با گرفتگي عضلات چه‌کار کنيم؟


 





 
گرفتگي عضله يکي از شايع‌ترين مشکلاتي است که بسياري از ما آن را تجربه کرده‌ايم. گرفتگي عضله در واقع نوعي انقباض شديد عضلاني است که به آن اسپاسم مي‌گويند و درد شديد و ناگهاني را به همراه دارد. نوع شايعي از گرفتگي عضلاني در عضلات ساق پا يا حين خواب روي مي‌دهد.
استفاده بيش از حد از عضله، کم‌آبي، آسيب، کشيدگي عضلاني يا علت ساده‌اي مانند نگه داشتن پا در يک وضعيت به مدت طولاني ممکن است به گرفتگي عضلات ساق پا منجر شود. ورزشکاراني که دچار خستگي و کم‌آبي در هنگام ورزش، مخصوصا در آب و هواي گرم مي‌شوند به طور مکرر دچار اين مشکلات مي‌شوند. لنگيدن متناوب نوعي ديگر از گرفتگي عضلات است که در اندام تحتاني ايجاد مي‌شود. اين ناراحتي با فعاليت به وجود مي‌آيد و با استراحت تسکين مي‌يابد. علت اين عارضه خون‌رساني ناکافي به عضلات ساق پاست. فشار روي عصب در ستون فقرات نيز مي‌تواند نوع ديگري از درد وابسته به فعاليت را ايجاد کند. در صورتي که به‌طور مکرر در هنگام فعاليت دچار درد يا گرفتگي‌هايي از اين دست مي‌شويد حتما به پزشک‌تان مراجعه کنيد.
هنگامي که گرفتگي عضلاني روي مي‌دهد کشش آهسته عضله منقبض شده موجب تسکين سريع مي‌شود. همچنين ممکن است شما از ماساژ و کمپرس عضله درگير استفاده کنيد يا عضله مخالف عضله درگير را منقبض نماييد. براي مثال اگر شما داراي کرامپ در عضلات ساق پا هستيد روي پاي خود را به سمت زانو و به طرف بالا خم کنيد و در همان وضعيت نگه داريد تا گرفتگي عضله بهبود يابد. غوطه‌ورسازي در آب‌گرم يا استفاده از بالشتک‌هاي گرم‌‌کننده ممکن است موجب تسکين شود.
بالشتک‌هاي خنک‌کننده نيز ممکن است از گرفتگي عضلاني بکاهند يا عضله سفت را شل نمايند. اگر گرفتگي‌هاي مکرر عضلات موجب اختلال در خواب شما شوند پزشک‌تان ممکن است داروهايي تجويز کند که عضلات را شل کند و راحت بخوابيد.
براي پيشگيري از گرفتگي عضلات توصيه مي‌شود مقادير زيادي آب مصرف کنيد تا از کم‌آبي بدن‌تان پيشگيري شود. قبل از فعاليت خود را گرم نماييد و بعد از آن خود را خنک کنيد و عضلات را بيش از حد خسته نکنيد. اگر شب‌هنگام دچار گرفتگي عضلات مي‌شويد قبل از رفتن به بستر حرکات کششي در ساق پا انجام دهيد.
منبع:www.salamat.com