تقويم مسواک زدن کودکان


 





 
به طور معمول، کودکان در مقابل مسواک‌زدن دو موضع‌گيري متفاوت دارند؛ يا عاشق مسواک و خميردندان هستند و شما بايد شب‌ها آنها را به زور از دست‌شويي بيرون بکشيد و يا ميانه خوب و خوشي با مسواک ندارند و هر شب براي مسواک‌زدن دندان‌هايشان با آنها دردسر خواهيد داشت. اگر کودک شما از گروه اول باشد بايد به شما تبريک بگوييم چون کارتان آسان است. فقط کافي است برايش مسواکي زيبا بخريد و ديگر بقيه کارها را انجام خواهد داد.
ما در اينجا برايتان تقويمي براي مسواک‌زدن و رعايت بهداشت دهان و دندان کودک‌تان تهيه کرده‌ايم. اين تقويم را بخوانيد و سن کودک‌تان را پيدا کنيد و ببينيد در هر سني چه کمکي به مسواک‌زدن کودک‌تان مي‌توانيد بکنيد؟

نوزادان زير 1 سال
 

در اين سن تميزکردن دندان‌هاي کودک‌تان به طور کامل برعهده خود شما است. کودکان اغلب در سن شش ماهگي اولين دندان‌هايشان مي‌رويد ولي اين دندان‌ها و دهان کودک آن‌قدر کوچک است که جايي براي مسواک‌زدن ندارد ولي اين به هيچ وجه به اين معني نيست که کودک‌تان را پس از شيردادن به رختخواب بسپاريد. پس از هر بار شيردادن به کودک‌تان يک پارچه و يا گاز تميز و مرطوب برداريد و کودک‌تان را در آغوش بگيريد و اطراف دندان‌ها و لثه‌هايش را از شيرپاک کنيد. يک بار در روز کافي است. در اين سن از خميردندان براي کودک‌تان استفاده نکنيد.

کودکان نوپاي 1 تا 3 ساله
 

در اين سن مي‌توانيد اولين مسواک کودک‌تان را برايش بخريد ولي اگر سنش بالاي دو سال است، از خميردندان‌هاي ويژه کودک استفاده کنيد، اندازه يک نخود خميردندان روي مسواک بگذاريد و اجازه دهيد مسواک بزند ولي در نهايت، مسواک‌زدن را کامل کنيد.

کودکان پيش‌دبستاني 3 تا 6 ساله
 

در اين سن هم شما بايد بر مسواک‌زدن کودک‌تان نظارت داشته باشيد چون بچه‌ها در اين سن عاشق قورت‌دادن خميردندان هستند، باز هم اندازه يک نخود خميردندان روي مسواک کودک‌تان بگذاريد و او را وادار کنيد باقي‌مانده خميردندان را پس از مسواک‌زدن به خارج تف کند. اگر فاصله ميان دندان‌هاي شيري بسته شده است، وقت آن است که خودتان دندان‌هاي کودک‌تان را نخ بکشيد.

کودکان دبستاني 6 تا 12 ساله
 

بچه‌ها در سن مدرسه اغلب در برابر مسواک‌زدن دندان‌هايشان مسووليت‌پذيرتر هستند بنابراين مي‌توانيد فقط بر مسواک‌زدن دندان‌هايش نظارت فعالانه داشته باشيد. فراموش نکنيد خميردندان‌هايي را براي کودک دبستاني بخريد که حاوي فلورايد باشند. اين روزها در بسياري از مدرسه‌ها، دهان‌شويه‌هاي فلورايد ميان بچه‌ها توزيع مي‌شود که مي‌توانيد در تابستان نظارت استفاده از آنها را در منزل برعهده بگيريد.

نوجوانان 12 تا 19 سال
 

کنارآمدن با نوجوانان براي مسواک‌زدن کار دشواري است چون نوجوانان اغلب طغيانگر هستند. در اين سن اگر نوجوانان شما دندان‌هايش را ارتودنسي کرده است بايد بيشتر مراقب مسواک‌زدن دندان‌هايش باشيد، به خصوص مي‌توانيد برايش مسواک مخصوص ارتودنسي بخريد.

بهترين مسواک؛ بهترين مسواک‌زدن
 

خيلي از پدر و مادرها دوست دارند بدانند بهترين مسواک براي کودکان چه مسواکي است و بهترين روش مسواک زدن دندان‌هاي کودکان چيست؟ خوب، خيلي آسان است. ما به شما خواهيم گفت که بهترين مسواک براي کودکان چيست؟
• بهترين روش مسواک‌زدن دندان‌هاي کودکان: بهترين روش مسواک‌زدن دندان‌هاي کودکان روش مسواک‌زدن افقي است يعني کودک شما بايد مسواک را افقي گرفته و بر سطح جونده دندان‌ها و سطوح خارجي دندان‌ها بکشيد اين روش مسواک‌زدن براي کودکان بهترين و آسان‌ترين روش است. فراموش نکنيد که کودک شما بايد دست کم يک بار در روز و ترجيحا دو بار در روز مسواک بزند و اين زمان کمتر از يک دقيقه نباشد.
• خريد بهترين مسواک براي کودکان: مسواک‌هاي داراي انواع سخت، متوسط و نرم هستند ولي توصيه ما اين است که مسواک‌هايي با موهاي نرم براي کودکتان بخريد تا هنگام مسواک‌زدن ناشيانه دندان‌هاي کودک شما، لثه‌هايش آزرده نشود. بهترين مسواک براي کودکان مسواکي است که سر کوچک‌تري داشته باشد تا در دهان کودک به راحتي جا بگيرد و دسته ضخيم‌تري داشته باشد تا کودک بتواند با کنترل بيشتري آن را در دست بگيرد و مسواک بزند.
منبع:http://www.salamat.com