مقايسه روابط زناشويي در ميانسالي و سالمندي


 





 
عموما اين باور غلط در گروهي از افراد جامعه ما وجود دارد که رابطه زناشويي منحصر به جوانان است و آن را بعد از تولد فرزندان و براي سنين ميانسالي و يا سالمندي غيرضروري مي‌دانند.
هرچند به اين نکته واقف‌ايم که در اين سنين هم در مردان و هم در زنان ميل و دفعات اين رابطه با افزايش سن کاهش مي‌يابد ولي رابطه عاطفي و صميميت بين همسران افزايش مي‌يابد. مهم‌ترين عوامل موثر در ميزان فعاليت جنسي در سن بالا عبارت‌اند از: بقا و سلامتي همسر، سلامتي خود فرد و ميزان فعاليت جنسي در ماه‌هاي قبل؛ هرچند مي‌دانيم که درجاتي از کاهش علاقه و کارکرد جنسي در ميانسالي و سالمندي اجتناب‌ناپذير است اما به نظر مي‌رسد عوامل ديگري مانند عوامل فرهنگي و اجتماعي در تغييرات جنسي اين سنين بيش از تغييرات روان‌شناختي ناشي از پيري نقش داشته باشد. براي افراد در ميانسالي و سالمندي در افراد سالم، فعاليت جنسي و رضايت‌بخشي از آن امکان‌پذير است اما تعدادي از افراد اين فعاليت‌ها را کنار مي‌گذارند.
در جامعه ما اين مساله بيشتر ديده مي‌شود چون تحت تاثير باورهاي اجتماعي و فرهنگي به خصوص وجود عروس و دامادها و غيره قرار گرفته و به دليل نگاه خاص آنها به اين مساله، کم‌رنگ شد و گاهي اين روابط کنار گذاشته مي‌شود. همين امر موجب نارضايتي جنسي زوجين و نهايتا اختلافات زناشويي مي‌شود. به دليل وجود احتمال تمنا و فعال بودن مردان در اين سنين نسبت به زنان، عمده نارضايتي ايجاد شده توسط مردان گزارش مي‌شود. در برخي موارد حتي ريشه اختلافات بين زوجين در اين سنين، به اين مساله روابط جنسي برمي‌گردد و بايد توسط درمانگران کشف و درمان شود. به هر حال اين باور عامه که سالمندان اساسا عاري از مسايل جنسي هستند برگرفته از يک عقيده شخصي است و در افرادي که اين عقيده را ندارند فعاليت‌هاي جنسي بيشتر و بهتري تجربه مي‌شود.
قرار داشتن در سنيني که اصطلاحا يائسگي نام دارد، داشتن تعداد کافي فرزندان و اينکه برخي افراد اقدام به بستن لوله‌هاي جنسي کرده‌اند و نگراني از بابت بارداري ناخواسته وجود ندارد، همه و همه مي‌تواند نکات مثبتي باشد که روابط جنسي را در اين سنين به همراه آرامش و دور از نگراني مي‌سازد لذا اگر شما در سن ميانسالي و سالمندي هستيد و از کاهش رضايت جنسي خود گله‌منديد و يا به دلايلي به صورت ناگهاني اين نارضايتي از فعاليت جنسي حادث شده است نيازمند بررسي و درمان هستيد. در کلينيک‌هاي مشاوره خانواده و سلامت جنسي شما به اتفاق همسرتان مي‌توانيد از راهنمايي‌هاي درمانگران بهره بگيريد.
منبع: http://www.salamat.com