسيدگي به دندان‌ها، علت از دست رفتن آنهاست نه پيري! با ويزيت‌هاي منظم دندانپزشکي، شايد شما متوجه شويد که خون‌ريزي از لثه يا درد لثه شما به علت بيماري‌هاي لثه است که قابل درمان هستند. پس همه مشکلات را به گردن پيري نيندازيد. همچنين با راهنمايي لازم از طرف دندانپزشک شما مي‌توانيد درباره تغذيه، عادات نادرست و تست‌هاي پيش‌سرطاني کمک موثري بگيريد. حتي اگر دنداني در دهان نداريد، بايد هر از چندي نزد دندانپزشک برويد تا دندان‌هاي مصنوعي شما بررسي شوند که آيا هنوز براي دهان شما مناسب هستند يا نه؟ لثه‌ها و استخوان‌هاي فک هم بررسي شوند تا اگر مشکلي وجود دارد سريع‌تر رسيدگي شود.
شما ترميم‌هايي در دهان داريد که شايد متعلق به ساليان پيش باشد. به مرور زمان ممکن است اين ترميم‌ها دچار شکستگي شوند يا از سطح دندان‌ فاصله بگيرند که اين محل‌ها سبب تجمع باکتري‌ها و غذاها مي‌شود و دندان‌ها دچار پوسيدگي خواهند شد. دندانپزشک مي‌تواند با تعويض اين ترميم‌ها، شما را از عوارض بعدي آن دور نگه دارد.

جوان باشيد؛ به دل و غذا
 

مهم نيست که شما چه سني داريد اما مهم است که رژيم غذايي متعادل و مناسبي داشته باشيد که شامل ميوه و سبزي‌هاي زياد و چربي و شکر کم باشد. چنين رژيمي، ويتامين و مواد مصرفي لازم را براي شما تامين مي‌کند که به داشتن بدن و دندان‌هايي سالم منجر خواهد شد. بسياري افراد مسن به علت نداشتن دندان‌هاي طبيعي يا دندان مصنوعي نامناسب و لق يا کم شدن حس چشايي، چندان رغبتي به خوردن غذاهاي سالم و مفيد ندارند يا نمي‌توانند غذاها را خوب بجوند. به همين علت مجبورند به طرف رژيم غذاي نرم و گاه با ارزش غذايي کم رو بياورند. همين امر موجب مي‌شود چرخه معيوبي ايجاد شود و بدن آنها ضعيف شده و مشکلات دنداني و دهاني هم افزايش يابد.

... و در نهايت
 

اگر شما براي جويدن مشکل داريد، مي‌توانيد از سبزي‌هاي پخته به جاي خام و کمپوت‌ها به جاي ميوه‌هاي تازه استفاده کنيد. اگر دندان مصنوعي داريد، حتما شب‌ها آن را از دهانتان خارج کنيد و حتما بعد از هر وعده غذا آن را بشوييد. اگر سيگاري هستيد، ترک سيگار حتي در دوران کهنسالي هم مي‌تواند به شما براي داشتن بدني سالم‌تر کمک کند. مسواک زدن، نخ کشيدن و استفاده از دهان‌شويه‌هاي حاوي فلورايد، ويزيت‌هاي منظم دندانپزشکي و رژيم غذايي مناسب هم مي‌توانند کليدهاي رهايي از بسياري مشکلات دوران پيري باشند.
منبع:http://www.salamat.com