چربي‌هاي بدقِلق


 





 
آيا تا به ‌حال درباره سلوليت شنيده‌ايد؟ سلوليت به تجمع بد شکل چربي‌هايي گفته مي‌شود که در سوخت و ساز آنها اختلال وجود دارد. ‌اين چربي‌ها در زير پوست به همراه برخي مواد سمي‌‌ و اغلب در خانم‌ها رسوب مي‌‌کنند. تنها خانم‌هايي که اضافه وزن دارند يا چاق هستند سلوليت ندارند، بلکه زنان لاغر و يا آنهايي که از وزن‌ ايده‌آلي برخوردارند نيز ممکن است سلوليت داشته باشند. بين 85 تا 98 درصد خانم‌ها در سراسر دنيا با هر نژاد و رنگي از رسوب نا خواسته‌ اين چربي‌ها شکايت دارند.
سلوليت به طور عمده از چربي‌هايي تشکيل شده است که در بافت همبند زير پوست ذخيره مي‌‌شوند.اين چربي‌ها به صورت کيسه‌هاي کوچکي در زير بافت همبند در کفل‌ها، ران‌ها، کشاله ران‌ها، پشت بازو‌ها و حتي در بعضي موارد در سينه‌ها به‌صورت بد شکلي رسوب مي‌‌کنند و‌ اين بافت را تحت فشار قرار مي‌‌دهند و باعث مي‌‌شوند که اندام‌تان ظا هر پوست پرتقالي پيدا کند. اغلب به همراه اين چربي‌ها برخي از مواد سمي ‌‌هم رسوب مي‌‌کنند.

از دلايل تشکيل سلوليت
 

• بي‌تحرکي و ورزش نکردن
• نوشيدن ناکافي آب
• خوردن غذا‌هاي چرب و ناسالم
• سيگار کشيدن
• جريان ناکافي سيستم لنفاوي
• جريان ناکافي خون در ناحيه زير پوستي
• به مي‌زان زيادي در معرض نور آفتاب قرار گرفتن
• بعضي از آلرژي‌هاي غذايي
• پيروي از رژيم‌هاي غلط غذايي به منظور لاغر شدن
• توارث

توصيه‌هايي براي کاهش و ر‌هايي از سلوليت
 

1) از نوشيدني‌هاي شيرين (محتوي شکر) بپرهيزيد و به جاي آن آب بنوشيد. از خوردن غذا‌هاي آماده وساير غذا‌هاي چرب اجتناب کنيدو در عوض مقدار زيادي سبزي و ميوه تازه مصرف کنيد.از مصرف بيش از اندازه قهوه، الکل، شکلات و شيريني پرهيز کنيد و مطمئن شويد که رژيم غذايي شما از فيبرکافي(30گرم در روز) برخوردار است.
2) ورزش‌هاي قلبي عروقي را به طور مرتب انجام دهيد. ورزش‌هاي قلبي عروقي ورزش‌هايي هستند که ضربان قلب را به اندازه 65 تا 90 درصد بيشترين تعداد آن بالا مي‌برند. بيشترين تعداد ضربان قلب با کسر سن از عدد 220 تعيين مي‌شود. به‌طور مثال اگر شما 20ساله باشيد بيشترين توان قلبي شما برابر20-220=200ضربان است و 65 درصد آن برابر 130ضربان است.)
بهترين زمان براي انجام‌ اين گونه ورزش‌ها براي حداکثر کاهش در چربي صبح‌ها قبل از خوردن هرگونه غذاست و از نمونه ‌اين ورزش‌ها مي‌توان به پياده‌روي، دويدن، پياده‌روي تند، شنا، دوچرخه‌سواري، اسکيت کردن، قايقراني با پارو، طناب زدن، اسکي کردن و غيره اشاره کرد. هرگونه فعاليت ورزشي را با مشورت پزشکتان انجام دهيد و طي يک دوره زماني بر شدت و مدت ورزش خود بيفزاييد.
3) اگر نمي‌توانيد برنامه ورزشي منظمي‌ ‌در داخل يا خارج از خانه داشته باشيد، حداقل يک سري تمرينات تنفسي منظم را انجام دهيد. مثل تنفس عميق. بهترين زمان براي تنفس عميق صبح‌ها بعد از بيدار شدن، شب‌ها قبل از خواب و يا حداقل يک‌بار در طول روز است. تنفس عميق از استرس‌تان مي‌‌کاهد، باعث مي‌شود در طول روز انرژي بيشتري داشته باشيد و احساس آرامش بيشتري بکنيد. براي تنفس عميق، به مدت پنج ثانيه ريه‌هاي خود را از هواي تازه پر کنيد سپس به مدت 20 ثانيه نفس خود را نگه داريد و بعد نفس خود را به آرامي ‌‌در عرض مدت 10 ثانيه بيرون دهيد. اين کار را 15 بار تکرار کنيد.
4) سيگار را ترک کنيد.
5) استرستان را کم کنيد.
6) از مصرف دارو‌هاي غيرضروري اجتناب کنيد به‌ويژه: قرص‌هاي کاهش وزن، قرص‌هاي انرژي‌زا، قرص‌هاي ديورتيک (ادرار آور)، قرص‌هاي مسهل و قرص‌هاي خواب‌آور.
7) مي‌توانيد از لوسيون‌ها و يا کرم‌هايي که براي درمان سلوليت مناسب‌اند استفاده کنيد.قبل از استفاده اجزاي تشکيل دهنده آنها را بخوانيد و در صورتي که به آنها حساسيت نداريد از آنها استفاده کنيد.
8) مصرف نمک و غذا‌هاي شور را به حداقل برسانيد.

ساير روش‌هاي درمان سلوليت
 

1) وسيله‌اي در کشور فرانسه اختراع شده که از رول‌ها و غلطک‌هاي خاصي تشکيل شده است و باعث ماساژ عمقي پوست مي‌شود.‌ اين ماساژ جريان خون زير پوستي را افزايش داده و مواد سمي‌‌را از نواحي داراي سلوليت خارج مي‌کند.
2) روش ابداعي در کشور اتريش وکيوم تراپي است.در‌اين روش شما لباس ويژه‌اي را که فقط مناسب اندازه بدن شماست مي‌پوشيد و به مدت تقريبا يک ساعت و نيم ساعت روي تردميل ورزش مي‌کنيد. اگر شما از بيماري قلبي و يا ساير مشکلات عروقي رنج مي‌بريد ‌اين روش مناسب شما نيست.
3) ممکن است شما اصلا اضافه وزن نداشته باشيد ولي سلوليت داشته باشيد. در‌اين صورت روش ترميک يوني را امتحان کنيد. در ‌اين روش از گرما به همراه ‌ايمپالس‌هاي الکتريکي براي درمان سلوليت استفاده مي‌شود.
4) گران‌ترين روش درماني که در کشور ما هم انجام مي‌شود جراحي زيبايي مثل ليپوساکشن است. اين روش خطراتي مثل تشکيل لخته خون دارد و در ضمن براي همه قابل توصيه نيست. کساني که ازاين روش استفاده مي‌‌کنند بايد با پزشکان مجرب درباره خطرات و عوارض آن مشورت کرده و با آگاهي کامل ‌اين روش را انتخاب کنند.
منبع:http://www.salamat.com