ليزر موهاي زايد محدوديت سني ندارد


 

نويسنده: دکتر پروين منصوري*




 
گاهي اوقات خانم‌ها يا آقايان به ما مراجعه مي‌کنند و مي‌گويند با اينکه روش اصلاح خود را به ‌طور مکرر تغيير مي‌دهند و اميدوارند با روش جديد، مشکل جوش زدن به خاطر موهاي زيرپوستي‌شان حل شود اما اين اتفاق نمي‌افتد. به عنوان نمونه، برخي مراجعان مي‌گويند: «دکتر‍! مدتي است به جاي اصلاح کردن موهاي زايدم با دستگاه اپي‌ليدي از تيغ استفاده مي‌کنم اما همچنان موهايم زيرپوستي در مي‌آيد.» متاسفانه بايد بگويم که در بعضي خانم‌ها و آقايان پس از چند بار اصلاح موهاي زايد، چنين اتفاقي مي‌افتد و راه‌حلي هم ندارد؛ به خصوص در ناحيه صورت و گردن. ولي اگر فرد بتواند پيش از اصلاح با نوک سوزن، سر موها را از پوست خارج کند، جلوي جوش زدن را مي‌گيرد. البته اين کار بسيار مشکل است و ممکن است در اثر يک اشتباه کوچک، فرد به پوست خودش صدمه بزند. بنابراين بهترين درمان، ليزر موهاي زايد براي خانم‌هاست و در آقايان هم استفاده از داروهاي خاص پيش و پس از اصلاح تا حد زيادي جلوي اين‌گونه جوش‌ها را مي‌گيرد. نوع و تغيير روش اصلاح اثر زيادي در بهبود جوش‌ها ندارد.
در ضمن ليزر کردن براي از بين بردن موهاي زايد، محدوديت سني ندارد و در دختر خانم‌هاي جوان هم امکان‌پذير است. در واقع، مناسب‌ترين روش براي از بين بردن موهاي زايد، همين ليزر است که موجب کاهش التهاب و تورم ناحيه مي‌شود. اين روش اگر به وسيله فرد متخصص و ماهر انجام شود، به‌طوري که با توجه به انتخاب بيمار، استفاده از دستگاه ليزر و پارامترهاي ليزر متناسب با هر فرد و رعايت مراقبت‌هاي پيش و پس از ليزر صورت گيرد، تقريبا يک روش درماني بدون عارضه و موثر است. البته انجام الکتروليز هم چنانچه به وسيله تکنيسين ماهر و مسلط انجام شود، لک و جوشگاه به جاي نمي‌گذارد و اگر درد آن از سوي بيمار قابل‌تحمل باشد، با توجه به ارزان بودن، روش درماني موثري است.
به هر حال بايد پذيرفت موهاي فرورفته در پوست، يکي از شايع‌ترين شکايات هنگام اصلاح کردن است. اغلب آقايان هم به خصوص اگر پوستشان تيره باشد، چنين تجربه ناخوشايندي را داشته‌اند. هر چه موهاي شخص، مجعدتر و خشن‌تر باشد، امکان برگشتن نوک آن به عقب پس از اصلاح و فرورفتن در پوست بيشتر است. در موارد ديگر، اصلاح مکرر به فواصل کوتاه در جهت خلاف رويش موها مي‌تواند عامل اين مشکل باشد. استفاده از ريش‌تراش‌هاي دو تيغه باعث اعمال فشار بيشتر و قطع مو در يک حالت زاويه تنگ و تيز مي‌شود. موهاي تيز و داراي زاويه بسته بيشتر به حالت فرو رفته درمي‌آيند. از تراشيدن موها در جهت خلاف رويش آنها، اصلاح مکرر در فواصل کوتاه (به‌خصوص در ناحيه گردن) پرهيز و از تيغ‌هاي تيز استفاده کنيد. مکرر اصلاح کنيد ولي فواصل ميان جلسات اصلاح کوتاه نباشد. اگر با وجود همه اين مسايل هنوز از موهاي فرورفته در پوست رنج مي‌بريد، با پزشک متخصص پوست مشورت کنيد.

پي نوشت ها :
 

* متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com