از صندل تا پينه پا


 





 

گفتگو با دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده، متخصص پوست و مو
 

کافي است چند ماه تمام صندل بدون جوراب بپوشيد. آن وقت اگر نيم نگاهي به پاشنه پايتان بيندازيد، مي‌بينيد که حسابي پينه بسته است. دست وزنه‌بردارها و کشاورزان هم، زياد پينه مي‌بندد. اگر پوستتان تحت فشار و اصطکاک مداوم قرار گيرد، پينه بستن پاشنه پا، کف دست و آرنج، را خيلي آسان تجربه خواهيد کرد. خانم‌هاي خانه‌داري هم که عادت دارند هر روز کيسه‌هاي خريد را تا منزل با دستشان حمل کنند، پينه را زياد ديده‌اند ولي چه کار کنيم که دچار پينه نشويم و چگونه آن را درمان کنيم. با دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده، متخصص پوست و مو و رييس مرکز تحقيقات پوست و سالک، در اين باره به گفتگو نشسته‌ايم.

آقاي دکتر، صندل پوشيدن مداوم هم مي‌تواند موجب پينه بستن پا شود؟
 

بله. اگر شما پينه را روي پايتان براي مثال در پاشنه پا مشاهده کرديد، ممکن است علت آن پوشيدن کفش نامناسب باشد. در اين صورت پوست پاي شما در ناحيه‌اي که پينه بسته است ضخيم شده و لايه شاخي آ‌ن ضخيم‌تر از حالت عادي مي‌شود.

پينه بستن پا با کفش پاشنه بلند هم ارتباطي دارد؟
 

خانم‌ها اغلب به پوشيدن کفش‌هاي پاشنه بلند عادت دارند. در اين صورت اگر به پوشيدن کفش‌هاي پاشنه بلند و يا کفش‌هاي نامناسب و غيراستاندارد براي پاها، ادامه دهند دچار پينه مي‌شوند. اگر به پوشيدن کفش‌ پاشنه بلند عادت داريد به‌طور معمول در پشت پاشنه و اگر هر روز کفش نامناسبي مي‌پوشيد در زير پاشنه دچار پينه مي‌شويد. همچنين پينه در خانم‌هاي چاق که کفش‌هاي بدون پاشنه به پا مي‌کنند، شايع‌تر است.

پاي ديابتي‌ها چه‌طور؟
 

برخي از بيماري‌ها نيز افراد را مستعد پينه بستن پا مي‌کند. براي مثال بيماراني که ديابت يا مرض قند دارند ممکن است دچار اين اختلال پوستي شوند. افراد ديابتي چون مبتلا به اختلال حس عصبي هستند، ممکن است فشار کفش را بر پايشان احساس نکنند در اين صورت ممکن است در اثر فشار مداوم کفش دچار پينه بستن پا در نواحي تحت فشار کفش بشوند که اغلب همراه با زخم است.

پينه بيشتر در کدام قسمت پا ديده مي‌شود؟
 

پينه بيشتر در قسمت‌هايي از کف پا که چربي زيرجلدي در آ‌ن بيشتر است ديده مي‌شود اما ممکن است در جاهاي ديگر پا که استخوان‌ها برجسته هستند به ويژه در مفاصل مبتلا به آرتريت، انگشتان بزرگ پا و يا انگشتان پاي کج شده و سطح پشتي استخوان‌هاي چکشي شده انگشتان پا نيز ديده شوند.

چرا بعضي از مشاغل، فرد را مستعد پينه بستن پا يا دست مي‌کند براي مثال چرا کارگران و ورزشکاران بيشتر دچار پينه بستن دست و پا مي‌شوند. علت چيست؟
 

محل شايع پينه بستن کف دست و پا است اما در هر جايي که فشار و اصطکاک طولاني وجود داشته باشد، پوست دچار پينه مي‌شود. صاحبان برخي از مشاغل بيشتر دچار پينه مي‌شوند براي مثال در کارگران که با دستان خود بارهاي سنگين را جابه‌جا مي‌کنند، ورزشکاران و کساني که به قسمتي از دست و پاهايشان فشار مداوم وارد مي‌شود، بيشتر پينه دست يا پا ديده مي‌شود. ورزشکاران و وزنه‌برداراني که در تمرينات خود وزنه‌هاي سنگين را جابه‌جا مي‌کنند در کف دستشان دچار پينه مي‌شوند.

