ميوه‌اي با حلاوت ايراني


 





 
از 2500 سال پيش هلو در كشور چين كشت و به عنوان سمبل طول عمر و جاودانگي محسوب مي‌شده است. توليد اوليه‌اين ميوه در‌ايران بوده است و به علت لذيذ و آبدار بودن از‌ايران به بيشتر نقاط جهان برده شده است به همين دليل به آن در زبان لاتين سيب‌ايراني گفته مي‌شود. جهانگردان اسپانيايي‌اين ميوه را به قاره آمريكا بردندو از آن به بعد به‌طور گسترده در آن قاره كشت داده شد اما امروزه بيشترين مقدار هلوي جهان در كشور آمريكا كشت مي‌شود.
هلو ميوه‌اي گرد است كه نوك آن كمي‌ به داخل فرو رفته است و به خاطر هسته سفت و سختي كه دارد به آن ميوه سنگي گفته مي‌شود. هلو به رنگ‌هاي مختلفي مثل صورتي، پرتقالي و قرمز است. سختي و آبداري هلو به نوع و درجه رسيدن آن بستگي دارد. هلو به دليل داشتن تركيباتي مانند: آلفا و بتاكاروتن و بتاكريپتو گزانتين به رنگ‌هاي مختلفي ديده مي‌شود.
هلو‌ها دونوع هستند: يكي هسته جدا و ديگري هسته چسبيده. در هلو‌هاي هسته جدا، هسته و گوشت ميوه از هم جدا هستند در حالي كه در نوع ديگر به هم پيوسته هستند. نوع اول براي استفاده عادي و نوع دوم بيشتر در تهيه كمپوت به كار مي‌رود. درختان هلو در مناطق معتدل كشت مي‌شود و جزو درختان ميوه‌اي گل دار برگ ريز مثل گيلاس و آلو هستند. از نظر اندازه‌ اين درختان به دو صورت بلند و كوتاه هستند و گل‌هاي بسيار زيباي ‌اين درختان در بهار شكوفه مي‌كنند و ميوه آنها در اواسط تابستان مي‌رسد.

85 گرم هلوي تازه = 36 كالري، 14 گرم هلوي خشك = 31كالري
هلو داراي 2 گرم فيبر خوراكي و 64/0 گرم فيبر خام مي‌باشد به همين دليل يك ملين نيز محسوب مي‌شود. هلو داراي 5 ميلي‌گرم كلسيم و 196 ميلي گرم پتاسيم مي‌باشد و سديم و چربي ندارد. هلو همچنين حاوي مقدار اندكي ويتامين A و C است.
هلو در فرآيند كمپوت سازي مقدار زيادي از فيبر خود را از دست مي‌دهد ولي با اين وجود كمپوت هلو مفيد است مخصوصا اگر از نوع بدون شيره آن باشد. هلو‌هاي خشك شده خوراكي انتقال دهنده سريع انرژي است. بهتر است از نوع خوابانده شده در سولفور مصرف كنيد.
هلو به صورت پخته در درمان التهاب حاد معده مفيد مي‌باشد. هلو با هرمعده‌اي است و زود هضم است و از معده و روده سريع عبور مي‌كند. هلو از ميوه‌هاي خنك و مرطوب كننده بوده، سودا را درمان مي‌كند، تشنگي و بوي بد دهان را از بين مي‌برد. همانطور كه گفته شد هلو غني از ويتامين A بوده بنابراين مي‌تواند در پيشگيري و درمان عوارض ناشي از كمبود ويتامين A نقش موثري داشته باشد و همچنين به دليل غني بودن از ويتامين C مي‌تواند در بسياري از بيماري‌هايي كه دليل آنها كمبود‌ اين ويتامين هستند تاثيرگذار باشد. به دليل فعاليت آنتي اكسيداني ويتامين C موجود‌ در هلو، ‌اين ميوه مي‌تواند در درمان انواع سرطان‌ها و التهاب مجاري تنفسي موثر مي‌باشد. استفاده از هلو در افرادي كه دچار بيماري‌هاي لثه هستند نيز مي‌تواند مفيد باشد زيرا كه نرمي ‌لثه از عوارض كمبود ويتامين C مي‌باشد. هلو يكي از ميوه‌هاي پر پتاسيم محسوب مي‌شود و ميوه‌اي مناسب براي بيماران مبتلا به فشار خون بالا به شمار مي‌آيد. همچنين به دليل داشتن فيبر باعث كاهش كلسترول و قند خون مي‌شود. پوست درخت هلو و ريشه آن حاوي فلورتين مي‌باشد كه نوعي آنتي بيوتيك است و روي باكتري‌هاي گرم مثبت و منفي اثر دارد. آب هلو را با شكر صبح ناشتا ميل كنيد كه جهت از بين بردن صفرا مفيد است. گل و برگ هلو ملين بوده و ادرار را زياد مي‌كند، جوشانده گل هلو پوست را نرم و بوي بد آن را از بين مي‌برد. زنان باردار اگر مي‌خواهند بچه زيبايي داشته باشند بايد هلو ميل كنند، اما خوردن شكوفه‌هاي آن براي خانم‌هاي باردار مفيد نيست. بهترين ماسك زيبايي را مي‌توانيد از هلو تهيه كنيد، براي طراوت و جوان كردن پوست، هلو را له كنيد و روي پوست به مدت 20 دقيقه قرار دهيد و پس از آن صورت‌تان را با آب معدني بشوييد. خوردن هلو سموم را از بدن دفع مي‌كند. براي وزن كم كردن بهتر است هلو بخوريد.