خونخوارهاي درمانگر


 

نويسنده:علي رنجبران




 

اين روزها در روسيه يک مزرعه پرورش زالو براي استفاده هاي درماني به راه افتاده است
 

حتما اسم زالو به گوشتان خورده، احتمال بيشتر وقت ها هم وقتي اسم اين حيوان کوچک را مي شنويد ناخودآگاه احساس بدي پيدا مي کنيد. اين کلمه حتي در فرهنگ عام هم معناي خوبي نمي دهد و مثلا وقتي کسي را به زالو تشبيه مي کنند منظورشان اين است که اين فرد خون مردم را مي مکد! اما بهتر است بدانيد که استفاده از اين حيوان يا به اصطلاح «زالوانداختن» يک روش درماني قديمي است؛ روشي که اين روزها در روسيه طرفداران زيادي پيدا کرده؛ تا جايي که بعضي ها را به فکر پرورش اين حيوان خونخوار انداخته است.
حتما ميدانيد که زالو شبيه کرم خاکي است اما مواظب باشيد چون اگر با ان روبه رو شديد بايد بدانيد که يک کرم بي آزار خاکي تفاوت هاي زيادي دارد.زالوها به پوست بدن مي چسبند و بسيار سريعتر از کرم خاکي حرکت مي کنند.اخيرا در روسيه تعداد زيادي از مردم براي برطرف کردن دردها و بيماري شان دوباره به اين روش درماني رو آوره اند.
همين مساله باعث شده است که يک مزرعه بزرگ پرورش زالو در اين کشور افتتاح شده و شروع به کار کند. جالب است بدانيد که مردم روسيه در هزاره سوم تاريخ به روشي براي درمان رو آورده اند که قدمتي به اندازه مصر باستان دارد. در دو دهه اخير جهت درمان بسياري از بيماري ها از جمله مشکلات قلبي عروقي، واريس پاها و جراحي هاي بسيار ظريف از اين کرم خونخوار در اين کشور استفاده شده است. همچنين استفاده ازخواص ضدالتهابي، ضد درد و ضدعفوني کننده بزاق اين حيوان هم در مشکلات اسکلتي و مفاصل، مورد توجه علم پزشکي قرار گرفته است.
زالو با قرار گرفتن روي پوست بدن به آن مي چسبد و خرطوم نازک و نيش مانندش را توي پوست فرو مي کند. با اين کار شروع به مکيدن خون بدن انسان مي کند. البته اين موضوع به آن معنا نيست که هر کسي مي تواند از اين جانور براي درمان خودش استفاده کند. در کشورهايي که از اين کرم براي درمان استفاده مي شود مناطقي براي پررورش استريل آن در نظر گرفته شده است. چون استفاده از زالوهاي غيربهداشتي مي تواند باعث انتقال بيماري هايي مثل هپاتيت، ايدز و ديگر بيماري هاي ويروسي خوني شود. زالو به محض اينکه نيشش را داخل بدن فردي فرو مي کند بزاق دهانش را به داخل خون او تزريق مي کند. اين بزاق باعث مي شود که خون لخته نشده و او به سادگي بتواند آن را بمکد.
از اين خاصيت بزاق دهان حيوان براي جلوگيري از لخته شدن خون در بيماران قلبي و عروقي استفاده مي کنند. اما جالب است بدانيد که زالو حتي فکري به حال قربانيانش هم مي کند و دلش نمي خواهد آنها درد بکشند. چون ماده اي به اسم هيرودين که خاصيت بي حس کنندگي دارد در بزاق اين حيوان هم وجود دارد و باعث مي شود که انساني که توسط اين جانور گزيده مي شود احساس درد نکند. حالا بعد از سال ها استفاده سنتي از اين جانور، يک مزرعه بزرگ پرورش زالو در روسيه اين جانور خونخوار را براي درمان پرورش مي دهد.محصولات اين مزرعه آن قدر زياد است که به ميزان زيادي صادر شده و گفته مي شود صادرات اين جانور خونخوار، خون تازه اي را به اقتصاد بيمار کشور روسيه تزريق کرده است؛ اتفاقي درست برخلاف ذات اين حيوان که عادت به مکيدن خون دارد.
منبع:مجله همشهري سرنخ،شماره43