پشت پرده شامپو


 





 
اگر شامپوها فقط حاوي مواد پاک‌کننده باشند شما پس از شستشوي موهايتان با موهايي کدر و خشن و غير قابل شانه کردن و حالت دادن مواجه خواهيد شد. اجزاي ديگري که موجب مي‌شود شامپوها براي شما مصرف‌کنندگان مورد قبول و جذاب باشند عبارتند از:
ترکيبات سورفاکتانت‌هاي گوناگون، مرطوب‌کننده‌ها (که در مورد موهاي خشک بسيار مفيد هستند)، حالت‌دهنده‌ها، مواد کف‌کننده، نرم‌کننده‌هاي آب، مواد درخشان‌کننده، مواد رنگ‌دهنده و مواد معطر و محافظ مو و ترکيبات خاص.
بسياري از مواد مرطوب کننده بايد جزو ترکيبات شامپو باشند زيرا تميز شدن موها به وسيله سورفاکتانت‌ها موجب زدوده شدن چربي طبيعي شده و موها کدر مي‌شود. همچنين موها شکننده شده و امکان دارد انتهاي آنها دوشاخه شود و موخوره پديد آيد. اين خشکي در اثر عوامل ديگري مانند باد، آلودگي هوا، خشکي هوا و استخرهاي حاوي کلر نيز تشديد مي‌شود.

براي همين شامپوها را بر اساس نوع موها انتخاب مي‌کنند. به‌عنوان مثال فردي که موي چرب دارد به شامپويي با مواد پاک‌کننده بيشتر و مرطوب‌کننده کمتر و برعکس فردي که موهاي خشک دارد شامپويي با پاک‌کنندگي کمتر و مرطوب‌کننده بيشتر نياز دارد. در ضمن حالت‌دهنده‌ها براي شامپوهاي مخصوص موهاي خشک و آسيب‌ديده طراحي شده‌اند. موادکف‌کننده با ايجاد حباب‌هايي در آب توليد کف مي‌کنند و اغلب مردم کف‌کنندگي خوب را يک مزيت براي شامپو مي‌دانند در حالي که بسياري از شامپوها خاصيت پاک‌کنندگي خوبي دارند بدون اينکه کف توليد کنند. نرم‌کننده‌هاي آب موادي هستند که به کلسيم و منيزيم موجود در آب متصل شده و به اين وسيله از اتصال آنها با اسيدهاي چرب که مي‌توانند نمک‌هايي که به آساني قابل حل نيستند توليد کنند، جلوگيري مي‌نمايند. اين مواد در واقع سختي آب را مي‌گيرند.
منبع:www.salamat.com