اصلا پينه پوست چيست؟ و پينه با ميخچه چه تفاوتي دارد؟
 

پينه به‌طور معمول نواحي متمايز ضخيم پوست است که در اثر اعمال مالش و فشار مزمن به پوست ايجاد مي‌شود. ممکن است پيش از اينکه پوست پينه ببندد تاول بزند. پينه‌ها شبيه ميخچه‌اند اما کناره‌هاي منظم و دايره‌شکلي ميخچه و هسته مرکزي آن را ندارند. پينه به طور معمول يک واکنش دفاعي پوست است. وقتي شما به دليل پوشيدن کفش نامناسب و يا برداشتن بارهاي سنگين در تماس با پوست، پوستتان را تحت فشار مداوم قرار مي‌دهيد پوست براي حفاظت از نسج نرم و حساس زيرپوست پينه مي‌بندد.

درمانش چيست؟
 

آسان‌ترين راه براي از ميان بردن «پاشنه زبر» صاف کردن و تميز کردن آن پس از گرم شدن پوست پا با آب گرم است. کافي است پوستتان را مدتي در آب گرم قرار دهيد سپس با يک برس نرم و يا سنگ پا پوست‌هاي ناصاف و خشن را سايش دهيد و تميز کنيد. اين کار موجب از ميان رفتن سلول‌هاي مرده پوست و يا همان پينه پا مي‌شود. پس از اين مرحله بايد کرم يا پماد به پاشنه‌ پاهايتان بماليد. پوشاندن نواحي آغشته به کرم و چرب با پوشش پلاستيکي و يا پوشيدن کفي کمک زيادي به از ميان رفتن پينه پا مي‌‌کند.

کفش چه‌طور؟ نبايد آن را عوض کرد؟
 

شروع درمان پينه پا بايد با از ميان بردن فشار و اصطکاک مداوم وارد بر پا باشد. مدل کفش بايد عوض شود. فراموش نکنيد اگر شما کفش مناسبي بپوشيد مي‌توانيد با روشي که گفته شد پينه را درمان کنيد. پينه پس از خيس شدن و مالش با سنگ‌پا نازک مي‌شود.

مادربزرگ‌ها مي‌گويند روي آرنج تکيه ندهيد چون پينه مي‌بندد، درست است؟
 

فقط اين پوست پا نيست که دچار پينه مي‌شود. پينه دست هم در نواحي که پوست تحت فشار و اصطکاک است رخ مي‌دهد. ناحيه ضخيم‌شدگي و پينه بستن در دست به طور معمول در سطح بيروني مفصل انگشتان دست و گاهي در آرنج ديده مي‌شود. از طرفي برخي از کودکان عادت دارند شست و يا ساير انگشتان خود را بجوند و اين عادت بد مي‌تواند موجب پينه بستن انگشتان اين کودکان با گذشت زمان شود. پينه دست و آرنج در نواحي ديده مي‌شود که شخص در اثر عادات روزانه و يا کارهايي که در طول روز انجام مي‌دهد به آن فشار زيادي را وارد مي‌کند و يا آن را تحت اصطکاک مداوم قرار مي‌دهد.

درمانش چيست؟
 

درمان پينه بستن دست هم درست مانند درمان پينه بستن پا است و از يک اصل تبعيت مي‌کند. در اين مورد نيز درمان بايد شامل مراقبت‌هاي روزانه و کاهش فشار و اصطکاک که در طول روز بر پوست دست اعمال مي‌شود و مصرف مواد و پمادهايي باشد که لايه‌هاي کراتوتيک و ضخيم شده پوست را از ميان مي‌برند.
منبع: http://www.salamat.com
ae