شوره سر؛ چرا و به چه علت؟


 





 

در مورد شوره سر تا به حال زياد صحبت کرديم ولي همانطور که شما در تماس‌هايتان خواسته بوديد به ذکر نکاتي در خصوص رابطه آن با بيماري التهابي پوست سر که حالت اگزما دارد مي‌پردازيم. به نظر مي‌رسد شوره سر يکي از علايم اگزماي سبورئيک باشد که با پوسته‌هاي قابل وضوح در سر ديده مي‌شود. علت اگزماي سبورئيک دسته‌اي از قارچ‌هاي چربي دوست به نام‌ مالاسيزيا هستند که در نواحي مبتلا به اگزماي سبورئيک و شوره سر ديده مي‌شوند. اينکه چگونه گونه‌هاي قارچ مالاسيزما مي‌توانند ايجاد پوسته‌ کنند، خيلي مشخص نيست ولي مشخص شده با درمان‌هاي اختصاصي بر ضد اين قارچ شرايط بيمار بهبود مي‌يابد. اگزماي سبورئيک پيش از بلوغ نادر بوده و بيشترين شدت آن در سنين 18 تا 40 سالگي است ولي در سنين بالاتر هم مشاهده مي‌شود. در تمام مراحل سني در آقايان بيشتر از خانم‌ها است. تعدادي از پزشکان بر اين باورند که درماتيت سبورئيک در بيماران مبتلا به آکنه شديدتر است.
 

سبورئيک درماتيت مي‌تواند در شرايطي چون کاهش ايمني مانند ابتلا به ايدز تشديد يابد و يا در مواردي چون سکته قلبي، سوءتغذيه، صرع، چاقي و الکليسم بدتر شود. از نظر کلينيکي سبورئيک درماتيت اغلب از نواحي مودار بدن چون سر و صورت و قسمت وسط سينه و پشت شروع شده و به چين‌هاي زير بغل و کشاله‌ها و نواحي تناسلي انتشار مي‌يابد و علامت آن به صورت پوسته‌هاي چربي است که در زمينه پوست ملتهب قرمز و يا زردرنگ مشاهده مي‌شود که در نواحي پيشاني از حد موها نيز فراتر مي‌رود در موارد مزمن مي‌تواند موجب ريزش موها شود ولي اين ريزش موقتي است و موها دوباره رشد خواهند کرد.
شوره سر اغلب به وسيله شامپوهاي ضد شوره قابل کنترل بوده و در موارد پوسته‌هاي شديد ترکيبي از پمادهاي حاوي ساليسليک اسيد با غلظت‌هاي کم مي‌تواند کمک‌کننده باشد. ولي ترکيبات الکلي بهتر است استفاده نشود.
منبع:www.salamat.com