خال شما چطور است؟


 





 

آشنايي با شايع‌ترين خال‌هاي پوستي
 

وقتي از خال صحبت مي‌شود، همه به ياد هنرپيشه‌هاي هندي مي‌افتند که خال روي پيشاني دارند. البته آن خال، رنگي و نشاني براي زنان متاهل است. اما خال پوستي چه انواعي دارد؟ خوب است بدانيم چه خال‌هايي خوش‌خيم يا بدخيم‌اند و بايد سريع، درمان شوند. به همين منظور با آقاي دکتر پرويز طوسي و خانم دکتر پروين منصوري متخصصان پوست و مو و استاد دانشگاه گفتگويي کرديم که مي‌خوانيد.
خال‌ها ضايعات پوستي مسطح و يا برجسته‌اي هستند که در اثر افزايش يا عملکرد غيرطبيعي سلول‌هاي رنگدانه‌ساز پوست و به هم خوردن ترکيب طبيعي بافت‌هاي آن به وجود مي‌آيند. خال‌هاي مادرزادي در موقع تولد ممکن است بسيار کم‌رنگ باشند و به همين دليل روي پوست معلوم نشوند. به طور کلي خال‌ها ضايعه‌هاي خوش‌خيمي‌هستند که به طور معمول نياز به اقدام درماني ندارند.

خال‌ها چند نوعند؟
 

دکتر پرويز طوسي در پاسخ به اين سوال مي‌گويد:
 

دو گروه خال وجود دارد. گروه اول، خال‌ها اکتسابي‌اند که بيشتر خال‌ها از اين نوع هستند و به طور طبيعي 80 درصد مردم يک يا چند خال اين چنيني را دارند. اين خال‌ها بيشتر در دوران کودکي، بلوغ و حاملگي ايجاد مي‌شود و پس از سن 35 سالگي خال جديد کمتر به وجود مي‌آيد. جالب است بدانيد که يک فرد سفيد‌پوست در سنين ميانسالي حدود 20 تا 40 عدد خال دارد که امري کاملا عادي است.
دسته دوم شامل خال‌هاي مادرزادي است که حدود يک درصد نوزادان هنگام تولد دچار اين نوع خال هستند که اندازه آن مي‌تواند کوچک، متوسط و حتي بزرگ باشد که البته بيشتر خال‌هاي بزرگ (بالاتر از 20 سانتي‌متر) در قسمت تحتاني پشت و در ناحيه ران‌ها ديده مي‌شوند و 4 تا 6 درصد خطر ايجاد سرطان بدخيم پوست يا ملانوم در آنها وجود دارد.

زنگ خطر سرطان
 

دکتر پرويز طوسي درباره خال‌هاي پوستي مي‌گويد:
 

خال‌هاي پوستي از ديدگاه عموم، خال‌هايي هستند که از سلول‌هاي رنگ‌دانه‌دار پوست که نواري تجمع پيدا کرده‌اند، به وجود آمده‌اند و روي پوست همه انسان‌ها ديده مي‌شوند. نوعي از اين خال‌ها مربوط به سنين کودکي و اندازه آن زير 6 ميلي‌متر است و به صورت مسطح و برجسته ديده مي‌شود. در عين حال افراد در سنين متوسط در صورت و بدن خود 20 تا 50 خال دارند که درصد بسيار کمي‌از آنها امکان سرطاني شدن پيدا مي‌کنند.
اين متخصص پوست، نوع ديگر اين خال‌ها را خال‌هاي مادرزادي عنوان مي‌کند و مي‌افزايد: « البته اندازه آنها بزرگ‌تر از نوع اول است و از چند سانتي‌متر شروع مي‌شوند و ممکن است قسمت بزرگي از يک اندام را در بربگيرند.
خطر سرطاني شدن اين خال‌ها نسبتا بالا است و فردي که داراي اين نوع خال‌ها است حتما بايد زير نظر متخصص پوست باشد.»

خال‌هاي خوش‌خيم، خال‌هاي بدخيم
 

دکتر پروين منصوري درخصوص علت به وجود آمدن خال‌هاي پوستي مي‌گويد:
 

خال‌هاي پوستي تومورهاي خوش‌خيمي‌هستند که يا از سلول رنگدانه‌دار و يا از سلول‌هاي مخصوص خال ساخته مي‌شوند که اغلب جنبه ژنتيکي دارند و با افزايش سن تعداد آنها افزايش پيدا مي‌کند. اين خال‌ها در خانم‌هاي باردار و افرادي که بيشتر از بقيه در معرض آفتاب قرار دارند، شيوع بيشتري دارد و عموما در نواحي باز بدن (روي صورت، دست‌ها و پاها) ديده مي‌شود و در سنين بلوغ، هم پررنگ‌تر مي‌شوند و هم بر تعدادشان افزوده مي‌شود.
تقريبا همه خال‌هاي پوستي خوش‌خيم‌اند ولي احتمال بدخيم شدن آنها وجود دارد. اگر فردي دوست ندارد اين خال‌ها روي پوستش ديده شود مي‌تواند با مراجعه به متخصص پوست و با استفاده از روش مناسبي آنها را از روي پوستش بردارد. البته به جز خال‌هاي اکتسابي و وراثتي، خال‌هاي ديگري مانند خال‌هاي‌هاله‌دار، خال‌هاي آبي و خال‌هاي ديس پلاستيک هم در افراد ديده مي‌شوند. خال‌هاي‌هاله‌دار، حاشيه‌اي از پوست سفيد به پهناي 25 ميلي‌متر در اطرافشان دارند و بيشتر هنگام بلوغ ديده مي‌شوند. خال‌هاي آبي برجستگي‌هاي آبي رنگ صاف يا اندکي برجسته هستند که يک نوع آن احتمال بدخيمي‌دارد. خال‌هاي آبي از نظر زيبايي مساله ‌سازند و به طور معمول به وسيله جراحي خارج مي‌شوند. خال‌هاي ديس‌پلاستيک هم خال‌هاي غيرعادي و بدشکلي هستند که در دو تا پنج درصد نوجوانان و بالغين ديده مي‌شوند و به محض مشاهده هر گونه تغييري بايد برداشته شوند زيرا بيشتر در معرض خطر تبديل شدن به ملانوم بدخيم قرار دارند.
فراموش نکنيد که گاهي اوقات ضايعات برجسته زگيلي شکل روي صورت يا بدن ديده مي‌شود که اينها خال نيستند و بايد به وسيله يک متخصص پوست تشيخص داده شوند.
منبع:http://www.salamat.com