وضعـيـت درسـي مـن قـرمـز اسـت!


 

ترجمه: پرنيان پناهي




 

ريشه‌هاي افت تحصيلي
 

شايد بحث‌برانگيزترين مساله در آموزش و پرورش، افت تحصيلي باشد؛ مساله‌اي که از همان سال اول دبستان گريبان‌ دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان را مي‌گيرد و بار اقتصادي و اجتماعي سنگيني را به نظام آموزشي کشورها تحميل مي‌کند. با اين حال، افت تحصيلي موضوع غيرقابل‌‌حلي نيست. کارشناسان براي حل اين مشکل، راهکارهاي متعددي ارائه کرده‌اند.
آموزش کودکان قبل از ورود به مدرسه موجب مي‌شود آنها تجربه اندکي از خواندن و نوشتن داشته باشند و اين فرآيند در يادگيري آنها موثر خواهد بود و باعث خواهد شد مهارت‌هاي‌شان ارتقا يابد. ولي اين مساله به معناي تحت فشار قرار دادن کودکان توسط والدين نيست. در اين ميان، کودکاني هستند که در يادگيري با مشکل مواجه مي‌شوند. آموزش روش‌‌هاي يادگيري سريع به اين دانش‌آموزان کمک مي‌کند که روان‌تر، درست‌تر و دقيق‌‌تر درس بخوانند. روش‌هايي وجود دارد که با به کار بستن آنها مي‌توان از تاخير در يادگيري جلوگيري کرد. معلمان و والدين بايد آگاه باشند که در صورت مشاهده چنين دانش‌آموزاني بايد با مداخله‌اي جدي و مداوم به پيشرفت هرچه سريع‌تر آنها کمک کنند.

توصيه‌هايي به والدين
 

اگر فرزندي داريد که ناتواني گفتاري دارد، بهتر است با يک معلم، روان‌شناس يا کارشناس گفتاردرماني براي حل مشکل او مشاوره کنيد. گفتاردرماني مي‌تواند به حل مشکل اين کودکان (که دچار نقص يا اشکالاتي روي زبان، گفتار،‌ صدا و آهنگ کلامشان هستند) کمک کند. اما اختلالات گفتاري انواع مختلفي دارد؛ تاخير در تکلم، ‌خوانش‌پريشي، گرفتگي صدا، لکنت و...و گروهي نيز هستند که در يادگيري و خواندن و نوشتن با مشکل روبه‌رو هستند. اين اختلالات با روش‌هاي مختلف گفتاردرماني قابل اصلاح خواهند بود. برخي از کودکان براي تلفظ لغات تلاش بسياري مي‌کنند و اين موجب تداخل در خواندن و نوشتن مي‌شود. در صورتي که کودک شما با چنين مشکلي مواجه است، از او زياد کار نکشيد؛ چون ممکن است هر آنچه را که آموخته، فراموش کند. شما مي‌توانيد با تشويق کودک به خواندن مکرر، دقيق و درست، کمک کنيد که روان‌تر بخواند و در حال خواندن به معاني کلمات نيز فکر کند. البته چنين کودکاني آمادگي کمتري نسبت به همکلاسي‌هايشان براي کسب مهارت‌هاي آموزشي دارند. کودکاني که دايره لغات محدودتري دارند، هنگام ورود به مدرسه با اختلال يادگيري مواجه مي‌شوند. دايره لغات محدود، باعث بروز اشکال در توانايي و فهم مي‌شود. شما مي‌توانيد با استفاده از لغات تازه و جذاب و بحث‌هاي جالب به يادگيري بيشتر کودک‌تان کمک کنيد. براي چند دقيقه در روز هم که شده، وقتتان را به فرزندتان اختصاص دهيد و همگام با او کتاب بخوانيد. همراهي والدين با کودک باعث تقويت روحيه، کاهش اضطراب و افزايش يادگيري او مي‌شود.

توصيه‌هايي به معلمان
 

معلمان بايد دانش‌آموزان را با تکنولوژي‌هاي پيشرفته آموزشي به شکلي کاربردي آشنا کنند. تکنولوژي آموزشي، نقش موثري در سهولت و ماندگاري يادگيري دارد و باعث باز شدن ذهن و آمادگي دانش‌آموز براي تحليل آموخته‌هايش مي‌شود. استفاده از روش‌هاي سمعي‌بصري و افزايش دامنه لغات مورد استفاده مي‌تواند کودکان را به تفکر، تجربه و بحث و استدلال وادار کند. سطح علمي معلمان و معرفي برخي از کتب و جزوات مفيد به والدين نيز مي‌تواند به نحوي موثر و کارآمد موجب پيشرفت و ترقي کودک شود. معلمان بايد با زمينه‌هاي تربيتي، روان‌شناسي، برنامه‌ريزي و شيوه‌هاي آموزشي آشنا باشند و نقش مشاور و راهنما را ايفا کنند. آنها بايد دانش‌آموزاني را که از نظر يادگيري، توان کمتري دارند، در گروه‌بندي‌هاي کوچکي قرار دهند و با برنامه‌هاي کوتاه‌مدت و فراهم آوردن امکانات آموزشي بهتر، براي ارتقاي سطح آموزشي آنها تلاش کنند.

هرچه سريع‌تر، بهتر
 

توجه والدين به کودکان از همان دوران طفوليت در مهدکودک، آمادگي و پيش‌دبستاني مي‌تواند در جلوگيري از افت تحصيلي موثر باشد. مربيان و معلمان بايد ارتباط نزديکي با والدين کودکان داشته باشند و کوچک‌ترين مشکلات کودکان را به پدران و مادران آنها اطلاع دهند. عمده‌ترين دلايل افت تحصيلي عبارتند از: سطح پايين هوش کودک، مشکلات خانوادگي و نحوه آموزش در مدرسه. اما برخي از اختلالات نظير ضعف شنوايي، ضعف بينايي و بيماري‌هاي زمينه‌اي کودک مانند صرع، لکنت زبان و بيش‌فعالي نيز مي‌توانند باعث تشديد اين نقص شوند.
منبع:www.salamat.com