آسم در خانه و ما گرد جهان مي‌گرديم


 





 

گفتگو با دکتر ليدا عطارد درباره تاثير آلاينده‌هاي خانگي بر آسم
 

تنگي‌نفس، سرفه‌هاي خشک و خس‌خس سينه از علايم مهم بيماري آسم هستند. امروزه ابتلا به بيماري‌هاي ريوي در دنيا، به ويژه در کشورهاي در حال توسعه شيوع زيادي پيدا کرده است که حاصل آلاينده‌هاي داخل و خارج از خانه است. دکتر ليدا عطارد، فوق‌تخصص بيماري‌هاي آسم و آلرژي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران ما را با تاثير آلاينده‌هاي داخل خانه، افشانه‌ها و هر آنچه به عنوان ذرات پراکنده در هوا وجود دارد و بر ريه و مجاري تنفسي تاثير مي‌گذارد آشنا مي‌کند.

آيا آلاينده‌هاي داخل خانه خطر کمتري نسبت به آلاينده‌هاي محيط خارج از خانه دارند؟
 

خير. چون شما ساعات طولاني در محيط خانه يا محل کار بسته هستيد به خصوص شب‌ها حدود هشت تا 9 ساعت در يک محيط بسته قرار داريد که ميزان آلاينده‌ها در آن بالاست. سازمان جهاني بهداشت گزارش کرده است که چيزي حدود 5/2 ميليون نفر در سال در اثر آثار مستقيم آلودگي هوا فوت مي‌کنند که 5/1 ميليون اين مرگ‌ها ناشي از آلودگي‌هاي داخل خانه است. يعني بيش از 50 درصد. پس 60 درصد عوارض ناشي از آلاينده‌هاي محيطي به علت قرار گرفتن در معرض آلاينده‌هاي داخل منزل است بنابراين با توجه به اينکه به فصل سرما نزديک مي‌شويم آلاينده‌هاي داخل خانه را بيشتر جدي بگيريد.

آيا مي‌توان استفاده از افشانه‌ها و عطرها و خوشبوکننده‌ها را هم به عنوان آلاينده در نظر گرفت؟
 

اصولا تمام ذراتي که قابل استنشاق بوده و در هوا معلق هستند مي‌توانند اثراتي بر راه‌هاي هوايي داشته باشند. اين مواد يک مخزن محکم دارند و دريچه‌‌اي که سر آنها است که با فشار روي آن، ذرات داخل آن خارج مي‌شود. عملکرد اين اسپرها و افشانه‌ها به اين صورت است که آنچه را که مي‌خواهند به صورت ذرات در هوا پخش شود و اصطلاحا به آن آيروسل مي‌گويند که ممکن است عطر، حشره‌کش و يا حتي دارو باشد را در حلال‌هايي حل مي‌کنند که اين حلال نقطه تبخير پاييني دارد و به راحتي در هواي اتاق تبخير مي‌شود. وقتي شما سر اسپري را فشار مي‌دهيد مقدار زيادي از آن حلال با ماده مورد نظر شما خارج مي‌شود اين حلال ايجاد مشکل کرده، و روي سلامت انسان به خصوص بر ريه‌ها تاثير مي‌گذارد. بنابراين براي بيمار مبتلا به آسم مهم است که بداند قرار گرفتن در کجا و چه موقعيت‌هايي سبب بروز علايم بيماري مي‌شود تا از آنها تا جايي که امکان دارد پرهيز کند.

آيا قرص‌هاي حشره‌کش برقي هم آلاينده هستند و مصرف آنها براي آسم و آلرژي محرک است؟
 

محتويات اين قرص‌ها مواد حشره‌کش است که سبب فلج عصبي در حشرات مي‌شود و همين آثار را مي‌تواند بر دستگاه عصبي انسان به خصوص کودکان داشته باشد. اگر ميزان اين آلاينده‌ها از يک مقدار مشخصي بيشتر شود عوارضي به صورت تنگ شدن مردمک، آب ريزش شديد از دهان، تهوع، افزايش ضربان قلب، تپش قلب، مشکلات تنفسي و کاهش سطح هوشياري ايجاد خواهد کرد.

استفاده از سفيدکننده‌ها چطور؟
 

يکي از ترکيبات مضر و خطرناک براي دستگاه تنفس سفيدکننده‌ها هستند که ترکيبات قابل استنشاق آنها به طور مستقيم روي ريه اثر گذاشته و تماس طولاني مدت با اين مواد آثار جبران‌ناپذيري بر سلامت خواهد گذاشت. بنابراين توصيه مي‌شود هنگامي که از اين مواد استفاده مي‌شود جريان هواي خوبي برقرار باشد.

آيا استفاده از دستگاه تصفيه هوا در منزل موثر است؟
 

يکي از منابع داخل منزل آلاينده‌هاي خارج منزل است. بنابراين يکي از راه‌هايي که مي‌توان از ورود آلودگي‌هاي خارج منزل پيشگيري کرد استفاده از دستگاه‌هاي تصفيه هوا است که براي کم کردن رطوبت در منزل هم بسيار موثر هستند. در بررسي که انجام شده، مشاهده شده است، ميزان گرده قارچ‌ها و گل‌ها و آلاينده‌ها به واسطه اين دستگاه‌ها کم مي‌شود ولي روي مايت‌ها يا موجودات ريزي که در محيط‌هاي گرم و مرطوب خانه زندگي مي‌کنند تاثيري ندارد.

خانم دکتر، آيا سيگار هم جزو آلاينده‌هاي داخل خانه است؟
 

سيگار از مهم‌ترين آلاينده‌هاي داخل منزل است و متاسفانه اثرات زيادي براي آن ذکر شده است. دود سيگار بر افرادي که در معرض دود سيگار هستند ولي سيگاري نيستند هم مانند افراد سيگاري تاثير مي‌گذارد. اين مشکل به خصوص در بچه‌ها و حتي جنيني که در رحم مادر قرار دارد تاثير نامطلوب گذاشته و مي‌تواند سبب اختلال رشد، زايمان زودرس، سقط و افزايش التهاب‌هاي آلرژيک ‌شود. حتي اگر مادر سيگاري باشد ميزان نيکوتين موجود در سيگار در بند ناف نوزادان تازه متولد شده قابل اندازه‌گيري خواهد بود. اين بچه‌ها اگر در معرض دود سيگار والدين قرار بگيرند، از رشد راه‌هاي هوايي‌شان جلوگيري مي‌شود. در بزرگسالي دود سيگار مي‌تواند عامل موثري در ايجاد حملات آسم شناخته شود.

توصيه‌هاي پاياني‌تان براي مبتلايان به آسم را بفرمایید.
 

• از قرارگيري در جمعي که افراد سيگاري در آن حضور دارند اجتناب کنيد.
• اگر فردي در خانه سيگار مي‌کشد در کناراو نمانيد و يا از او بخواهيد در جايي که تهويه دارد سيگار بکشد.
• رطوبت موجود در خانه را به ميزان 30 تا 50 درصد تنظيم کنيد.
• تا حدامکان از وسايل رطوبت‌زا استفاده نکنيد.
• سعي کنيد هنگام استفاده از دستگاه‌هاي بخور جهت جلوگيري از رشد ميکروب‌ها و قارچ‌ها آب آنها را هر روز عوض کنيد.
• وسايل خانه مانند پنکه، هود و هيتر را هر سال چک کنيد و اگر لازم است آنها را تعويض نماييد.
• خانه را هميشه تميز نگهداريد تا خانه عاري از مايت، گرد و غبار باشد.
منبع: http://salamat.com
ae