خانـواده يعنـي سلامـت


 

نويسنده:محمدرضا عليزاده




 
تا به حال، بارها تحقيقات متعددي درباره نقش خانواده در حفظ و ارتقاي سلامت رواني آدم‌ها صورت گرفته اما در يک تحقيق جديد، محققان اعلام کرده‌اند که دست‌کم به 4 دليل زير، خانواده مي‌تواند سلامت ما را تضمين كند.

1.متاهل‌ها عمر طولاني‌تري دارند
 

بررسي‌ها نشان داده‌اند که بيشتر متاهل‌ها بيشتر ورزش مي‌كنند و غذاي سالم‌تري مي‌خورند. طبق تحقيقاتي كه در سال 2007 منتشر شد، اميد به زندگي در متاهل‌ها بالاتر بوده است. به نظر مي‌رسد زن و شوهرها در كنار هم راحت‌تر با استرس ها مقابله مي‌كنند. استرس مي‌تواند باعث بدغذايي و سوءمصرف مواد مخدر و سيگار و الکل شود و افراد مجرد چون همراهي براي مقابله با استرس ندارند، در اين زمينه، معمولا ضعيف‌تر عمل مي‌كنند.

2.عشق داروي بيماري‌هاست
 

بررسي‌هاي محققان دانشگاه كلمبيا نشان داده افرادي كه طلاق مي‌گيرند، دچار ضعف سيستم ايمني مي‌‌شوند. طبق‌ بررسي‌هاي پژوهشگران مركز اپيدميولوژي سرطان ملبورن، مرداني كه بين 20 تا 40 سال مجردند، بيشتر به سرطان پروستات دچار مي‌شوند. علاوه‌براين به نظر مي‌رسد داشتن يك زندگي عاشقانه و مسوولانه باعث مي‌شود افراد كمتر به ناراحتي‌هاي قلبي عروقي دچار شوند.

3.دوست داشتن براي بدن هم خوب است!
 

ديدن فردي كه دوستش داريم يا مشاهده صورت يكي از اعضاي خانواده سبب مي‌شود در بدن هورموني به نام اكسي‌توسين ترشح شود. اين هورمون هنگام شيردهي يا برقراري رابطه عاطفي يا عاشقانه هم ترشح مي‌شود و مانند داروهاي دوپينگ عمل مي‌كند و محرك فعاليت ارگانيسم است.

4.خانواده‌ها كمتر بيمار مي‌شوند
 

از زمان تولد، اين خانواده است كه به كودك كمك مي‌كند تا بزرگ شود و با تهاجمات خارجي مقابله كند. تحقيقات انجام شده در سال 1940 نشان داده است نوزاداني كه از عشق مادري بي‌بهره بوده‌اند، بيشتر بيمار شده‌اند. به نظر مي‌رسد خانواده و عشقي كه اعضاي آن نسبت به هم دارند، از بروز مشكلات رفتاري و جسمي در اعضا پيشگيري مي‌كند.
منبع:www.salamat.com