چيزي نگو، چشماتو مي‌خونم!


 

نويسنده:دکتر شاهرخ ميلان*




 

25 نکته‌اي که چشم ‌پزشکان با يک نگاه به چشم شما مي‌فهمند‌
 

همان‌طور که در همه ما، چشم يک پنجره‌ رو به بيرون محسوب مي‌شود تا از محيط اطراف‌مان آگاه شويم؛ براي چشم‌پزشکان نيز چشم، پنجره‌اي است که مي‌توان توسط آن به اوضاع و احوال داخلي بدن افراد پي برد، يعني چشم‌ها سخن مي‌گويند و دانستن اين سخن نياز به دانش اين زبان دارد. چشم‌پزشکان با يک نگاه به چشم شما نکات زيادي را مي‌فهمند که برخي از آنها را در اين مقاله بیان می کنیم.
1 مصرف غذاهاي ناسالم: مصرف موادغذايي نامناسب چرب، پرانرژي و تند مثل فست‌فود، سوسيس و کالباس مي‌تواند باعث ايجاد گل‌مژه و تورمات پلکي ‌گردد.
2 بهداشت نامناسب: استحمام ناکافي و نشستن مرتب چشم و صورت ممکن است باعث ايجاد شپشک مژه و شوره‌هاي شديد لب‌پلکي گردد.
3 ام.اس: افتادگي ناگهاني پلک، دوبيني، تاري‌ديد و انحرافات ناگهاني چشم مي‌تواند ما را مشکوک به ام‌اس کند.
4 کامپيوترزدگي: قرمزي و خشکي و سوزش چشم در يک فرد از همه نظر سالم مي‌تواند به دليل استفاده از کامپيوتر به مقدار زياد باشد.
5 پرکاري تيروييد: چشم‌هاي بيرون‌زده يا برجسته مي‌تواند ناشي از پرکاري تيروييد و پلک‌هاي پف‌کرده مي‌تواند ناشي از کم‌کاري تيروييد باشد.
6 سينوزيت شديد: تورم شديد پلک‌ها که به بسته شدن چشم‌ها منجر گردد، مي‌تواند به دليل سينوزيت شديد و حاد باشد.
7 فشار خون: در بيماري فشارخون ممکن است تغيير شکل عروقي ته چشم و خون‌ريزي داشته باشيم. در اين صورت علاوه بر درمان بيمار را ترغيب به مراجعه به پزشک متخصص کليه نيز مي‌نماييم چون فشارخون در کليه هم همان‌قدر اثر بد مي‌گذارد.
8 ناخنک: در صورتي که شخص با ناخنک مراجعه کرد، مي‌توان متوجه شد که شخص بيشتر در محيط بيرون از منزل در محيط سرباز شاغل بوده و به خوبي از عينک آفتابي استفاده نکرده است.
9 توارث: پف زياد زيرچشمي به صورت کيسه‌اي مي‌تواند به دليل افزايش سن به صورت ارثي رخ دهد يا در اثر مصرف الکل زياد باشد.
10 آب مرواريد: تفاوت رنگ دو چشم مثل يکي قهوه‌اي و يکي سبز يا خاکستري مي‌تواند علاوه برحالت مادرزادي طبيعي به دليل بيماري چشم روشن‌تر باشد که در آينده به آب‌مرواريد آن چشم مي‌انجامد.
11 بيماري‌هاي عصبي: تفاوت اندازه مردمک‌ها نسبت به يکديگر مي‌تواند به دليل اختلالات خاص عصبي يا بيماري‌هاي خاصي از چشم باشد.
12 تراخم: در صورتي که لبه مژه‌دار پلک‌ها به طرف داخل چشم برگشته باشد و مژه‌ها روي چشم کشيده شوند به معني تراخم قديمي درمان نشده با لک قرنيه مي‌باشد.
13 سنگ‌سازي در پلک‌ها: در صورتي که سمت داخل پلک‌ها به طرف چشم دچار سنگ‌سازي شوند، سنگدانه‌هاي ريزي در لابه‌لاي گوشت پلک به وجود مي‌آيد که مي‌تواند نمايشگر يک التهاب يا حساسيت درمان نشده باشد.
14 آب‌ سياه: در صورتي که نوزاد داراي چشم‌هاي خيلي درشت باشد، بايد به فکر آب‌سياه باشيم. درصورتي‌که ماه‌گرفتگي صورت در اطراف يک چشم واقع شود، بايد به آب‌سياه آن چشم مشکوک شويم.
15 سرطان چشم: در صورت برق زرد‌رنگ مثل چشم گربه در نوزاد بايد به فکر سرطان‌هاي چشمي باشيم.
16 تصادفات: در شخصي که در اثر تصادف بي‌هوش به بيمارستان آورده مي‌شود، مي‌توان با ديدن مردمک‌ها به وضع هوشياري وي پي برد. در صورتي که هر دو مردمک کاملا گشاد شده باشد و با درمان‌هاي احيا نتوان ضربان قلب را برگرداند، شخص دچار مرگ (قلبي‌و مغزي) شده است. در صورتي که ضربان قلب برگشت ولي مردمک‌ها همچنان گشاد باقي ماند يعني فرد دچار مرگ مغزي شده است.
