داروهايي که باعث ريزش مو مي‌شوند


 

دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده*




 
طيف گسترده‌اي از علل مي‌تواند باعث ريزش مو شود و مصرف انواعي از داروها هم مي‌تواند به‌عنوان يکي از علل مهم ريزش مو تلقي شود. خصوصا در خانم‌هايي که مستعد به ريزش مو ناشي از دارو هستند، داشتن اطلاعاتي در اين زمينه ضروري به نظر مي‌رسد.
Celexa (سيتالوپرام) نوعي داروي ضد افسردگي است. بسياري از بيماران گزارشاتي از ريزش مو ناشي از celexa عنوان کرده‌اند که هنوز به‌طور قطعي ثابت نشده است. ريزش مو ناشي از اين دارو به دليل حذف پروتئين و آمينواسيد در حين مصرف داروست. بنابراين در صورت مشورت با پزشک در مورد افسردگي به اين نکته توجه داشته باشيد که celexa، فلوگزيتين، پاروگزتين و سرترالين از داروهايي ضد افسردگي هستند که مي‌توانند ريزش مو ايجاد کنند.
آکوتان يا ايزوترتينوئين داروي ديگري است که در منابع مختلف مکررا از ريزش موي ناشي از آن صحبت شده است. اين دارو در درمان آکنه شديد استفاده مي‌شود و در بيشتر مواقع ريزش مو ناشي از اين دارو در بيماران سنين نوجوان و اوايل دهه دوم زندگي در دو جنس مرد و زن است. ريزش مو ناشي از آکوتان يک موضوع مورد بحث است چون گزارشات مکرري از ريزش مو با درجات متفاوت از مصرف‌کنندگان آن گزارش شده است. در بعضي موارد ريزش مو چند روز پس از شروع اين دارو گزارش شده است، در حالي که در دسته‌اي ديگر ريزش مو حتي تا زمان قطع دارو ديده نمي‌شود و بسياري از آنها با قطع دارو برگشت مي‌کند.
رايج‌ترين داروهايي که مي‌توانند باعث ريزش مو شوند، عبارتند از: داروهاي ضد انعقاد خون مثل هپارين و وارفارين، داروهاي ضد صرع، داروهاي ضد نقرس مثل آلوپورينول و کلشي سين، داروهاي ضدفشار خون از جمله بتابلوکروديورتيک‌ها، داروهاي ضد التهاب مثل پردنيزولون، داروهاي ضدافسردگي و ليتيوم، شيمي‌درماني، داروهاي تيروييد، داروهاي خوراکي پيشگيري از بارداري خصوصا انواعي که سطح پروژسترون بالايي دارد و ساير داروها مثل قرص‌هاي رژيم با دوز بالاي ويتامين A و مواد مخدر مثل کوکائين.
براي پيشگيري از اين نوع ريزش مو بايد با استفاده از يک داروي جايگزين از بروز آن پيشگيري کرد. استفاده از يک رژيم سالم که حاوي مقادير کافي پروتئين و آهن باشد و استراحت کافي و عدم استفاده از روش‌هاي تهاجمي در شکل دادن به مو روش‌هاي ديگر کنترل ريزش مو هستند.
بيماران بايد در مورد داروهايي که جايگزين داروهاي ايجادکننده ريزش مو هستند با پزشک خود مشورت کنند، اگرچه در مورد بسياري بيماران رويش مجدد مو با قطع دارو امکان‌پذير نيست و بايد درمان ريزش مو آغاز شود ولي اين مژده را بايد داد که با شروع درمان دارويي نتايج معمولا خوب است.

پي نوشت ها :
 

* متخصص پوست و مو

منبع:http://www.salamat.com