استرس چگونه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؟

محققان پزشکی در رابطه با چگونگی تاثیر استرس بر افزایش بیماری‌های قلبی، اطمینان ندارند. استرس، خود می‌تواند یک عامل خطر باشد، یا سطوح بالای آن می‌تواند، سایر عوامل خطر (مانند کلسترول بالا یا فشارخون بالا) را افزایش دهد.

برای مثال، اگر شما تحت استرس قرار داشته باشید، فشارخونتان بالا می‌رود، ممکن است در خوردن زیاده‌روی کنید یا کمتر ورزش کنید و احتمال این‌که سیگار بکشید افزایش می‌یابد.


اگر استرس به‌خودی‌خود یک عامل خطر برای بیماری‌‌های قلبی باشد، ممکن است به دلیل وجود استرس مزمن، بدن شما در معرض سطوح دائماً بالا و ناسالم هورمون‌های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول قرار گیرد.

مطالعات همچنین استرس را با تغییر در مسیر لخته شدن خون، که خود خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد، مرتبط دانسته‌اند.


ای آدرنالین خرابکار

استرس موجب رهاسازی آدرنالین می‌شود، که منجر به افزایش ضربان قلب و فشارخون می‌شود.
استرس موجب آغاز زنجیره‌ای از اتفاقات می‌شود. ابتدا، شما در موقعیتی پراسترس قرار می‌گیرید که معمولاً ناراحت‌کننده است اما مضر نیست.

بدن از طریق آزادسازی هورمون آدرنالین در مقابل این موقعیت واکنش نشان می‌دهد، که سبب می‌شود تنفس و ضربان قلب شما سریع‌تر شده و فشارخونتان افزایش یابد. این عکس‌العمل‌های فیزیکی، از طریق مقابله با یک موقعیت یا فرار از آن، یا همان پاسخ «جنگ یا گریز»، شمارا برای رویارویی با آن موقعیت، آماده می‌سازند.


استرس مزمن و شریان‌های آسیب پذیر

استرس مزمن می‌تواند به دیواره شریان‌ها آسیب برساند، استرس مزمن که منجر به افزایش ضربان قلب و فشارخون شود، می‌تواند به دیواره شریان‌ها آسیب بزند.

استرس مزمن می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کرده و منجر به بروز علائم ناراحت‌کننده فیزیکی شود، استرس مزمن، باعث ایجاد فشارخون بالا نمی‌شود.

علل دقیق فشارخون بالا ناشناخته است، اما عوامل مؤثر در افزایش فشارخون مانند داشتن اضافه‌وزن، خوردن سدیم (نمک) خیلی زیاد، کمبود فعالیت فیزیکی و نوشیدن الکل با داشتن استرس مزمن، افزایش می‌یابند.

این مسئله می‌تواند سیستم بدن شمارا تضعیف کرده و منجر به بروز علائم فیزیکی ناراحت‌کننده‌ای مثل سردرد و مشکلات معده شود.

استرس، قلب را گشاد می‌کند؟

با شیوع بیماری‌های قلب و عروق، نگرانی‌های زیادی در بین عامه مردم شکل می‌گیرد و بسیاری از مردم حالت‌های گوناگونی را که در زندگی روزمره خود با آن مواجه‌اند به اشتباه به علایم قلبی‌عروقی نسبت می‌دهند. مثلا بسیاری می‌پرسند: «من خیلی حرص و جوش می‌خورم.


فاکتورهای تاثیر گذار بر تاثیر استرس بر سلامت قلب

فاکتورهای زیادی وجود دارند که می‌توانند تاثیر استرس بر قلب را افزایش داده یا کاهش دهند. افرادی که مدام استرس دارند، همواره می‌شنوند که استرس باعث مرگ آن‌ها خواهد شد.

فاکتورهایی مثل چاق بودن بدن، داشتن فشار خون بالا، عدم تحرک در بدن و سیگار کشیدن از جمله این فاکتورها هستند. بیمارانی که از این بیماری‌ها رنج می‌برند اگر با شرایط استرس زا مواجه شوند، بیشتر از سایر افراد ضربه می‌بینند. حتی ممکن است به یکباره دچار حملات قلبی و سکته بشوند.

