مشکلات پوستي شنا


 





 
با شروع فصل گرما، اغلب استفاده از استخرها نيز بيشتر مي‌شود و يا در ايام تعطيلات تابستاني بچه‌ها و نوجوانان، عاشق سفر به شمال و جنوب يا به قول خودشان دريا هستند و گاهي از صبح تا غروب را در آب مشغول شنا مي‌شوند. ضروري است که شما والدين با برخي از مشکلات پوستي شايع که در اثر شنا ايجاد مي‌شود، آشنا شويد و به موقع لزوم با اقدامات ساده‌اي روند بهبود آنها را تسريع کنيد.
خشک شدن پوست بسيار شايع است. علت اين پديده حل شدن و از بين رفتن تدريجي چربي محافظ پوست است که به کاهش رطوبت لايه شاخي پوست منجر شده و موجب ايجاد پوسته پوسته و خارش در پوست مي‌شود. گاهي اوقات شناگران عادت دارند دوش‌هاي طولاني با آب داغ بگيرند و يا به مدت طولاني در جکوزي‌هاي گرم بمانند که اين امر خشکي پوست را بدتر مي‌کند. يک دوش سريع با آب ولرم و استفاده از صابون‌هاي ملايم، خشک کردن بدن با حوله و سپس ماليدن وازلين ساده که ارزان قيمت و خوب است، چاره رهايي از پوست خشک است.
التهاب پوست در اثر پوشيدن لباس شنا، اغلب در آنهايي که يک روز را با مايوي مرطوب و تنگ سر مي‌کنند، اتفاق مي‌افتد که در واقع يک التهاب عفوني است و توده‌هاي زيرپوستي عميق ملتهب و سفت در طول ناحيه باسن ديده مي‌شود. استفاده از آب گرم در مناطق درگير مشکل را درمان مي‌کند. ولي يک دوره آنتي‌بيوتيک مانند سفالکسين به مدت 10 روز در اين موارد لازم است که امکان دارد براي شما تجويز شود.
اگر دقت کرده باشيد، توصيه مي‌کنند بچه‌ها از جکوزي استفاده نکنند چون التهاب فوليکول با لوله آب داغ که به وسيله نوعي باکتري ايجاد مي‌شود، در افراد استفاده کننده از جکوزي رايج است. در اين نواحي تماس با آب داغ، ضايعات قرمز برجسته يا چرکي ديده مي‌شود که خودبه‌خود در طول 7 تا 10 روز خوب مي‌شوند. ممکن است اين مشکل را به صورت برجستگي‌هاي زيرپوستي روي پاشنه پاي بچه‌ها پس از جکوزي ديده باشيد که نيازمند درمان حمايتي و استفاده از داروهاي ضدخارش خوراکي است. اگر همراه با علايم تب و لرز يا برجستگي غدد لنفاوي بود بهتر است با پزشک مشورت کنيد.
حساسيت پوست آلرژيک نسبت به وسايل شنا مانند عينک شنا يا ماسک غواصي با علايمي مانند قرمزي، خارش و گاهي ضايعات ترشحي دلمه مانند در قسمت تماس ديده مي‌شود. گاهي حتي نسبت به گيره بيني يا گوشي‌هاي شنا حساسيت ايجاد مي‌شود که بهتر است از نوع بدون آلرژي وسايل شنا استفاده کند. در موارد حاد و شديد، آنتي‌هيستامين يا درمان موضعي مي‌دهيم.
منبع: www.salamat.com