7 روش براي پيشگيري از ارتودنسي


 





 
خيلي از پدرها و مادرها تصور مي‌کنند وقتي دندان‌هاي کودکان خرگوشي و يا شلوغ و نامرتب شد بايد براي درمان ارتودنسي به دندانپزشک مراجعه کنند. اگر شما هم اهل دخل و خرج باشيد حتما مي‌دانيد درمان‌هاي ارتودنسي اين روزها يکي از درمان‌هاي پرخرج دندانپزشکي به شمار مي‌رود که خانواده‌هايي را که کودکان‌شان دچار ناهنجاري‌هاي دنداني هستند، وادار مي‌کند که مبلغي قابل توجه براي مرتب کردن دندان‌هاي کوچولوها کنار بگذارند. آيا مي‌دانيد با درمان به موقع بسياري از نامرتبي‌هاي دنداني مي‌توانيد از درمان‌هاي ارتودنسي کودک‌تان در آينده پيشگيري کنيد؟ راه‌هاي ويژه‌اي وجود دارد که کودک شما در‌ آينده به ارتودنسي نياز پيدا نکند.
اولين قدم اين است که وقتي کوچولوي شما به کلاس اول ابتدايي مي‌رود، او را براي معاينه نزد يک متخصص ارتودنسي ببريد. دندانپزشک مي‌تواند در اين سن احتمال نامرتب روييدن دندان‌هاي کودک شما را پيش‌بيني کند. اين پيش‌بيني به موقع مي‌تواند طول درمان آتي مرتب کردن دندان‌هاي کودکتان را آتي کوتاه‌تر کند و يا حتي منتفي سازد، هزينه درمان را در آينده کاهش دهد و از همه مهم‌تر کمک کند که دندان‌ها و لثه‌ها سالم باقي بمانند و نيروهاي غيرضروري بر آنها وارد نشود. شايد دوست داشته باشيد بدانيد که اين راه‌ها چيست؟

1. فضا را نگه‌داريد
 

اگر دندان شيري کودک شما پيش از موعد بيفتد و دندان دايمي‌ زيرين در دهانش جوانه نزده باشد، دندان‌هاي کناري اين فضا را اشغال مي‌کنند، آن وقت دندان دايمي چون جايي براي رويش ندارد خارج از قوس دنداني مي‌رويد و در اين هنگام است که شما متوجه مي‌شويد که دندان‌هاي کوچولوي شما نامرتب است. دست نگه‌داريد! اندکي به عقب بازگرديد. وقتي دندان شيري زودتر از موعد افتاد، براي کودکتان يک «فضا نگه‌دارنده» در جاي خالي دندان بگذاريد. دندانپزشک اطفال اين کار را براي کودک شما انجام مي‌دهد. خوب وقتي دندان دايمي جوانه زد، اين وسيله برداشته مي‌شود و درنهايت، دندان در جاي اصلي خود مي‌رويد. به همين راحتي از درمان ارتودنسي در آينده پيشگيري کرديد.

2. حساب و کتاب کنيد
 

اگر نامرتبي دندان‌هاي کودک شما خيلي شديد نباشد، شايد لازم نباشد دندان‌هايش را براي مرتب شدن سيم‌کشي کنيد. باور کنيد! فقط يک شرط دارد و آن هم اين است که پيش از اينکه دندان‌هاي دايمي جلويي کوچولوي شما در شش سالگي رويش يابد، دست به کار شويد. در اين سنين اندکي فضاي اضافي براي مرتب کردن دندان‌ها در فک وجود دارد. اگر شما پيش از اين سن کودک‌تان را نزد دندانپزشک ببريد، با يک سري محاسبات رياضي قادر خواهد بود با استفاده از اين فضا، رويش دندان‌ها را به گونه‌اي هدايت کند که درنهايت، رديف و مرتب باشند. اين راه دوم براي پيشگيري از ارتودنسي در آينده است.

