بايدها و نبايدهاي واکسن آنفلوآنزا


 





 
کارشناسان کنترل و پيشگيري بيماري‌هاي توصيه مي‌کنند کودکاني که در معرض خطر بالاي عوارض ناشي از آنفلوآنزا هستند بايد واکسن آنفلوآنزا بزنند، از جمله:
• همه کودکان بين شش ماه تا پنج سال
• کودکاني که به بيماري‌هاي مزمني مانند بيماري‌هاي قلبي، آسم، بيماري قلبي - عروقي، ديابت، بيماري کليوي و ايدز مبتلا هستند.
• خواهران و برادران همه پرستاران بچه‌ها و افرادي که تماس خانگي نزديک با کودکان گروه‌هاي پرخطر قرار دارند، باید واکسن آنفلوآنزا بزنند. اين کار قرارگيري بالقوه کودکان را در معرض ويروس آنفلوآنزا کاهش مي‌دهد.

واکسن آنفلوآنزا به دو شکل در دسترس قرار دارد:
1) واکسن تزريقي آنفلوآنزا که براي استفاده در کودکان بالاي شش ماه و بزرگسالان مورد تاييد قرار گرفته است.
2) واکسن آنفلوآنزا به صورت اسپري بيني که براي کودکان بالاي دو سال و بزرگسالان مورد تاييد قرار گرفته است.
برخي از پژوهش‌ها بيانگر آن هستند که واکسن آنفلوآنزا به صورت اسپري بيني ممکن است نسبت به واکسن تزريقي در پيشگيري از آنفلوآنزا در کودکان موثرتر باشد. در مورد بهترين شيوه واکسيناسيون کودکانتان با پزشکتان مشورت کنيد. کودکان زير 9 سال در صورتي که براي اولين بار در مقابل آنفلوآنزا واکسينه مي‌شوند، به دو دوز واکسيناسيون با فاصله يک ماه نياز دارند زيرا يک دوز منفرد واکسن ممکن است ايمني کافي را براي آنها فراهم نياورد. بهترين زمان واکسيناسيون آنفلوآنزا هر سال پيش از شروع فصل آنفلوآنزا يعني پاييز و زمستان است. واکسيناسيون آنفلوآنزا بايد هر سال با واکسن مربوط به همان سال که بر ضدويروس‌هاي جديد آن سال است، تکرار شود.
منبع:http://www.salamat.com