10 هشيار به بيماران آلزايمر


 

نويسنده:ناهيد مومن خاني




 
از ضعيف شدن قدرت حافظه، قضاوت و استدلال گرفته تا تغييراتي که در اخلاق و رفتار به وجود مي آيد، همگي علائم متعددي هستند که به بيمار و اطرافيانش هشدار مي دهند. البته بيماري هاي ديگري نيز وجود دارند که نشانه هاي مشابهي دارند ولي قابل علاج هستند. به همين دليل، اگر چند علامت از اين علايم با هم ، در فردي مشاهده شوند، حتماً بايد جهت تشخيص بيماري آلزايمر به پزشک مراجعه کند.
1-از دست دادن حافظه: فراموش کردن يک قرار ملاقات، نام يک همکار و يا شماره تلفني به طور اتفاقي و بعداً به خاطر آوردن آنها، امري عادي است؛ اما کسي که دچار بيماري آلزايمراست، مدام اتفاقات جديدي را که برايش مي افتد از ياد مي برد و هيچ وقت آنها را به خاطر نمي آورد.
2- مشکل در انجام امور خانه: گاهي پيش مي آيد که در چهارچوب فعاليت هاي روزمره دچار حواس پرتي مي شويم؛ مثلاً فراموش مي کنيم که سبزيجات را روي شعله اجاق گاز گذاشته ايم؛ در حالي که فرد مبتلا به آلزايمر ممکن است اصلاً نتواند آشپزي کند و يا حتي فراموش کند که غذا خورده است.
3-مشکل هاي گفتاري: بعضي اوقات پيدا کردن کلمه مورد نظر مشکل است. با اين وجود، شخصي که آلزايمر دارد، کلمات آسان را نيز فراموش و يا به جاي آنها از کلمات بي ربط استفاده مي کند. بنابراين، براي ديگران فهم صحبت هاي آنها مشکل مي شود.
4-گم کردن زمان و مکان: گاهي اوقات ممکن است روزهاي هفته و يا حتي جاهايي را که رفته ايم موقتاً از ياد ببريم. اما فرد مبتلا به آلزايمر در محله زندگي اش نيز راه را گم مي کند. اما نمي داند که چگونه به آنجا رفته و همچنين نمي داند که چطور به خانه اش برگردد.
5- تشخيص ضعيف: کسي که بيماري آلزايمر دارد، سلامتي خود را جدي نمي گيرد و نزد پزشک نمي رود.
از طرفي، چنين بيماري، ممکن است لباس هاي نامربوط بر تن کند؛ مثلاً در هواي گرم سه عدد لباس بافتني بپوشد.
6- مشکل در برابر مفاهيم پيچيده: احتمال دارد هر کسي که سالخوردگي در اداره حساب هاي بانکي اش با مشکل مواجه شود؛ اما مبتلايان به آلزايمر مفهوم اعداد و ارقام و حتي کاري که بايد انجام دهند به طور کل فراموش مي کنند. در مورد سالگردها نيز چنين است. خيلي ها سالگردها را جشن مي گيرند، در حالي که کساني که آلزايمر دارند ممکن است حتي معناي اين مناسبات را از ياد ببرند.
7-جاهاي اشتباه: هر کس ممکن است فراموش کند که کيف پول و يا دسته کليدش را کجا گذاشته است. با اين وجود، کسي که آلزايمر دارد، وسايلش را در مکان هاي نامربوط مي گذارد (مثلاً اتو را در فريزر و يا ساعت مچي را در قندان.)
8-تغييراتي در خلق و خو و رفتار: خلقيات فرد مبتلا به آلزايمر به طور خيلي سريعي تغيير مي کند؛ به عنوان مثال بدون هيچ دليل مشخصي، در حالتي آرام يکدفعه به گريه مي افتد و يا به خشم مي آيد.
9-دگرگوني هاي شخصيتي: کسي که دچار بيماري آلزايمر است، احتمالاً حالت هاي متفاوتي از خود بروز مي دهد؛ مثلاً در حال حيرت و گيجي مي رود و يا مات و مبهوت شده و يا احساس بدگماني و سوء ظن به اودست مي دهد. در شمار دگرگوني هاي احتمالي، مي توان به بي قيدي، ترس و رفتارهاي غيرمعمول که هيچوقت از وي سر نمي زده نيز اشاره کرد.
10- بي اهميت شدن علايق: هر کدام از ما بعضي اوقات حوصله انجام کارهاي خانه، محل کار و الزامات اجتماعي را نداريم. با اين وجود، بيشتر مردم خيلي زود دوباره شور و هيجان خود را باز مي يابند؛ اما افراد مبتلا به آلزايمر به شدت بي اعتنا و بي قيد و بي انگيزه مي شوند، و احتياج به دلگرمي و تشويق بسياري براي انجام دادن کارها پيدا مي کنند.
$يک راه ساده براي پيشگيري از بيماري آلزايمر:
در بيشتر جوامع صنعتي که از ديدگاه جمعيت شناسي با ازدياد افراد سالخورده مشخص مي شوند، بيماري آلزايمر وديگر اختلالات ذهني از دلايل اصلي مرگ و مير و بيماري به شمار مي آيند؛ با اين همه، برگ برنده در دست کساني است که تمرينات فيزيکي را به طور منظم انجام مي دهند. اين تمرين ها به راحتي انجام مي شوند و بسيار کم هزينه و مفيد مي باشند. يک گروه تحقيقاتي تأثير تمرين هاي منظم فيزيکي را در مورد بيماري آلزايمر، روي 1740 فرد مسن و سالم 65 سال ارزيابي کردند. در يک دوره حدوداً شش ساله، 168 مورد از اين افراد دچار افزايش اختلالات ذهني شدند که 107 مورد آنها بيماري آلزايمر بود. به طور حتم بين تمرينات منظم فيزيکي و خطر اختلالات ذهني رابطه اي وجود دارد. به همين ترتيب، در مواردي که حداقل سه بار در هفته فعاليت ورزشي داشتند، فرکانس اختلالات ذهني 13 از 1000 مورد در سال ( تقريباً 7 /19 از 1000 در مورد کساني که فعاليت ورزشي کمتر داشتند) تخمين زده شد. بنابراين، خطر نسبي مربوط، با در نظر گرفتن سن و جنسيت، 62 /0 مي شود. تأثير متقابل بين ورزش وعملکردهاي وابسته به حالت فيزيکي به صورت آماري مؤثر آشکار شد. اين اقدام حتي درمورد بالاي 65 سال نيز مؤثر واقع شد. بنابراين، مطالعه اين گروه تحقيقاتي در مورد تمرينات منظم ورزشي به منظور پيشگيري از اختلالات ذهني به خصوص بيماري آلزايمر، مثبت ارزيابي شد.
منبع:نشريه دنياي سلامت، شماره55.