طبق تحقیقاتی که امروزه انجام شده‌اند، از بین بردن هر کدام از این فاکتورها می‌تواند سلامت قلب را تقویت کند. با توجه به این که استرس علت تپش قلب و تنگی نفس هم هست، لازم است که در دایره توجه افراد قرار بگیرد. در غیر این صورت خطرات جبران ناپذیر بدن را تهدید خواهند کرد.


استرس‌های روزانه

 سندرم قلب شکسته یک نمونه از آسیب‌های قلبی عروقی ناشی از استرس شدید و حاد است؛ اما در باره استرس‌های هر روزه و دائمی مانند گیر کردن در ترافیک، مشکلات ازدواج و مشکلات و فشارهای کاری چه فکری می‌کنید؟

ارتباط بین این نوع استرس‌های روزمره و بیماری‌های قلبی هنوز مشخص نیست. “من فکر می‌کنم نظر متعارف بر این است که استرس برای سلامت قلب مضر است. اما اطلاعات و داده‌ها در این زمینه گنگ و مبهم است.

این فرضیه وجود دارد که استرس باعث ایجاد التهاب که یک محرک شناخته شده بیماری‌های قلبی است می‌شود اما هنوز ثابت نشده است. استرس ممکن است از راه‌های دیگر در ایجاد بیماری‌های قلبی تأثیر داشته باشد. استرس باعث می‌شود برخی افراد در راه‌هایی گام بردارند که احتمال ابتلا به بیماری قلبی در آنها بیشتر است.

برای مثال غالباً افراد در هنگام استرس از غذاهای آماده مانند پیتزا و شیرینی‌ها استفاده می‌کنند. این غذاهای پر چرب و پر کلسترول باعث آسیب دیدگی عروق و در نهایت سکته مغزی یا حمله قلبی می‌شوند. استرس همچنین ممکن است ما را به رفتارهای آسیب زننده به قلب مانند سیگار کشیدن و نوشیدن مقادیر زیاد الکل سوق دهد.


رایج‌ترین علائم ضربان غیر عادی قلب ناشی از استرس

اگر در طول روز استرس زیادی را تحمل می‌کنید و از سوی دیگر هم نگران سلامت قلب خود هستید، باید علائم استرس و تپش قلب را بشناسید. سرگیجه، بیهوش، احساس ضعف در قلب و شدت یافتن تنفس می‌توانند علائمی باشند که ضربان قلب را غیر عادی می‌کنند و استرس می‌آورند.

در برخی اوقات افرادی که دچار استرس شده‌اند، دچار بی حسی در قسمت نوک انگشتان می‌شوند. این علائم علائمی هستند که نشان از تهدید شدن سلامت قلب دارند.

اگر به دنبال بهترین راهکارها برای کاهش استرس و افزایش سلامت قلب خود هستید، باید زیر نظر پزشک باشید. دکتر حکمت یکی از برترین پزشکانی است که می‌تواند مشکلات قلب شما را شناسایی کند. سپس راهکارهایی را به سما ارائه نماید که به کمک آن‌ها سلامت قلبتان افزایش پیدا کند

 

آیا استرس قلبم را گشاد می‌کند؟

اجازه بدهید برای رفع نگرانی‌تان توضیحاتی را ارایه دهم. قلب ما چهار حفره دارد که هر کدام از آنها ممکن است گشاد شود. البته آنچه مردم گشادی قلب می‌نامند، در مورد حفره بطن چپ قلب است چون این گشادی اغلب به نارسایی قلب منجر می‌شود و اما دلایل گشادی حفرات قلب بسیارند که شایع‌ترین علت آن بیماری‌های ایسکمی (تنگی عروق) قلب هستند.

در اثر این بیماری‌ها، خون به عضله نمی‌رسد و امکان سکته قلبی به وجود می‌آید. بعد از سکته، خاصیت انقباضی عضله‌ای که در ناحیه سکته از بین رفته است کاهش می‌یابد و قلب با مکانیسم جبرانی کار بیشتری می‌کند. این فعالیت مضاعف به گشادی حفرات قلبی منجر می‌شود.
 

بیماری های دریچه ای قلب

بیماری‌های دریچه‌ای دلیل دیگر گشادی حفرات قلبی هستند چون زمانی که قلب ما دریچه‌های نارسا و ناکارآمدی داشته باشد مجبور است فعالیت بیشتری بکند که این فعالیت اضافه سبب می‌شود رشته‌های عضلانی قلب، بعد از مدتی کش بیایند.

