آبدومينوپلاستي، روشي در کاهش چربي هاي زائد


 





 
جراحي آبدومينوپلاستي با رايج ترين شيوه آن، يعني «تامي تاک»، يکي از عمده ترين اعمال جراحي براي کاستن حجم چربي و پوست قسمت هاي تحتاني و ميانه شکم است که عضلات جدار شکم نيز در آن جمع شده و منظم دوخته مي شوند. اين عمل ظاهر نامناسب شکم را اصلاح مي کند ولي يک اسکاردائم، يعني جاي محل برش جراحي را براي هميشه بر جاي خواهد گذاشت که زير شکم در فاصله دو سر لگن ديده مي شود. چنانچه قصد انجام عمل آبدومينوپلاستي را داريد، توضيحات ذيل اطلاعات روشني به شما خواهد داد؛ اگر چه چگونگي و نتيجه هيچ عمل جراحي به طور قطعي قابل پيش بيني نيست، علاوه بر اين موارد، چنانچه مطلبي نامفهوم بود با چرا خود مطرح کنيد و پاسخ بگيريد.

بهترين فرد براي انجام عمل آبدومينوپلاستي کيست؟
 

بهترين کانديد براي اين عمل افراد زير هستند:
1) مردان و زناني که شکم چاق و بزرگ و پوست افتاده شکم براي آنها مشکلاتي ايجاد کرده است که با رژيم و يا ورزش هاي غير جراحي درمان نمي شود.
2)خانم هايي که بعد از چند زايمان با ظاهر چروک خورده شکم خود مشکل دارند و عضلات شکم آنها شل شده است.
3) بيماراني که مقدار زيادي خون ازدست مي دهند نياز به يک آبدومينوپلاستي ثانويه دارند.
نکته: زنان بعد از بارداري بايد منتظر بمانند تا عضلات عرضي شکم به حالت اول خود باز گردند. چنانچه جاي زخمي روي شکم وجود دارد ( در جراحي هاي قبلي ناحيه شکم)،ممکن است بعد از عمل غير طبيعي تر به نظر برسد. آبدومينوپلاستي اعتماد به نفس و ظاهر فرد را بهبود مي بخشد؛ اما هميشه ظاهري مطلوب نخواهد داشت. لذا قبل از عمل به خوبي فکر کنيد و با جراح خود مشورت نماييد.

همه جراحي ها مي توانند خطرناک باشند
 

هزاران مورد آبدومينوپلاستي در هر سال با موفقيت انجام مي شود و نتايج آن مثبت است ( البته اگربه وسيله يک جراح مطلع و خبره انجام گيرد)؛ ولي در بعضي موارد بعد از جراحي عوارضي مانند عفونت و لخته هاي خوني ديده مي شود که مي تواند به وسيله دارو و آنتي بيوتيک بهبود يابد، اما فرد را بيشتر در بيمارستان نگاه مي دارد. تأخير در بهبود، مانند ديرجوش خوردن زخم و اسکارهاي بدشکل ممکن است نياز به يک عمل جراحي مجدد داشته باشد. در اين موارد چنانچه فرد سيگاري است، قطع آن توصيه مي گردد تا احتمال عدم بهبودي زخم از بين برود. همچنين، با انجام دقيق توصيه هاي جراح مي توان ساير خطرات جراحي را کاهش داد.

برنامه ريزي جراحي:
 

در مشاوره اوليه، جراح سلامتي فرد را ارزيابي و شکم و پوست را براي سنجش نتايج عمل معاينه و بررسي مي کند. شما بايد همه چيز را از جمله مصرف دارو ( ويتامين و ساير انواع داروها) به پزشک تان بگوييد. با جراح خود صادق باشيد تا او بتواند ريسک و نتيجه عمل را پيش بيني کند. به حرف او اعتماد کنيد. به عنوان مثال اگر چربي هاي شما در يک منطقه جمع شده ( مثلاً زير ناف)، ممکن است به يک نوع جراحي کوچک آبدومينوپلاستي به نام سني تامي تاک نياز داشته باشيد، يا شايد بتوانيد اين عمل را با يک ساکشن چربي ها ( ليپوساکشن) انجام دهيد و نتيجه بگيريد. شايد هم با تلفيق جراحي و ليپوساکشن نتيجه بهتري به دست آوريد. در هر مورد جراح بهترين روش را به شما پيشنهاد خواهد داد تا بهترين تناسب اندام را به دست آوريد.

آماده شدن براي جراحي:
 

جراح تمام توصيه هاي لازم، اعم از خوردني ها، نوشيدني ها و مصرف سيگار و داروها را خواهد کرد. به عنوان مثال اگر شما سيگار مي کشيد، يک تا دو هفته قبل از عمل بايد آن را متوقف کنيد، از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد قبل از عمل بپرهيزيد و نيز رژيم غذايي خاصي نداشته باشيد که بهبودي شما را مختل کند. در هر کدام ازاين موارد جراحي به تأخير خواهد افتاد. يکي دو روز پس از جراحي مي توانيد از تخت بيرون بياييد و به زندگي طبيعي باز گرديد.

جراحي شما کجا انجام مي شود:
 

در هر دو نوع کوچک و بزرگ آبدو مينوپلاستي، عمل در بخش هاي مجهز درماني و بيمارستاني انجام مي گردد که در صورت نياز يک يا چند روز بتوانيد در آنجا اقامت داشته باشيد.

نوع بي هوشي:
 

نوع بي هوشي عمومي خواهد بود؛ بنابراين شما در طول عمل خواب هستيد. بعضي از جراحان هم بي هوشي موضعي را به همراه آرامبخش هاي خواب آور انتخاب مي کنند که در اين صورت درد مختصري در ناحيه شکم احساس خواهيد کرد.
منبع:نشريه دنياي سلامت، شماره55.