17 مصرف داروها: بعضي داروها در قسمت‌هايي از چشم مثل قرنيه رسوب مي‌کند. مصرف طولاني‌مدت کلروکين که براي درمان روماتيسم شايع است، مي‌تواند در قرنيه به صورت خطوطي مثل نوک پر طاووس رسوب کند. براي همين هر 6 ماه يک بار شخص مصرف‌کننده اين دارو بايد به چشم‌پزشک مراجعه کند. مصرف بعضي از داروهاي قلبي مثل آميودارون نيز همين حالت را دارد. مصرف طولاني‌مدت کورتن باعث ايجاد آب مرواريد و آب‌سياه مي‌گردد. مصرف وياگرا با دوز نامناسب مي‌تواند سبب خون‌ريزي‌هاي ته چشمي و سکته عروقي چشم در نتيجه از دست دادن بخشي از ديد چشم در افراد مستعد باشد.
18 مسموميت با الکل‌: مسموميت با الکل چون گهگاه باعث تار شدن ديد براي هميشه مي‌شود در نگاه به ته چشم، عصب چشم از رنگ زرد نارنجي به رنگ سفيد گچي تبديل مي‌گردد. در صورتي که در ابتداي مسموميت با الکل شخص فورا به چشم‌پزشک مراجعه کند، مي‌توان با درمان ديد وي را احيا کرد. در مسموميت با داروهاي آرام‌بخش اعصاب مردمک چشم گشاد مي‌شود و مي‌توان بيمار را در صورت مراجعه فوري با شستشوي معده و تجويز داروهاي مناسب نجات داد.
19 مسموميت با مواد مخدر: مصرف ترياک باعث تنگ شدن شديد مردمک مي‌شود که به راحتي توسط چشم‌پزشک قابل تشخيص است. برعکس بعضي مواد روان‌گردان ديگر مثل قرص‌هاي اکس مردمک را گشاد مي‌کند. مصرف حشيش نيز سبب قرمزي و گشاد شدن مردمک مي‌گردد. سياهي و گودرفتگي دور چشم نيز به دنبال مصرف موادمخدر ايجاد مي‌گردد.
20 ضعف بينايي: حرکات پاندولي مادرزادي يا اکتسابي دو چشم مي‌تواند نمايانگر اختلال و ضعف بينايي يا مشکلي در سيستم اعصاب مغزي باشد.
21 دروغ‌گويي: در صورت سوال از يک فرد در صورتي که فرد راست‌دست چشم‌اش در حين پاسخ دادن به جواب شما به راست و پايين نگاه کند، مي‌تواند دليلي بر کتمان و دروغ باشد و در صورتي که در حين پاسخ دادن به طرف چپ نگاه کند، دليل بر دقت کردن براي به ياد آوردن موضوعي است.
22 علاقه‌مندي: در صورت برخورد شخصي با شما اگر چشم‌ها با درخشش خاص با نگاه مستقيم به طرف شما باشد دال بر تحسين و علاقه شخص به شماست ولي در صورتي که شخص در محيط ملاقات يا در جلسه‌اي همواره به طرف‌هاي بالا در زواياي مختلف نگاه کند، دال بر اين است که محيط يا شرايط براي وي ناخوشايند است و تمايل به پايان اين شرايط را دارد.
23 «نه» گفتن: تغيير زاويه ابروها و صورت با حرکات چشمي خاص و پيچيده نيز بيانگر بسياري از حالات روحي ديگر است که در شناخت وضعيت روحي توسط متخصص موثر است. مثلا در حين گفتن «نه» به صورت قاطع به يک سوال ناراحت‌کننده از طرف شخصي که شخصيت طرف سوال‌کننده را بالاتر از خود مي‌داند، چشم به طرف چپ و بالا در فرد راست‌دست مي‌رود و در حين گفتن «نه» به صورت قاطع به يک سوال ناراحت‌کننده در شخصي که شخصيت خود را بالاتر از سوال‌کننده مي‌داند به طرف پايين و سپس به طرف سوال‌کننده است.نه گفتن قاطع و پرخاشگرانه با درشت کردن چشم و نگاه مستقيم به مخاطب همراه است.
24 شادي: رقص چشم‌ها به صورت مورب به طرف پايين و سپس راست و بالا به همراه لبخند در حين صحبت کردن در فردي است که مسرور از حضور شما در کنار خويش مي‌باشد، به طوري که نشان مي‌دهد شخص مدت‌ها منتظر اين ملاقات خوشايند با شما بوده است.
25 نزديک‌بيني: معمولا چشم‌هاي درشت نزديک‌بين و چشم‌هاي ريز دوربين هستند.

پي نوشت ها :
 

*جراح و متخصص بيماري‌هاي چشم

منبع:www.salamat.com