با ادامه این روند و کش آمدن عضلات قلب، پمپاژ خون به طور صحیح صورت نمی‌گیرد و حفره‌ای که دریچه‌اش خراب است به مرور گشاد می‌شود.
 

فشار خون بالا و آسیب به دریچه ی قلب شما

بیماری‌های دیگری هم هستند که با همین مکانیسم به گشادی قلب منجر می‌شوند. از آن جمله فشار خون است که اگر درمان نشود، سبب گشادی قلب می‌شود. در ضمن عوامل ایجاد کننده فشار خون مانند سیگار و چربی بالا جزو ریسک‌های به وجود آورنده بیماری‌های ایسکمی قلب است و طی همان مراحلی که گفته شد، می‌تواند به گشادی حفرات قلب بینجامد.


برخی بیماری‌هایی که موجب گشادی قلب می‌شود

برخی از بیماری‌ها به صورت غیرمستقیم می‌توانند موجب گشادی قلب شوند مانند بیماران کلیوی که دیالیز می‌شوند و عملکرد نادرست کلیه‌های آنها مواد سمی را در خون بالا می‌برد و قلب را مجبور به فعالیت بیشتر و در نتیجه گشادی حفرات می‌کند.

فردی که دچار گشادی حفرات قلبی باشد معمولا قادر به فعالیت است اما خیلی زود خسته شده، دچار تپش قلب و تنگی نفس شده و باید استراحت کند.

البته صرف داشتن این علایم برای تشخیص بیماری کافی نیست و توصیه می‌کنم برای تشخیص درست و معاینه کامل به پزشک متخصص مراجعه نمایید. پزشک قلب با انجام اکو بیماری شما را شناسایی می‌کند و بر اساس علت بیماری به درمان بیماری شما می‌پردازد.
 

اکوکاردیوگرافی قلب چیست

اکوکاردیوگرافی قلب یک تست تشخیصی قلب است که در آن با کمک پروپ سونوگرافی و با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا تصاویری از قلب تولید می شود و پزشک می تواند با ارزیابی محفظه های قلب و رگ های خونرسان اطلاعاتی را راجع به قلب به دست بیاورد

معمولا اکو ترکیبی از سونوگرافی داپلر و اکوی رنگی قلب است که می تواند یک ارزیابی از جریان خون در رگ های به دکتر قلب بدهد.

برای پیشگیری از گشادی حفرات قلب، به خصوص در افرادی که زمینه‌های بیماری‌های ذکر شده که باعث بروز این بیماری می‌شوند را دارند، می‌توانیم با تغییر روش زندگی و شرایط تغذیه‌ای بیمار روند پیشرفت بیماری را کندتر کنیم. استراحت خوب و داشتن فعالیت مناسب با سن و سال به همه کمک می‌کند تا از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کنند.

مصرف منیزیم برای افزایش سلامت قلب

از آنجایی که رایج‌ترین علت تپش قلب در جوانان، افراد مسن و ‌میانسالان استرس است، از داروهای مختلف برای کاهش استرس استفاده می‌شود. شاید باور نکنید اما بدانید که مصرف منیزیم می‌تواند تنش‌های فکری را کاهش داده و سلامت قلب را بیشتر کند.

منیزیم به سلامت قلب کمک شایانی می‌کند چرا که در ابتدا باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود. سپس می‌تواند سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد و آرامش را مهمان بدن افراد کند.


با خوردن خوراکی‌هایی مثل برگ ‌چغندر، کره بادام زمینی، بلغور جو و موز می‌توانید منیزیم بدن خود را تامین کنید. امروزه منیزیم را به صورت قرص یا شربت در داروخانه‌ها به فروش می‌رسانند که می‌توانید به راحتی آن را خریداری کرده و استفاده نمایید.

چنانچه نگران قلب خود هستید، می‌توانید زیر نظر دکتر متخصص قرار بگیرید و به مطب ایشان مراجعه کنید و اختلالات قلب را از بین ببرید.


منبع: گروه مشاوره پرتال فرهنگی راسخون با تمرکز و نظرخواهی از اطبا، و اساتید دانشگاه