3. دندان‌هاي سمج را مرخص کنيد
 

گاهي دندان‌هاي شيري بچه‌ها دل از دهان‌شان نمي‌کنند و همچنان قرص و محکم سرجايشان باقي مي‌مانند. در اين صورت دندان‌هاي دايمي يا نمي‌توانند رويش يابند و يا سر از جاي ديگر قوس دنداني درمي‌آورند و دندان‌ها را نامرتب و شما را در آينده راهي مطب ارتودنسي مي‌کنند. پيشگيري از اين مشکل هم آسان است به شرط آنکه دندانپزشک به موقع اين دندان‌هاي سمج را بشناسد، آنها را به موقع از دهان خارج مي‌کند تا دندان دايمي جايگزين بتواند در جاي خودش برويد و رويش نابجاي آن نظم قوس دنداني را به هم نزند. مي‌بينيد که حتي کشيدن به موقع دندان‌هاي شيري تنبل هم مي‌تواند شما را از پرداخت هزينه‌هاي مرتب‌ کردن دندان‌ها در آينده بي‌نياز کند.

4. از تنگي فک‌ها جلوگيري کنيد
 

اگر کودک شما دندان‌هايش طبيعي باشد، وقتي آنها را روي هم مي‌گذارد، دندان‌هاي فک بالا در بيرون دندان‌هاي فک پايين قرار مي‌گيرند. به همين دليل است که کودک مي‌تواند غذاها را بدون گاز گرفتن گونه و لبش بجود. وقتي که کودک شما دندان‌هايش را روي هم مي‌گذارد اگر دندان‌هاي پاييني بيرون‌تر از دندان‌هاي بالايي قر ار بگيرند، وقت آن است که براي پيشگيري از ارتودنسي در آينده دست به‌کار شويد. اگر کودکتان را به موقع به دندانپزشک برسانيد، او وسيله‌اي در دهان کودک تعبيه مي‌کند تا سبب گسترش قوس دنداني فک بالا شود و در آينده از ارتودنسي و نازيبايي صورت و فک کودک پيشگيري مي‌کند.

5. انگشت نخور کوچولو!
 

اگر کوچولوي شما انگشتانش را مي‌مکد، وقت آ‌ن است که صداي زنگ‌هاي خطر نامرتبي دندان‌ها را در آينده بشنويد. مکيدن انگشت‌ها آثار نامطلوبي بر دندان‌ها و فک او مي‌گذارد. دندان‌هاي جلويي فک بالاي کودک به سمت بيرون دهان متمايل و دندان‌هاي جلويي فک پايين با فشار انگشت حين مکيدن به داخل دهان فشرده مي‌شوند. اگر شما زود دست به کار شويد و جلوي اين عادت کودک را با دستگاه‌هاي ويژه دندانپزشکي و حتي جايزه‌درماني با استفاده از راهنمايي‌هاي دندانپزشک بگيريد، در آينده کودک شما نياز به درمان ارتودنسي در اثر مکيدن انگشت پيدا نخواهد کرد.

6. از جهش رشدي استفاده کنيد
 

گاهي برخي از کودکان چانه عقب‌رفته‌اي دارند و يا برعکس فک بالايشان بيش از حد جلوزده است، اين حالت گاهي از والدين به فرزندان به ارث مي‌رسد. اگر شما هنگامي که هنوز دوران بلوغ کودک به پايان نرسيده است او را نزد يک دندانپزشک ببريد، دندانپزشک مي‌تواند با دادن دستگاه‌هاي ويژه‌اي که روي سر و صورت، چانه و حتي گردن کودک شما تکيه دارند، رشد فک را با استفاده از رشدي که در دوران بلوغ رخ مي‌دهد، هدايت کند و در نهايت کودک شما پس از بلوغ چهره‌اي طبيعي داشته باشد بدون اينکه چانه و يا فک بالايش بيرون زده باشد و براي اصلاح آن نياز به ارتودنسي و جراحي فک باشد. در اينجا استفاده به موقع از رشد کودک در دوران بلوغ شما را از ارتودنسي در آينده بي‌نياز خواهد کرد.

7. کمي مهربان‌تر بنشينيد
 

بعضي از کودکان کمبود فضاي فک‌شان بسيار جزيي است. اگر به موقع به فکر بيفتيد و او را نزد دندانپزشک ببريد، دندانپزشک مي‌تواند با استفاده از يک وسيله ساينده از دو طرف دندان‌هاي جلويي که اندکي نامرتب روييده‌اند، حذف کند تا اندکي فضا باز شود و در قوس فکي مرتب شوند. اين اقدام به موقع هم از سيم‌کشي دندان‌ها در آينده پيشگيري مي‌کند.
منبع:http://www.salamat.com