خانم‌هاي باردار از گربه بترسند


 

نويسنده: دکتر محمدعلي نيلفروشان*




 
يکي از حيواناتي که به وفور در کشور ديده مي‌شود و به راحتي در محيط زندگي ما رفت و آمد مي‌کند، گربه است.
اين حيوان از مهم‌ترين منابع انتقال انگل به انسان است. به‌خصوص که گربه‌ها عادت دارند درون خاک مدفوع مي‌‌کنند و تماس انسان با آن خاک آلوده، باعث انتقال انگل مي‌شود و اگر سبزي نيز در آن خاک برويد، آلوده به تخم انگل است. گربه‌ آلوده به انگل روزانه تا 10 ميليون انگل دفع مي‌کند. حدود يک‌سوم زناني که طي بارداري به اين انگل مبتلا مي‌شوند، آن را به جنين خود منتقل مي‌کنند.
در واقع يکي از خطرناک‌ترين انگل‌ها که مادران باردار را تهديد مي‌کند، انگلي به نام توکسوپلاسماست. در ميان عواملي که جنين را تحت تاثير قرار مي‌دهد، سن بارداري از مهم‌ترين عوامل است. اگر خانمي به‌خصوص در سه ماهه اول بارداري به اين انگل مبتلا شود و انگل به جفت و جنين برسد، به‌شدت باعث معلوليت مي‌شود و در جنين آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري مانند آسيب‌هاي مغزي، چشمي و عقب‌ماندگي ذهني بروز مي‌کند. به همين دليل خانم‌هاي باردار بايد به مراتب بيش از ساير افراد از عوامل آلوده‌کننده اجتناب و تلاش کنند که با عوامل مشکوک به آلودگي در تماس نباشند.

خانم‌هاي باردار نبايد در دوران بارداري با حيوانات به‌خصوص گربه‌ها در تماس باشند و اگر در باغ يا باغچه‌ به استراحت و تفريح مي‌پردازند از دست‌زدن به خاک خودداري کنند. در صورت علاقه‌مندي به باغباني، حتما از دستکش باغباني استفاده کنند و محصولات غذايي به خصوص ميوه‌ها و سبزي‌ها را به صورت کامل و دقيق ضدعفوني كنند. ميزان بروز انتقال انگل از راه جفت به جنين در سه ماه سوم بارداري به بيشترين ميزان خود (حدود 65 درصد) مي‌رسد اما اين نوزادان اغلب در زمان تولد بي‌نشانه هستند.
خانم‌هاي باردار بايد در تمام مدت اقدام به بارداري، دوران بارداري و پس از تولد نوزاد خود، تمام موارد مشکوک به بيماري را از محيط زندگي خود دور کنند. اين موارد مشکوک مي‌تواند حيوان خانگي يا حتي انساني باشد که احتمال آلودگي او به بيماري وجود دارد.

پي نوشت ها :
 

*فوق تخصص ژنتيک کودکان

منبع:www.salamat.com